E TESPİT ONLİNE İŞLEMLER - E İŞLEM

  • E-Hizmetler Hakkında



    11 Temmuz 2015 tarihinde yayınlanan 198/A kanun değişikliğinden sonra hazırlanan yönetmelikte, noterliklerde yapılabilecek e-hizmetler detaylı olarak anlatılmıştır. İlgili kanun değişikliğine https://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k6572.html bağlantısını, yönetmeliğe ise
    http://www.resmigazete.gov.tr/…r/2015/07/20150711-19.htm bağlantısını tıklayarak
    ulaşabilirsiniz. Bu yönetmeliğe göre TNB tarafından aşağıdaki hizmetler kullanıma açılmıştır.
    Noter huzurunda yapılacak işlemler için
    o Noterliğe gelmeden TNB web sayfası üzerinden başvuru yapılarak herhangi bir noterlik işlemi için randevu alabilme TNBBS sistemi üzerinden istediğiniz noterliğe başvuru yapabilir ve randevutalep edebilirsiniz. Randevu talebinize seçtiğiniz noterlik cevap verecektir.o Noterliğe gelmeden önce TNB web sayfası üzerinden işlemi başlatabilme, Başvuru yaptığınızda, yapmak istediğiniz işleme ilişkin detaylı bilgi vermeniz durumunda siz noterliğe gelmeden önce işleminizin ön hazırlıkları yapılacak, randevunuza geldiğinizde işleminiz tamamlanacaktır. Böylece noterlikte geçirdiğiniz zamandan tasarruf edebileceksiniz.
    o Noterlikte e-imza ile işlem imzalayabilme,
    Noter huzurunda işlemlerinizi ıslak imzalı olarak yapabileceğiniz gibi tüm tarafların elektronik imzaları ile imzalayacağı, kağıtsız, tamamen elektronik ortamda da işlem yapabilirsiniz. E-imzalı olarak hazırlanan işlem belgenizi size ya da bir başka muhataba KEP ile gönderilmesini talep edebilirsiniz.
     Noter huzurunda olmayan işlemler için
    o Uzaktan işlem başlatma ve tamamlama,
    Noter huzuruna gelmeden yapılabilecek işlemler yönetmelikte açıklanmıştır.
    Bu işlemleri yapabilmeniz için e-imza sahibi olmanız gereklidir.
    Noterliğe gelmeden işlem yaptırmak için TNBBS’ne üye olma zorunluluğu
    vardır. İşlemler sırasında, başvurduğunuz noterlik tarafından size gönderilen epostada
    belirtilen IBAN numarasına ücreti gönderdikten sonra işleminiz
    noterlik tarafından tamamlanacaktır.



    İnternet ortamında içerik tespiti (e-tespit)
    Bu uygulama sayesinde internet ortamında yayınlanan sayfaların ve
    indirilebilen dosyaların tespiti TNBBS kullanılarak yapılabilecektir. Sistem
    7/24 hizmet verecek şekilde kurulmuştur, ancak, işlemin kesinleşmesi için
    mesai saatleri içinde seçtiğiniz bir noterliğe başvurarak tespit tutanağını
    hazırlatmanız gereklidir. Bu sistemde video tespiti yapılmamaktadır.
    TNBBS Üyelik Sistemi Hakkında
    Herhangi bir noterliğe kimliğiniz ile birlikte başvurarak TNBBS’ne üye olabilirsiniz. Üyelik
    işlemi noterlikler tarafından başvuru formu doldurularak ücretsiz olarak yapılır. Sisteme üye
    olmanız durumunda başvurularınızı da takip edebilirsiniz.



    Kaynak Türkiye Noterler Birliği Portalı

  • [size=9pt][/size]

    [size=9pt]NOTERLİK İŞLEMLERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA[/size]


    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]YAPILMASI HAKKINDA YÖNETMELİK[/size]


    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]BİRİNCİ BÖLÜM[/size]


    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar[/size]


    [size=9pt]Amaç[/size]
    [size=9pt]MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılmasına, saklanmasına, paylaşılmasına ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir.[/size]
    [size=9pt]Kapsam[/size]
    [size=9pt]MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, elektronik ortamda güvenli elektronik imza ile noter huzurunda veya huzurda olmadan yapılabilecek noterlik işlemleri ile 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununda tanımlanan zaman damgası kullanılmasının zorunlu olduğu noterlik işlemlerinin belirlenmesi, belirlenen bu işlemlerin elektronik ortamda yapılması, işlenmesi, saklanması, ilgili ve diğer kişi veya kurumlara elektronik ortamda gönderilmesi, Noterlik Kanununun 61 inci maddesinde düzenlenen tespit işleri ile elektronik ortamdaki durum, görüntü, işlem veya benzeri her türlü verinin tespiti işleri, elektronik ortamdan fizikî örnek çıkarılması, yabancı memleketlerde noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılması için gerekli olan teknik ve idarî şartlara ilişkin usûl ve esasları kapsar.[/size]
    [size=9pt]Dayanak[/size]
    [size=9pt]MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 18/1/1972 tarihli ve 1512 sayılı Noterlik Kanununun 198/A maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.[/size]
    [size=9pt]Tanımlar[/size]
    [size=9pt]MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;[/size]
    [size=9pt]a) Arşiv: Noterlikte yapılan işlemlere ilişkin bilgi ve belgelerin 18/9/1990 tarihli ve 20639 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Noterlik Daireleri Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak TNBBS’de saklanmasını,[/size]
    [size=9pt]b) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,[/size]
    [size=9pt]c) Birlik: Türkiye Noterler Birliğini,[/size]
    [size=9pt]ç) Donanım: Üzerindeki verinin elektronik ortamda tespitine imkân veren cihazları,[/size]
    [size=9pt]d) Güvenli elektronik imza: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 4 üncü maddesinde tanımlanan elektronik imzayı,[/size]
    [size=9pt]e) İlgili: Kanunun 72 nci maddesinde belirtilen belgelendirme talebinde bulunan kişiyi,[/size]
    [size=9pt]f) İz bilgisi (Log kaydı): TNBBS üzerinden yapılan tüm işlemlerin elektronik ortamda tutulan kaydını,[/size]
    [size=9pt]g) Kanun: 18/1/1972 tarihli ve 1512 sayılı Noterlik Kanununu,[/size]
    [size=9pt]ğ) KEP: 25/8/2011 tarihli ve 28036 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kayıtlı Elektronik Posta Sistemine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde tanımlanan kayıtlı elektronik posta sistemini,[/size]
    [size=9pt]h) Nitelikli elektronik sertifika: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 9 uncu maddesinde sayılan nitelikleri haiz elektronik sertifikayı,[/size]
    [size=9pt]ı) SMS: Kısa mesaj servisini,[/size]
    [size=9pt]i) TNBBS: Türkiye Noterler Birliği Bilişim Sistemini,[/size]
    [size=9pt]j) Zaman damgası: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanan zaman damgasını,[/size]
    [size=9pt]ifade eder.[/size]
    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]İKİNCİ BÖLÜM[/size]


    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]Elektronik Ortamda Yapılacak Noterlik İşlemleri[/size]


    [size=9pt]Noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılması ve güvenli elektronik imza ile zaman damgasının kullanılması[/size]
    [size=9pt]MADDE 5 – (1) Kanunda öngörülen işlemler, elektronik ortamda güvenli elektronik imza ile de yapılabilir. Şu kadar ki, kanunların resmî şekle veya özel bir merasime tabi tuttuğu hukukî işlemler ile teminat sözleşmeleri güvenli elektronik imza ile gerçekleştirilemez. Güvenli elektronik imza ile yapılan tüm noterlik işlemlerinde zaman damgası kullanılır.[/size]
    [size=9pt](2) Düzenleme şeklinde yapılması gereken işlemler ile irade beyanlarının alınmasına ilişkin işlemlerin noter huzurunda yapılması gerekir. İlgililer huzurda olmadan güvenli elektronik imzalarını kullanarak TNBBS’ye girerek işlem hazırlıklarını başlatabilir, ancak işlem noter huzurunda tamamlanır. Bu işlemler sırasında işleme katılanlar ve noter, güvenli elektronik imzalarını TNBBS sistemi üzerinde kullanırlar.[/size]
    [size=9pt](3) Düzenleme şeklinde olmayan veya irade beyanının noter huzurunda alınması gerekmeyen işlemler TNBBS üzerinden güvenli elektronik imza ile başlatılıp, bu şekilde tamamlanabilir. Belgenin düzenlenmesi de dâhil tüm aşamalar elektronik ortamda yapılır. İşlem, noterlik ücretleri, vergi, harç ve diğer giderlerin tahsil edilmesi ile tamamlanır.[/size]
    [size=9pt](4) Yukarıdaki fıkralar uyarınca yapılacak noterlik işleminin bir belgeye dayanması hâlinde; belge sureti, taraflar, vekilleri veya temsilcileri tarafından güvenli elektronik imza ile imzalanarak elektronik ortamda notere gönderilebilir. Gönderilen belgenin aslının ibrazının zorunlu olduğu hâller ile söz konusu belgenin TNBBS üzerinden doğrulanamaması hâlinde belge aslının fizikî olarak başvurudan sonraki üç iş günü içerisinde ve her halükârda işlem tamamlanmadan ibrazı zorunludur. Belgenin doğrulanamaması hâlinde süre, duruma ilişkin bildirimin ilgiliye noter tarafından SMS, KEP ya da TNBBS sistemi vasıtasıyla bildirimi gününden başlar. Anılan sürelerin sonunda belgenin ibraz edilmemesi hâlinde başvuru iptal edilir.[/size]
    [size=9pt](5) Noterlik Kanununun 61 inci maddesindeki tespit işlemleri ilgilinin talep etmesi hâlinde elektronik ortamda güvenli elektronik imza ile de yapılabilir.[/size]
    [size=9pt](6) Elektronik ortamdaki bir verinin tespiti işleminde;[/size]
    [size=9pt]a) Bir donanımdaki veya internet ortamındaki verinin tespiti işlemi ile o verinin belirli bir anda ya da zaman aralığında o anki veya zaman aralığındaki hâlinin değişmez olarak belirlenmesi, tekrar edilebilir hâlde tutulması ve saklanması anlaşılır.[/size]
    [size=9pt]b) Tespit edilecek veri bir donanımda ise tespit, malikin ya da zilyedin rızasıyla noterlikte veya mahallinde yapılabilir.[/size]
    [size=9pt]c) Tespit edilecek veri internet ortamında ise tespit işlemi TNBBS kullanılarak yapılır.[/size]
    [size=9pt]ç) Elektronik ortamda yapılan tespit işlemine ilişkin tutanak noterlik mevzuatı çerçevesinde noterliğin çalışma saatlerinde düzenlenir.[/size]
    [size=9pt]Güvenli elektronik imza ile noter huzurunda olmadan yapılabilecek işlemler[/size]
    [size=9pt]MADDE 6 – (1) Aşağıdaki işlemler TNBBS üzerinde güvenli elektronik imza ile ilgililer noter huzurunda olmadan yapılabilir.[/size]
    [size=9pt]a) Çevirme işlemleri,[/size]
    [size=9pt]b) Tescil işlemleri,[/size]
    [size=9pt]c) Tespit işlemleri,[/size]
    [size=9pt]ç) Örnek verme işlemleri,[/size]
    [size=9pt]d) Defter onayları,[/size]
    [size=9pt]e) İmza onaysız ihtarname ve ihbarname.[/size]
    [size=9pt]Güvenli elektronik imza ile noter huzurunda yapılabilecek işlemler[/size]
    [size=9pt]MADDE 7 – (1) Bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde sayılanlar dışındaki işlemlerin güvenli elektronik imza ile yapılabilmesi ya da 5 inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca başlatılan bir işlemin sonuçlanması ilgililerin noter huzurunda bulunması şartına bağlıdır.[/size]
    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]ÜÇÜNCÜ BÖLÜM[/size]


    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]Elektronik Ortamda Yapılan Noterlik İşlemlerinin Güvenli Elektronik İmza ile[/size]


    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]İşlenmesi, Kaydedilmesi, Saklanması ve Paylaşılması[/size]


    [size=9pt]Elektronik işlemler için kurulacak ve işletilecek sistem[/size]
    [size=9pt]MADDE 8 – (1) Birlik, elektronik ortamda güvenli elektronik imza ile işlem yapılmasına imkân sağlayacak altyapıyı kurar ve işletir. Bu altyapının güvenli olarak kurulması ve işletilmesi için gerekli tüm tedbirleri alır.[/size]
    [size=9pt](2) Bu Yönetmelik kapsamında diğer kurum ve kuruluşlarla yapılacak bilgi ve belge paylaşımlarında kullanım ve erişim standartları ile diğer gerekli şartlar Birlik tarafından belirlenir.[/size]
    [size=9pt](3) TNBBS üzerinden elektronik ortamdan başvurunun başlatılması sırasında işlemin sistem tarafından herhangi bir notere yönlendirilmemesi için kişiye öncelikle istediği noteri seçme imkânı, seçtiği bir noter yok ise en yakın noterleri bulma imkânı sağlanır.[/size]
    [size=9pt](4) İşlemlerin elektronik ortamda yürütülmesini sağlayacak yönergeleri Birlik hazırlar, bu yönergeler Birliğin resmî internet sitesinde yayımlanır.[/size]
    [size=9pt](5) Sistem tarafından tutulacak iz bilgilerinin kapsamı Birlik tarafından belirlenir.[/size]
    [size=9pt]İşlemlerin elektronik ortamda kaydedilmesi ve saklanması[/size]
    [size=9pt]MADDE 9 – (1) İşleme katılanların tamamının güvenli elektronik imzası ile elektronik ortamda yapılan bir işlem için talep edilmedikçe fizikî olarak belge düzenlenmez ve bu işleme ilişkin olarak elektronik ortam dışında bir saklama yapılmaz. Bu kayıtlar iş sürekliliği ve bilgi güvenliğine ilişkin uluslararası kabul görmüş standartlara uygun olarak, yedekli ve güvenli bir şekilde saklanır.[/size]
    [size=9pt](2) Birinci fıkra kapsamında kalmayan diğer noterlik işlemlerinde ise işleme ait belgenin imzaya açılan son hâli noter tarafından güvenli elektronik imza ile imzalanarak TNBBS’ye kaydedilir. Belgenin ilgililerce imzalı hâli ise Noterlik Daireleri Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre saklanır.[/size]
    [size=9pt]İşlemlerin elektronik ortamda paylaşılması[/size]
    [size=9pt]MADDE 10 – (1) İşleme katılanların tamamının güvenli elektronik imzası ile yapılan işlemlere ilişkin bilgi ve belgeler gerektiğinde noterler ile diğer kişi ve kurumlarla paylaşılabilir.[/size]
    [size=9pt](2) El ürünü imza ile hazırlanıp güvenli elektronik imza ile TNBBS’ye kaydedilen işlemlere ilişkin bilgiler gerektiğinde noterler ile diğer kişi ve kurumlarla paylaşılabilir.[/size]
    [size=9pt](3) Birlik, noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılması sırasında kişisel verilerin korunması ve bilgi güvenliğinin sağlanması için gerekli tedbirleri alır.[/size]
    [size=9pt](4) Noterlik işlemlerine ilişkin bilgi ve belgenin paylaşılmasının sağlanması için Bakanlığın görüşü alınarak Birlik tarafından ilgili kurum ve kuruluşlar ile protokol imzalanır. Paylaşıma ilişkin ücretler protokolde düzenlenir.[/size]
    [size=9pt](5) Paylaşıma ilişkin iz bilgileri güvenliği, gizliliği ve bütünlüğü sağlanarak TNBBS’de tutulur. Saklanacak iz bilgisi içeriği Birlik tarafından belirlenir.[/size]
    [size=9pt]İlgilinin talebiyle belgenin elektronik ortamda gönderilmesi veya paylaşılması[/size]
    [size=9pt]MADDE 11 – (1) İlgilisi tarafından bir belgenin üçüncü kişi ile elektronik ortamda paylaşılmasının istenmesi durumunda belge, gerekli ücretlerin ödenmesi koşuluyla;[/size]
    [size=9pt]a) Üçüncü kişinin KEP adresine gönderilmesi,[/size]
    [size=9pt]b) Üçüncü kişinin Birlik tarafından bilgi ve belge paylaşımı için protokol imzalanan bir kurum veya kuruluş olması durumunda ilgili protokol hükümleri çerçevesinde belgeye erişim sağlanması,[/size]
    [size=9pt]c) İlgiliye erişim kodu verilmesi hâlinde bu kod ile TNBBS üzerinden erişiminin sağlanması,[/size]
    [size=9pt]yöntemlerinden biri veya birkaçı ile paylaşılır.[/size]
    [size=9pt](2) Belgeye birinci fıkranın (c) bendinde belirlenen erişim kodu ile talep edilen üçüncü kişi yerine başka bir kişinin erişmesinden noter veya Birlik sorumlu tutulamaz.[/size]
    [size=9pt](3) Birlik, kendi kuracağı sistem gereği ilgili kurumdan bilgi veya belge paylaşımı için, protokol imzalanmasını isteme, paylaşım alt yapısını belirleme hak ve yetkisine sahiptir. İlgili kurum veya kuruluş bu gerekleri karşılamadan bilgi ve belgenin elektronik ortamda paylaşılmasını talep edemez.[/size]
    [size=9pt]Yabancı memleketlerde noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılması ve Dışişleri Bakanlığı ile bilgi ve belge paylaşımı[/size]
    [size=9pt]MADDE 12 – (1) Yabancı memleketlerde noterlik işlemleri bu Yönetmelikte gösterilen usullere göre elektronik ortamda güvenli elektronik imza ile de yapılabilir, işlenebilir, saklanabilir, paylaşılabilir ve gönderilebilir.[/size]
    [size=9pt](2) Yabancı memleketlerde noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılması için sağlanması gerekli olan teknik ve idarî şartlara dair usul ve esaslar Birlik ve Dışişleri Bakanlığı arasında yapılacak protokol ile belirlenir.[/size]
    [size=9pt](3) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan süre ve bildirim usûlü Dışişleri Bakanlığınca belirlenir ve Dışişleri Bakanlığı Konsolosluk resmî internet sitesinde ilân edilir.[/size]
    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]DÖRDÜNCÜ BÖLÜM[/size]


    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]Ortak Hükümler[/size]


    [size=9pt]Elektronik ortamda ödeme[/size]
    [size=9pt]MADDE 13 – (1) Elektronik ortamda yapılacak işlemlerden kaynaklanan noterlik işlem ücretleriyle, vergi, resim, harç ve değerli kâğıt bedellerine ve diğer giderlere ilişkin ödemelerin elektronik ortamda yapılmasına ilişkin alt yapı Birlik tarafından sağlanır.[/size]
    [size=9pt]Elektronik arşiv[/size]
    [size=9pt]MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik gereğince elektronik ortamda yapılan işlemlere ilişkin bilgi ve belgeler Noterlik Daireleri Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik hükümlerine, iş sürekliliği ve bilgi güvenliğine ilişkin uluslararası kabul görmüş standartlara uygun olarak, yedekli ve güvenli bir şekilde TNBBS’de saklanır. Belgelerin saklama süreleri de aynı Yönetmelik hükümlerine göre belge grupları esas alınarak belirlenir.[/size]
    [size=9pt]Elektronik belgeden fizikî örnek çıkarılması[/size]
    [size=9pt]MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre işleme katılanların tamamının güvenli elektronik imzası ile imzalanan bir belgenin fizikî örneğinin çıkartılması gerektiği hâllerde belgenin aslının aynı olduğu belirtilerek noter tarafından imzalanır, mühürlenir ve ilgilisine verilir.[/size]
    [size=9pt]Noterlik elektronik işlemler ücret tarifesi[/size]
    [size=9pt]MADDE 16 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak noterlik işlemlerinden ne kadar ücret alınacağı Kanunun 112 nci maddesi uyarınca Bakanlıkça hazırlanan tarifede gösterilir.[/size]
    [size=9pt]Noterlik Kanunu Yönetmeliğinin uygulanacağı hâller[/size]
    [size=9pt]MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde, 13/7/1976 tarihli ve 15645 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Noterlik Kanunu Yönetmeliğinin hükümleri uygulanır.[/size]
    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]BEŞİNCİ BÖLÜM[/size]


    [size=9pt][/size]

    [size=9pt]Çeşitli ve Son Hükümler[/size]


    [size=9pt]Geçiş hükümleri[/size]
    [size=9pt]GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Yabancı memleketlerde, noterlik işlemlerinin elektronik ortamda güvenli elektronik imza ile yapılmasına ilişkin Birlik ile Dışişleri Bakanlığı arasında yapılacak protokolde belirtilecek tarihe kadar noterlik işlemleri bu Yönetmelik uygulanmadan yapılmaya devam edilir. Gerekli altyapının sağlanamadığı dış temsilciliklerde işlemler bu Yönetmelik uygulanmadan yapılır.[/size]
    [size=9pt]Yürürlük[/size]
    [size=9pt]MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik 1/3/2016 tarihinde yürürlüğe girer.[/size]
    [size=9pt]Yürütme[/size]
    [size=9pt]MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Adalet Bakanı yürütür.[/size]

  • İLGİLİ KANUN MADDESİ
    MADDE 5- 1512 sayılı Kanunun 193 üncü maddesinde yer alan “116 ncı” ibaresi “116 ve 198/A” şeklinde değiştirilmiştir.
    MADDE 6- 1512 sayılı Kanuna 198 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 198/A maddesi eklenmiştir.
    “Elektronik işlemler:
    MADDE 198/A- Bu Kanunda öngörülen işlemler, elektronik ortamda güvenli elektronik imza kullanılarak da yapılabilir. Ancak, düzenleme şeklinde yapılması zorunlu tutulan işlemler ile irade beyanlarının alınmasına ilişkin işlemlerde güvenli elektronik imza kullanılabilmesi için ilgililerin noter huzurunda olmaları gerekir.
    Elektronik ortamda güvenli elektronik imza kullanılarak noter huzurunda veya huzurda olmadan yapılabilecek noterlik işlemleri ile 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununda tanımlanan zaman damgası kullanılmasının zorunlu olduğu noterlik işlemleri yönetmelikle düzenlenir. Belirlenen bu noterlik işlemlerine ilişkin tüm bilgi ve belgeler güvenli elektronik imzayla elektronik ortamda işlenebilir, saklanabilir ve gerektiğinde ilgili diğer kişi veya kurumlara elektronik ortamda gönderilebilir. Ayrıca 61 inci maddede düzenlenen tespit işleri güvenli elektronik imza ile elektronik ortamda da yapılabileceği gibi aynı usulle elektronik ortamdaki durum, görüntü, işlem veya benzeri her türlü verinin tespiti de yapılabilir.
    Noterler tarafından yapılan tüm işlemlere dair bilgi ve belgeler Türkiye Noterler Birliğinin Bilişim Sisteminde kaydedilir ve saklanır. Güvenli elektronik imza ile imzalanmış belgelerde kanunlarda belirtilen mühürleme işlemi uygulanmaz ve ayrıca suret aranmaz. Güvenli elektronik imza ile oluşturulan belge, talep edilmedikçe ayrıca fiziki olarak düzenlenmez. Elektronik ortamdan fiziki örnek çıkartılması gereken hâllerde belgenin aslının aynı olduğu belirtilerek noterlikçe imzalanır ve mühürlenir. Güvenli elektronik imza ile imzalanmış belgenin elle atılan imzalı suretiyle çelişmesi hâlinde noterlerin kullandığı bilişim sisteminde kayıtlı olan güvenli elektronik imzalı belge esas alınır.
    Noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılması sırasında işlenen kişisel verilerin korunması ve bilgi güvenliğinin sağlanması için gerekli tedbirler alınır.
    Elektronik ortamda yapılacak noterlik işlemlerine ilişkin ücretler, 112 nci maddeye göre düzenlenecek tarifede gösterilir.
    İkinci fıkra uyarınca elektronik ortamda yapılabilecek bir noterlik işleminin bir belgeye dayanması hâlinde; belge sureti, taraflar, vekilleri veya temsilcileri tarafından güvenli elektronik imza ile imzalanarak elektronik ortamda notere gönderilebilir. Ancak belge aslının fiziki olarak ibrazının zorunlu olduğu hâllerde elektronik ortamda yapılan başvuru sonrasında belge aslı yönetmelikte belirlenen süre içinde notere ibraz edilir.
    Birlik, noter odaları ve noterlik personeli ile noterlere dağıtılacak nitelikli elektronik sertifikalar, Türkiye Noterler Birliği tarafından temin edilerek dağıtılır.
    Noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılmasına, saklanmasına ve paylaşılmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikte düzenlenir.
    Yabancı memleketlerde, noterlik işlemlerinin elektronik ortamda yapılması için sağlanması gerekli olan teknik ve idari şartlara dair usul ve esaslar yönetmelikte düzenlenir.
    Bu madde kapsamında hazırlanacak yönetmelik, Dışişleri Bakanlığı, Türkiye Noterler Birliği ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun görüşleri alınarak Adalet Bakanlığı tarafından çıkarılır.”