2004/53 SAYILI GENELGE

  • Hukuk 19810
    Ankara, 16.12.2004
    Özü: Belge tasdiki hk.


    G E N E L G E
    ( 53 )


    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ........................ NOTERLİĞİNE


    Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü tarafından Bursa Defterdarlığına gönderilen, Bursa Noter Odası Başkanlığınca da Birliğimize iletilen ve Yönetim Kurulumuzun 03.12.2004 günlü toplantısında görüşülen 08.09.2004 günlü ve 41794 sayılı yazıda, “İlgide kayıtlı yazınızın incelenmesinden; İliniz Setbaşı Vergi Dairesi Müdürlüğünden alınan yazı ile basımı veya tasdiki yapılan aynı türden belgelere matbaalarca veya noterlerce aynı seri ve sıra numaralarının verildiği, VEDOP kapsamına dahil vergi daireleri tarafından basımı ve tasdiki yapılan belgelerin bilgisayara kayıt işlemleri sırasında, noterler tarafından verilen (yevmiye numarası hariç) seri ve sıra numarası aynı numaralar (A/01-50 gibi) olduğundan bir mükellef için aynı yıl içinde iki veya daha fazla cilt tasdik edildiği durumlarda bilgisayarların bu girdileri kabul etmediği, noterlerin mükelleflere aynı yılda, aynı seri ve sıra numarası vermek suretiyle tasdik işlemi yapıp yapamayacakları ile yapmaları halinde vergi dairelerince bu belgelerin kaydı için nasıl bir yol izleneceği hususlarında Bakanlığımız görüşünün sorulduğu anlaşılmıştır.
    Bilindiği üzere, 164 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin “Belge Tasdiklerinde Noterlerce uyulacak Esaslar” bölümünde noterlerin belgeleri tasdik ederken, müteselsil sıra numaralı olup olmadığını kontrol edecekleri, müteselsil sıra numarası bulunmayan belgeleri tasdik etmeyecekleri, tasdik edilen her yaprağa yevmiye numarası basacakları ve belgelerde yeralan müteselsil sıra numaralarının başlayış ve bitiş numaralarını tasdike ilişkin bilgi formunda gösterecekleri açıklanmıştır.
    Öte yandan, 04.02.1985 gün ve VUK.2/24491-212/7828 sayılı genel yazımızda, Vergi Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkındaki Yönetmelik uyarınca anlaşmalı matbaa olarak faaliyette bulunacak işletmelerle yapılacak anlaşma örneğinde bulunan “Taraflarca Tespit Edilen Diğer Hususlar” bölümüne basılacak belgelerin bir seri harfi için 1’ den 999999’a kadar numara verileceği, aynı seri için daha büyük numara verilemeyeceği (A-1, A-999999 gibi), bir cins belge için aynı seriden 999999’ a kadar numara verildikten sonra aynı cins belge basımına devam ediliyorsa seri harfi değiştirilerek yeniden bir numaradan başlanacağı (B-1 gibi) ile tek harf serisinin bitmesi halinde birçok harfli seri uygulamasına geçileceği (AA, AB gibi) belirtilmiştir.
    Bu açıklamalar dikkate alınarak, anlaşmalı matbaalarda olduğu gibi noterlerin de bir mükellef için aynı yıl içinde birden fazla belge tasdik etmesi durumunda bir seri harften başlaması, seri harf için 1’ den 999999’ a kadar numara verilmesi, bu serinin bitmesi halinde diğer seriye geçilerek tasdik işlemlerinin yapılması gerekmektedir.” denilmektedir.




    Buna göre noterliklerce tasdik olunacak belgelerde;
    a) Bir mükellef için aynı yıl içinde birden fazla belge tasdik edilmesi durumunda numaranın bir seri harften başlaması ve her seri harf için 1’ den 999999’ a kadar numara verilmesi,
    b) Kullanılan serinin bitmesi durumunda diğer bir seriye geçilerek tasdik işlemlerinin yapılması,
    c) Tek harf serisinin bitmesi halinde birden çok harfli seri uygulamasına geçilmesi,
    gerekmektedir.
    Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
    Saygılarımla,




    BAŞKAN



    Hasan YENİ
    (İstanbul 28.Noteri)

  • Elektronik Ortamda Defter ve Belge (Fatura) Onay İşlemleri
    Sıkça Sorulan Sorular Dokümanı


    7. Eski sistemde belge(fatura) işlemlerinde föy numarası
    giriliyordu (1-50,51-100 biçiminde). Yeni sistemde bu
    bilgileri nasıl gireceğiz?
    Belge (Fatura) onaylama işlemlerinde Gelir İdaresi başkanlığına bildirilen alanları
    arasında belge seri no ve sıra no alanları bulunmaktadır. Bu nedenle bu alanların
    doğru doldurulması gerekmektedir.
    Seri no alanı belgenin ( faturanın) seri numarası bilgisi, sıra no alanı ise faturanın
    kaçıncı sayfadan başladığı bilgisini, sayfa miktarı alanı ise faturanın kaç sayfa
    olduğunu gösterir. Örneğin 1-50 bir belgenin girişi sırasında, sıra no alanına 1 sayfa
    miktarı alanına 50, seri no ya ise sayfanın seri nosu ( örneğin A) girilmelidir. Benzer
    şekilde 51-100 bir belgenin girişi ise sıra no 51 sayfa miktarı 50 girilmelidir. Nüsha ise
    belgenin kaç nüsha olduğunu gösterir ( bir belge (fatura) en az 2 nüshadır) ve
    tahakkuktaki onay sayfa adedini etkilemektedir. Onay sayfa adedi = nüsha * sayfa
    miktarıdır.


    16. Faturada seri numarası yok, ne yapmalıyız?
    2004/53 sayılı genelge kapsamında işlem yapılmalıdır.