Genel Yazı-2013/116(NBS Kullanımı Hk)

  • Hukuk – 20612
    Ankara, 29/11/2013
    Özü: Noterlik Bilgi Sisteminin kullanımı ile Bilgi İşlem Müdürlüğü Yardım Masası’na ait telefon numarasında yapılan değişiklik hk.
    ............................NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ............................NOTERLİĞİNE
    Birliğimizce hazırlanan yeni Noterlik Bilgi Sistemi’nin (NBS) kullanımına ilişkin konunun, Yönetim Kurulu’nun 18.11.2013 tarihli toplantısında görüşülmesi sonunda;
    “Sistemin, 1 Ocak 2014 tarihi itibari ile tüm noterliklerde kullanıma başlanmasına,
    Yeni program yüklemeleri ile bilgisayarlara kurulum işlemlerinin yılbaşından sonraki ilk günlerde yoğunlaşmasını önlemek amacıyla, Aralık ayı içinde, Bilgi İşlem Müdürlüğü tarafından hazırlanacak bir takvim çerçevesinde tüm noterliklerde yapılmasına,
    1 Ocak 2014 tarihinden itibaren eski vezne ve yazım.net programları üzerinden çevrim içi (KPS sorgu, Araç Satış, GİB sorgu ve benzeri) işlemlerin yapılmasının durdurulmasına,
    Bilgi İşlem Müdürlüğü bünyesinde bulunan Yardım Masası’nın, eski vezne ve yazım-net programlarına desteğinin geçmiş yıl işlemleri için devam etmesine, ancak yeni dönem için bu desteğin durdurularak NBS uygulaması kullanım desteğinin verilmesine, halen kullanılmakta olan 0 312 218 80 30numaralı Yardım Masası telefonunun kapatılmasına ve sadece kayıtlı telefonlardan aranılabilen 444 1 512 numaralı telefonun devreye alınmasına
    karar verilmiştir.
    Bu kapsamda NBS kurulumu ve geçiş aşamaları ile Bilgi İşlem Müdürlüğü Yardım Masası’na ait telefon numarasında yapılan değişikliğe ilişkin ayrıntılı açıklamalar ilişikte gönderilmiştir.
    Bilgi edinilmesi ile açıklamalar doğrultusunda işlem yapılmasını rica ederim.
    Saygılarımla

    Yunus TUTAR
    Başkan
    Ek : 2 Sayfa açıklama metni.
    (GENEL YAZI: 116)

    NBS KURULUMU VE GEÇİŞ AŞAMALARI İLE BİLGİ İŞLEM MÜDÜRLÜĞÜ YARDIM MASASI’NA AİT TELEFON NUMARASINDA
    YAPILAN DEĞİŞİKLİĞE İLİŞKİN AÇIKLAMALAR
    ÖNEMLİ UYARI
    Bu duyuru ve açıklamalar eski vezne kullanan noterlikler için geçerlidir. Resmi olarak (makbuzu NBS’den kesen) NBS’yi kullanan noterlikler için geçerli değildir.
    NOTERLİK BİLGİ SİSTEMİ:
    Noterlik Bilgi Sistemi, 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren tüm noterliklerimizde kullanılmaya başlanacaktır. Bu tarihten itibaren eski yazım.net ve vezne programları üzerinden çevrim içi (araç satış, KPS sorgu, GİB sorgu vb.) işlemler yapılamayacaktır. Aynı zamanda halen yaygın olarak kullanılmakta olan NBS pilot uygulaması da kullanıma kapatılacaktır.
    NBS kullanımına geçiş üç aşamalı olacaktır.
    Birinci aşamada; NBS kurulumları tamamlanarak kullanıma açılacak ve tüm noterlikler bu yeni sisteme geçmiş olacaktır.
    İkinci aşamada; e-imza kullanımı devreye alınacaktır.
    Üçüncü aşamada; Noterlikte bulunan tüm geçmiş vezne verileri (soruşturma deposu) merkezi arşivde toplanacaktır.
    İkinci ve üçüncü aşamalara geçmeden önce gerekli bilgilendirmeler ayrıca yapılacaktır.
    Üçüncü aşama tamamlanmadan eski Vezne bilgisayarındaki geçmiş vezne verileri kesinlikle silinmemelidir.
    Noterliklerimizin, 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren işlem yapmaya hazır olmaları için, 2013 Aralık ayı içinde yeni NBS programının 2014 sürümünü tüm bilgisayarlarına yükleyip kurmaları gerekmektedir. Aralık ayı içinde kurulacak NBS 2014 sürümünün yazı servisi bölümü, istenirse hemen kullanılmaya başlanabilir ve noterlik belgeleri buradan üretilebilir. Ancak eski vezne kullanıcılarının, NBS 2014 sürümünün vezne bölümü gerçek kullanımına 1 Ocak 2014 tarihinde başlamalıdır. Pilot olarak kullanılan NBS sürümüne ait tüm veriler NBS 2014 sürümünün kurulması ile beraber silinmiş olacaktır.
    Bilgi İşlem Müdürlüğü Yardım Masası da 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren, vezne geçmiş yıl işlemleri hariç eski vezne ve yazım.net programlarına destek vermeyecektir.
    NBS uygulamasını kolay kullanmak için TNB web sayfasında yer alan NBS Eğitim videoları mutlaka izlenmeli ve NBS kullanımı konusundaki bilgi eksiklikleri giderilmelidir. NBS programı ilk başlatıldığında merkez ile haberleşme, karşılıklı veri kontrolü, yerel veri tabanı yedekleme, kontrol ve benzeri işlemler otomatik olarak yapacağından ilk açılışı biraz zaman alacaktır.
    NBS programının hiçbir aşamasında kesinlikle KOBİL kullanılmayacaktır. Birlik tarafından sağlanan ve projenin ikinci aşamasında devreye alınacak olan e-imza anahtarı kullanılacaktır. Bu nedenle noter ve noter personeli için eksik elektronik imzalar tamamlanmalıdır.
    NBS KURULUM PAKETİ İNDİRME VE KURMA İŞLEMLERİ
    1 Ocak 2014 tarihinde uygulamaya başlayacak olan NBS programı, Bilgi İşlem Müdürlüğü tarafından TNB web sitesinde duyurulacak olan adreste 2013 Aralık ayı ilk yarısı içinde yayınlanacaktır. Bu adrese, sadece noter ve noterlik personeli “Üye Girişi” yaptıktan sonra erişebilecektir.
    Kurulum paketini indirme işlemi noterlikte kullanılan bilgisayarlardan yapılmalıdır. Kurulum paketi indirme işlemi noterliğin internet hızına bağlı olarak 20-30 dakika sürebilir. Aynı anda birden fazla bilgisayardan indirme işlemi başlatılırsa bu süre artacaktır. İndirme işlemi uzun sürüyor ise bir bilgisayara indirilen kurulum paketi diğer bilgisayarlara USB bellek veya benzeri bir yöntemle kopyalanabilir.
    İndirilen ve/veya kopyalanan bu paket çalıştırılarak NBS programı her bir bilgisayara ayrı ayrı kurulmalıdır. NBS kurulum işlemi tamamlandıktan sonra o bilgisayardaki dizinler başka hiçbir bilgisayara kopyalanmamalıdır, her bilgisayara ayrı kurulum işlemi yapılmalıdır.

    NBS kurulum paketini yüklemek ve programı bilgisayara kurmak için aşağıdaki adımlar sıra ile uygulanmalıdır;


      [li]www.tnb.org.tr sitesine bağlanıp “Üye Giriş” yapılır. Ana sayfadaki “Noterlik Bilgi Sistemi(NBS) Destek Sayfası” düğmesine tıklanır. “NBS 2014 kurulum paketi” linkine tıklanarak indirme işlemi başlatılır. Kurulum paketinin indirme işlemi tamamlandıktan sonra, gerekli ise, bu paket, usb ya da benzer bir araç kullanılarak başka bilgisayara kopyalanır. Kurulum paketi dosyası, noterlikteki her bir bilgisayara indirme ya da ilk indirilen bilgisayardan kopyalama işlemi tamamlandıktan sonra, çift tıklanarak kurulum işlemi başlatılır. [/li]

    NBS programının çalışması için noterliğinizde kullanılan güvenli ağ bağlantı programı (openvnp) “açık” ve durumu “bağlı” (connect) olmalıdır.
    NBS programına giriş işlemi için TNBOnline üye girişi sırasında kullanılan kullanıcı kodu ve şifresi kullanılacaktır. Kurulum tamamlandıktan sonra program ilk çalıştırıldığında uygulama, yerelde kullanılacak verileri merkezden otomatik olarak çekecektir, bu işlem normal açılıştan daha uzun bir süre alacaktır.
    Veznedar tarafından kullanılacak olan NBS vezne uygulamasının geçerli olabilmesi için noter tarafından vezne olarak seçilen tek bir bilgisayara girilerek “kayıtlı vezne tanımlama” işleminin yapılması gerekmektedir. Bu işlem için vezne olarak tanımlanmak istenen bilgisayarda aşağıdaki adımlar izlenmelidir;


      [li]NBS Uygulaması Noter kullanıcısı ile açılır Yapılandırma bölümüne girilir Kayıtlı Vezne Tanımlama bağlantısı seçilir Kayıtlı Vezne seçim kutusu işaretlenir Kaydet düğmesi tıklanarak kayıt edilir. [/li]

    Noterlikte tek bilgisayar var ise NBS bir paket olarak çalıştığından, aynı bilgisayar kayıtlı vezne olarak tanımlanmalıdır. Hem vezne hem yazı servisi aynı bilgisayarda kullanılabilir.
    1 Ocak 2014 sürümü için eski vezne verilerinin aktarımına gerek bulunmamaktadır. Yeni yılın ilk çalışma günü vezne açıldığında yevmiye numarası 1 (bir) olarak başlayacaktır. Buna karşın noterliğin geçmiş vezne verileri silinmemelidir. Projenin üçüncü aşamasında bu veriler merkezi arşive aktarılacak, soruşturma ve benzeri işlemler bu veriler üzerinden devam edecektir.
    BİLGİ İŞLEM YARDIM MASASI ERİŞİM NUMARASI DEĞİŞİKLİĞİ (444 1 512)
    Bu güne kadar kullanılmakta olan 0 312 218 80 30 numaralı Bilgi İşlem Müdürlüğü Yardım Masası telefonu 444 1 512 olarak 26.11.2013 tarihi itibari ile değiştirilmiştir. Bu numara sadece kayıtlı telefonlardan aranabilmektedir. Daha önceden, TNBOnline sayfası üzerinden, noterliklerden toplanmış olan noter ve noterlik çalışanlarının cep telefonları ile noterliğin sabit telefon numaraları bu sisteme kayıt edilmiş olup o numaralardan yardım masası aranabilmektedir. Bunların dışında yeni telefonlar var ise onların da mutlaka sisteme kayıt edilmesi gereklidir. Telefon kayıt ve güncelleme işlemi “TNBOnline> Üye Ana Sayfası> Noter - Noterlik - Noterlik Personeli Telefon Bilgi Girişi” sayfasından yapılmaktadır.