YABANCILARA ARAÇ SATIŞLARI VE DİĞERLERİ

  • Sohbet bölümünde bir meslektaşımızın sorusuna yine aynı bölümde cevap verir iken değerli ağabeyim Cabir beyin bunun form bölümüne taşınmasının daha çok kişiye yararlı olabileceği uyarısı üzerine bu bölüme taşımış bulunuyorum. Selamlar....



    YABANCILARA ARAÇ SATIŞ SÖZLEŞMESİ


    VEZNE KODU : 11.1


    2.e) MA-MZ plakalı araçlar


    2.e.l) MA-MZ plakalı bir aracın normal plakalı (beyaz zemin üzeri siyah harf ve rakamlar) olarak kullanacak kişilere satışı ve tescili
    * Tescile İlişkin Geçici Belge düzenlenecek,
    * Araç tescil belgesi ücreti noterce tahsil edilecek,
    * Motorlu Araç Trafik Belgesi ücreti noterce tahsil edilecek,
    * Satışta kullanılan araç tescil ve trafik belgesi iptal edilerek noterce muhafaza edilecek,
    * Aracın plakası noterce alınarak kullanılamayacak şekilde iptal edilecek,
    Alıcı adına tescil işlemi ikamet adresinin bulunduğu yerdeki trafik tescil kuruluşunda yapılacaktır. Araç tescil ve trafik belgesi ilgilinin trafik tescil kuruluşuna müracaatına müteakip basılacaktır.


    2.e.2) MA-MZ plakalı bir aracın elcilik, konsolosluk veya diplomatik kişilere satışı ve tescili (CC, CD, CG. CM plakalara tescili)


    * Tescile İlişkin Geçici Belge düzenlenecek,
    * Araç tescil belgesi ücreti noterce tahsil edilecek,
    * Motorlu Araç Trafik Belgesi ücreti noterce tahsil edilecek,
    * Satışta kullanılan araç tescil ve trafik belgesi iptal edilerek noterce muhafaza edilecek,
    * Alıcı adına tescil işlemi ikamet adresinin bulunduğu yerdeki trafik tescil kuruluşunda
    yapılacaktır. Burada yapılacak tescil işlemi sırasında Dışişleri Bakanlığından alınmış takrir belgesi ibraz edilecek, araç bu belgede belirtilen plakaya tescil edilecektir. Araç tescil ve trafik belgesi ilgilinin trafik tescil kuruluşuna müracaatına müteakip basılacaktır. Aracın önceki plakası tescil işlemini yapacak olan trafik tescil kuruluşunca alınarak iptal edilecektir.


    2.e.3) MA-MZ plakalı bir aracın yabancı kişi veya şirkete satışı ve tescili (MA-MZ plakalara tescili)



    * Tescile İlişkin Geçici Belge düzenlenecek,
    * Araç tescil belgesi ücreti noterce tahsil edilecek,
    * Satışta kullanılan araç tescil belgesi iptal edilerek noterce muhafaza edilecektir.



    7. ) YURT DIŞINA ÇIKARMA
    5086 sayılı Yabancılara İkinci El Taşıt Satışı Kanunu gereğince yabancı şahıs veya şirketlerin araç satın alıp adına tescil ettirmeden yurt dışına çıkarılması taleplerinde, satış işlemi yapılacak, aracın tescil kayıtlarını kapattırmak ve ilişik kesme belgesi almak üzere alıcı kişi trafik tescil kuruluşlarına yönlendirilecektir. Noter tarafından tescile ilişkin geçici belge düzenlenmeyecek ve trafik tescil belgesi ücreti alınmayacaktır. Kayıt kapatma işlemi için herhangi bir tescil kuruluşuna müracaat edilebilecek, ilişik kesme belgesi bu tescil kuruluşunca düzenlenecektir.
    Başka bir trafik tescil kuruluşuna müracaat edilmesi halinde; ibraz edilen belgelerin birer sureti aracın kayıtlı olduğu trafik tescil kuruluşuna posta yoluyla gönderilecektir. Bu tescil kuruluşu da araç tescil bilgisayar projesindeki "Tescil Açıklama" alanına kayıt kapatma gerekçesine dair şerh düştükten sonra tescil bilgisayar kaydını kapatacak ve 15 işgünü içerisinde ilgili vergi dairesine yazılı olarak bilgi verecektir.



    22 Mayıs 2010 CUMARTESİ
    Resmî Gazete
    Sayı : 27588
    TEBLİĞ
    Maliye Bakanlığından:
    VERGİ KİMLİK NUMARASI GENEL TEBLİĞİ
    (SERİ NO: 4)
    Vergi kimlik numarası kullanımının yaygınlaştırılması hakkındaki 4358 sayılı Kanunun(1) 2 nci maddesinde; “Kamu idare ve müesseseleri ile diğer gerçek ve tüzel kişiler, Maliye Bakanlığınca belirlenecek işlemlerin yapılması sırasında, bu işlemlere muhatap veya taraf olan gerçek ve tüzel kişilerin vergi kimlik numarasını tespit etmek ve bu işlemlere ilişkin belge, hesap ve kayıtlarında vergi kimlik numaralarına da yer vermek zorundadırlar. Belirlenecek işlemlere muhatap veya taraf olan kişiler, vergi kimlik numaraları olmadığı takdirde, işlemlerin tamamlanmasından önce vergi kimlik numarası almak zorundadırlar.
    Bu Kanuna göre vergi kimlik numarası tespit etme, belge, hesap ve kayıtlarında gösterme mecburiyeti kapsamına alınan kurum ve kuruluşların özel mevzuatlarında yer alan vergi kimlik numarasının kullanımını engelleyici veya kısıtlayıcı mahiyette olan hükümler uygulanmaz.
    Bu Kanunda geçen “vergi kimlik numarası” tabiri, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun(2) 8 inci maddesi uyarınca gerçek ve tüzel kişilere verilen vergi numarasını ifade eder....” hükmü yer almaktadır.
    Diğer taraftan, 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun(3) 8 inci maddesinde; “(1) Türkiye’ de herhangi bir amaçla en az altı ay süreli yabancılara mahsus ikamet tezkeresi alan yabancılar, Genel Müdürlükçe yabancılar kütüğüne kayıt edilir. Bu kütüğe kayıt edilen yabancılar, her türlü nüfus olaylarını nüfus müdürlüklerine beyan etmekle yükümlüdürler. Diplomatik misyon mensupları bu hükmün dışındadır...” hükmü yer almaktadır.
    Yine aynı Kanunun 69 uncu maddesinde; “(1) Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmelikler yüzseksen gün içerisinde Bakanlıkça hazırlanarak Bakanlar Kurulunca yürürlüğe konulur...” hükmüne yer verilmiştir.
    Bu hükme istinaden yayımlanan Türkiye’de Oturan Yabancıların Nüfus Kayıtlarının Tutulması Hakkındaki Yönetmeliğin(4) “Yabancılara kimlik numarası verilmesi” başlıklı 5 inci maddesinde; yabancılar kütüğünde kayıtlı bulunan kişilerin kaydına ulaşmak, nüfus kayıtları arasında bağ kurmak, kamu kuruluşlarında yabancılarla ilgili olarak tutulan kayıtları ilişkilendirmek ve kimlik numaralarının zorunlu tutulduğu diğer işlemlerde karşılaşabilecekleri sıkıntıları gidermek amacıyla yabancılar kimlik numarası verileceği, yabancılar kimlik numarasının, kurumlar ile diğer gerçek ve tüzel kişilerin her türlü işlem ve kayıtlarında esas alınacağı belirtilmiştir.
    4358 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye dayanılarak, yabancı kimlik numarası bulunan yabancıların yabancı kimlik numaralarının vergi kimlik numarası olarak kullanılmasına ilişkin açıklamalara aşağıda yer verilmiştir.
    1-Yabancı Kimlik Numarası Kullanımına İlişkin Hususlar
    1.1. Yabancı kimlik numarası bulunan yabancılar için vergi kimlik numarası olarak yabancı kimlik numarasının kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren belgelerde vergi kimlik numarası satırına yabancı kimlik numarası yazılacaktır.
    1.2. Vergi Usul Kanununun 8 inci maddesinin son fıkrasına istinaden çıkarılan 240(5), 247(6) ve 262(7) Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile 4358 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak çıkarılan 1(8) ve 2(9) Seri No.lu Vergi Kimlik Numarası Genel Tebliğlerinde belirtilen işlemlere taraf olan ve işlemleri gerçekleştirecek kişi ve kuruluşlara vergi kimlik numaralarını ibraz etmek zorunda olan yabancı kimlik numarası bulunan yabancılar vergi kimlik numarası olarak, yabancı kimlik numaralarını ibraz edeceklerdir.
    2- Vergi Usul Kanunu Hükümlerine Göre Düzenlenmesi ve Kullanılması Zorunlu Belgeler Hakkında Yapılacak İşlemler
    2.1. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişi mükellefler, halen kullanmakta oldukları Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre düzenlenmesi ve kullanılması zorunlu belgeleri tükeninceye kadar kullanmaya devam edeceklerdir. Yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren bastırılacak veya tasdik ettirilecek belgelerde ise yabancı kimlik numaraları vergi kimlik numarası olarak kullanılacaktır.
    2.2. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişi mükellefler, bu Tebliğin yayım tarihi ile uygulamasının başladığı tarih arasındaki herhangi bir tarihte yabancı kimlik numarası almaları halinde, Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre düzenlenmesi ve kullanılması zorunlu belgeleri tükeninceye kadar kullanmaya devam edeceklerdir. Yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren bastırılacak veya tasdik ettirilecek belgelerde ise yabancı kimlik numaraları vergi kimlik numarası olarak kullanılacaktır.
    2.3. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişi mükellefler, yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten sonraki bir tarihte yabancı kimlik numarası almaları halinde Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre düzenlenmesi ve kullanılması zorunlu belgeleri tükeninceye kadar kullanmaya devam edeceklerdir. Yabancı kimlik numarası aldıkları tarihten itibaren bastırılacak veya tasdik ettirilecek belgelerde ise yabancı kimlik numaraları vergi kimlik numarası olarak kullanılacaktır.
    2.4. Bu Tebliğin yayım tarihi ile uygulamasının başladığı tarih arasındaki herhangi bir tarihte mükellefiyet tesis ettiren ve mükellefiyet tesis edildiği tarihte yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişi mükellefler, Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre düzenlenmesi ve kullanılması zorunlu belgelerini vergi dairelerince kendilerine verilen on haneli rakamdan oluşan vergi kimlik numaraları ile bastıracak veya tasdik ettirecek olup, bastırdıkları veya tasdik ettirdikleri belgeleri tükeninceye kadar kullanmaya devam edeceklerdir.
    Ancak, yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren bastırılacak veya tasdik ettirilecek belgelerde ise yabancı kimlik numaraları vergi kimlik numarası olarak kullanılacaktır.
    2.5. Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra mükellefiyet tesis ettiren ancak mükellefiyet tesis edildiği tarihte yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişi mükellefler, vergi mükellefiyetinin tesis edildiği tarihten sonra yabancı kimlik numarası almaları halinde Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre düzenlenmesi ve kullanılması zorunlu belgeleri tükeninceye kadar kullanmaya devam edeceklerdir.
    Söz konusu mükellefler yabancı kimlik numaralarını;
    - Yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten önce almaları halinde, yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten,
    - Yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten sonra almaları halinde ise yabancı kimlik numarasının alındığı tarihten
    itibaren bastıracakları veya tasdik ettirecekleri belgelerde vergi kimlik numarası olarak kullanacaklardır.
    3- Ödeme Kaydedici Cihazlar Hakkında Yapılacak İşlemler
    3.1. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerden 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanun(10) gereğince ödeme kaydedici cihaz kullananlar, ödeme kaydedici cihazlarını, yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihe kadar cihazlarının kullanma kılavuzlarından yararlanarak (cihaz mührünü bozmadan) tuşlarına basmak suretiyle fiş üzerine yabancı kimlik numaralarını vergi kimlik numarası olarak yazacak şekilde programlayacak veya aynı işlemi yetkili servislere yaptırabilecektir.
    3.2. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerden, bu Tebliğin yayım tarihi ile uygulamasının başladığı tarih arasındaki herhangi bir tarihte yabancı kimlik numarası alan ve 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanun gereğince ödeme kaydedici cihaz kullananlar, ödeme kaydedici cihazlarını yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren bir ay içerisinde, cihazlarının kullanma kılavuzlarından yararlanarak (cihaz mührünü bozmadan) tuşlarına basmak suretiyle fiş üzerine yabancı kimlik numaralarını vergi kimlik numarası olarak yazacak şekilde programlayacak veya aynı işlemi yetkili servislere yaptırabilecektir.
    3.3. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerden, yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten sonraki bir tarihte yabancı kimlik numarası alan ve 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanun gereğince ödeme kaydedici cihaz kullananlar, ödeme kaydedici cihazlarını yabancı kimlik numarası aldıkları tarihten itibaren bir ay içerisinde, cihazlarının kullanma kılavuzlarından yararlanarak (cihaz mührünü bozmadan) tuşlarına basmak suretiyle fiş üzerine yabancı kimlik numaralarını vergi kimlik numarası olarak yazacak şekilde programlayacak veya aynı işlemi yetkili servislere yaptırabilecektir.
    3.4. Bu Tebliğin yayım tarihi ile uygulamasının başladığı tarih arasındaki herhangi bir tarihte mükellefiyet tesis ettiren ve mükellefiyet tesis edildiği tarihte yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerden 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanun gereğince ödeme kaydedici cihaz kullananlar ödeme kaydedici cihazlarında vergi dairelerince kendilerine verilen on haneli rakamdan oluşan vergi kimlik numaralarını kullanacaklardır.
    Ancak, yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren bir ay içerisinde, ödeme kaydedici cihazlarını cihazlarının kullanma kılavuzlarından yararlanarak (cihaz mührünü bozmadan) tuşlarına basmak suretiyle fiş üzerine yabancı kimlik numaralarını vergi kimlik numarası olarak yazacak şekilde programlayacak veya aynı işlemi yetkili servislere yaptırabilecektir.
    3.5. Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra mükellefiyet tesis ettiren ancak mükellefiyet tesis edildiği tarihte yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerden, mükellefiyet tesis edildiği tarihten sonraki bir tarihte yabancı kimlik numarası alan ve 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanun gereğince ödeme kaydedici cihaz kullananlar;
    - Yabancı kimlik numaralarını yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten önce almaları halinde yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren bir ay içerisinde,
    - Yabancı kimlik numaralarını yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten sonra almaları halinde ise, yabancı kimlik numarası aldıkları tarihten itibaren bir ay içerisinde
    ödeme kaydedici cihazlarını cihazlarının kullanma kılavuzlarından yararlanarak (cihaz mührünü bozmadan) tuşlarına basmak suretiyle fiş üzerine yabancı kimlik numaralarını vergi kimlik numarası olarak yazacak şekilde programlayacak veya aynı işlemi yetkili servislere yaptırabilecektir.
    4-Diğer Hususlar
    4.1. Yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişiler, vergi kimlik numarası olarak ikamet tezkeresi veya yetkili makamlardan alacakları yazılarda belirtilen yabancı kimlik numaralarını ibraz ederek işlemlerini gerçekleştireceklerdir.
    4.2. Bugüne kadar Vergi Usul Kanununun 8 inci maddesinin son fıkrası ve 4358 sayılı Kanun uyarınca vergi kimlik numarasının kullanımına yönelik olarak yayımlanan tebliğler ile getirilen düzenleme ve zorunluluklar geçerli olduğundan, söz konusu tebliğlerde yer alan uygulamalara aynen devam edilecektir.
    4.3. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerin, yabancı kimlik numaralarını yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihe kadar bağlı oldukları vergi dairesine bildirmeleri zorunludur.
    4.4. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerin, bu Tebliğin yayım tarihi ile uygulamasının başladığı tarih arasındaki herhangi bir tarihte yabancı kimlik numarası almaları halinde, yabancı kimlik numaralarını en geç yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren bir ay içerisinde bağlı oldukları vergi dairesine bildirmeleri zorunludur.
    4.5. Öteden beri faaliyetine devam eden ve yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerin, yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten sonra yabancı kimlik numarası almaları halinde, yabancı kimlik numaralarını yabancı kimlik numarası aldıkları tarihten itibaren bir ay içerisinde bağlı oldukları vergi dairesine bildirmeleri zorunludur.
    4.6. Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra vergi mükellefiyeti tesis edilen ve vergi mükellefiyetinin tesis edildiği tarihte yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişilerin, vergi mükellefiyetinin tesis edildiği tarihten sonra yabancı kimlik numarası almaları halinde, yabancı kimlik numaralarını yabancı kimlik numarası aldıkları tarihten itibaren bir ay içerisinde bağlı oldukları vergi dairesine bildirmeleri zorunludur.
    4.7. Gelirleri ücret, gayrimenkul sermaye iradı, menkul sermaye iradı ile diğer kazanç ve iratlardan veya bunların birkaçından ibaret olan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerden bu Tebliğin yayımlandığı tarihte yabancı kimlik numarası bulunanlar, yabancı kimlik numaralarını en geç bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra verecekleri ilk beyanname ile birlikte bağlı oldukları vergi dairelerine bildireceklerdir.
    Gelirleri ücret, gayrimenkul sermaye iradı, menkul sermaye iradı ile diğer kazanç ve iratlardan veya bunların birkaçından ibaret olan yabancı uyruklu gerçek kişi mükelleflerden bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonraki bir tarihte yabancı kimlik numarası alanlar, yabancı kimlik numaralarını en geç yabancı kimlik numarası aldıkları tarihten sonra verecekleri ilk beyanname ile birlikte bağlı oldukları vergi dairelerine bildireceklerdir.
    Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra ücret, gayrimenkul sermaye iradı, menkul sermaye iradı ile diğer kazanç ve iratlardan veya bunların birkaçından dolayı adlarına mükellefiyet tesis edilen ve vergi mükellefiyeti tesis edildiği tarihte yabancı kimlik numarası bulunmayan yabancı uyruklu gerçek kişiler, vergi mükellefiyetinin tesis edildiği tarihten sonra yabancı kimlik numarası almaları halinde, yabancı kimlik numaralarını en geç yabancı kimlik numarası aldıkları tarihten sonra verecekleri ilk beyanname ile birlikte bağlı oldukları vergi dairelerine bildireceklerdir.
    4.8. Yabancı kimlik numarasının vergi kimlik numarası olarak kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren 3(11) Seri No.lu Vergi Kimlik Numarası Genel Tebliğinin “1.2 - Yabancı Uyruklu Olan Kişiler” başlıklı bölümünde yer alan “Türkiye Cumhuriyeti tabiyetinde olmayan yabancı uyruklu gerçek kişilere, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası verilmediğinden, bunlar vergi dairelerince kendilerine verilen on haneli rakamdan oluşan vergi kimlik numaralarını kullanmaya devam edeceklerdir.” şeklindeki düzenleme yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişiler için uygulanmayacaktır.
    5-Uygulamanın Başlama Tarihi
    Vergi Kimlik Numarası Genel Tebliğleri ile yukarıda belirtilen Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde, vergi kimlik numarasını tespit etme ve kullanma yükümlülüğü getirilen gerçek ve tüzel kişiler, yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişilerin anılan tebliğlerde belirtilen işlemleri için vergi kimlik numarası olarak yabancı kimlik numarasını tespit etme ve kullanmaya 01/07/2010 tarihinden itibaren başlayacaklardır.
    Tebliğin yayımı tarihinden 01/07/2010 tarihine kadar, vergi kimlik numarasına ilişkin eski düzenlemeler geçerli olacaktır. Bu sebeple bu Tebliğin yayım tarihinden 01/07/2010 tarihine kadar ilgili işlemler için vergi kimlik numarası aranmaya devam edilecek; yabancı kimlik numarasının temin edilebilmesi durumunda isteğe bağlı olarak ve vergi kimlik numarasına ek olarak yabancı kimlik numarası kullanılabilecektir.
    01/07/2010 tarihinden itibaren ise yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişiler için bahse konu olan tüm işlemlerde vergi kimlik numarası olarak yalnızca yabancı kimlik numarası kullanılacaktır.
    Tebliğ olunur.
    --------------------------------------------
    1 04.04.1998 tarih ve 23307 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    2 10.01.1961 tarih ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    3 29.04.2006 tarih ve 26153 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    4 20.10.2006 tarih ve 26325 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    5 28.06.1995 tarih ve 22327 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    6 10.01.1996 tarih ve 22519 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    7 06.02.1998 tarih ve 23250 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    8 18.04.1998 tarih ve 23317 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    9 19.06.2001 tarih ve 24437 (M) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    10 15.12.1984 tarih ve 18606 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    11 29.08.2006 tarih ve 26274 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.




    Hukuk - 9918
    Ankara, 12.05.2010
    Özü : Araç satışlarında, satıcı veya alıcının KPS’de yer alan yerleşim yerinin yabancı bir ülke olarak kayıtlı olması halinde esas alınacak adres hk.
    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ........................ NOTERLİĞİNE
    1.5.2010 tarihinden itibaren araç satışlarının noterler tarafından elektronik ortamda yapılması nedeniyle, Emniyet Genel Müdürlüğü gereken düzenlemeleri yeniden yapmış ve durumu teşkilatı ile Birliğimize duyurmuştur. Bu göre de; noterlerde yapılacak araç satış işlemlerinde, satıcı ve alıcının KPS'de bulunan yerleşim yeri adresinin esas alınmasına devam edileceği, ancak "gerçek kişiler adına yapılacak tescil işlemi sırasında şahsın merkezi nüfus idaresi sisteminde yerleşim yeri adresinin başka bir ülke olarak kayıtlı olması halinde, KPS’de kayıtlı 'diğer adresinin' tescile esas alınacağı" bildirilmiştir. Bu durum dikkate alınarak; yerleşim yeri adresi başka bir ülke (yurtdışı) olarak kayıtlı olan vatandaşlarımız için KPS’de "diğer adres" olarak kayıtlı adreslerine de noterlerimizin ulaşabilmeleri için bu servisin de hizmete açılması Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünden talep edilmiştir.
    Adı geçen Genel Müdürlükten alınan 04.05.2010 tarihli ve 15660 sayılı yazıda;
    “ 08.12.2006 tarihli ve 26370 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Kimlik Paylaşımı Sistemi Yönetmeliği” gereğince karşılıklı yapılan ikili anlaşma ile Kimlik Paylaşımı Sistemi veri tabanındaki bilgilerden faydalanmanız sağlanmıştır.
    İlgili anlaşmanın ekinde yer alan Kimlik Paylaşımı Sistemi servislerine, “diğer adres” hizmeti de eklenerek paylaşımınıza açılmıştır.” denilmektedir.
    Gerçek kişiler adına yapılacak araç satışlarında, satıcı veya alıcının KPS’de yer alan yerleşim yerinin yabancı bir ülke olarak kayıtlı olması halinde, bunların Ülkemizde bulunan ve KPS’de kayıtlı diğer adreslerinin sözleşmelere yazılması suretiyle işlem yapılacağının ve bu adreslere de KPS’den ulaşılabileceğinin bilgi edinilmesini rica ederim.
    Saygılarımla,
    BAŞKAN
    Hasan YENİ
    (İstanbul 28. Noteri)
    (GENEL YAZI: 56 )


    14.02.2004 tarih ve 5086 sayılı kanuna göre yabancılara yapılacak ikinci el araç satışında uygulanır. Bu işlemde ilgili kanun gereği harç ve damga vergisi tahsil edilmez.


    14.Şubat.2004 Tarih 5086 Sayılı kanun gereğince, Yabancılara Yapılacak 2. El Araç Satışlarına uygulanır.


    Yabancılara ikinci el taşıt satışı hakkında kanun:2,3,4.md.


    a-Yabancı şahsın Türkiyede adres göstermesi:

    Aranacak belgeler:

    -Yabancılar kimlik numarasının istenilmesi zorunludur .

    -Vergi ilişik kesme belgesi aranmalıdır.

    -Harç ve damga vergisinden istisnadır.

    -Zorunlu mali sorumluluk sigortası yaptırılmış olmalıdır ve sözleşmeye dayanak alınmalıdır.

    -Satış aynı gün trafik tescil müdürlüğüne bildirilmelidir


    b- Yabancı şahsın yurt dışında adres göstermesi:


    Kanunun 4.maddesine göre işlem yapılmalıdır. 2006/62 sayılı genelge



    -1997/31-Genelge :".. daha önce yabancılara verilen "B" grubu plakalı araçların tescil belgelerine değişik plaka numarası yanında satılamayacağına dair şerh verilmekte idi. Ancak, yine aynı şahısların Ülkemizde de araç edinmelerine imkan tanındığından, aynı şahısların ithal işlemine tabi olmayan araçları almaları ve satmalarında bir sakınca bulunmamaktadır.
    Ancak, gümrük vergi ve resimleri ödenmeyen ve Ülkemize ithali yapılmayan (MA-MZ) plaka grubu araçların satışının yapılamayacağı hususunda Birliğiniz üyelerine talimat verilmesi gerekmektedir."



    Mali Danışmanlık 60-6769


    Ankara, 30.03.2010
    Özü: 5942 sayılı kanun gereğince araçların satışlarında uyulacak prensipler hk.
    G E N E L G E
    ( 9 )


    ..................NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ..................NOTERLİĞİNE



    Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığına yazılan 07.01.2010 günlü ve Mali Danışmanlık 5-238 sayılı yazımıza cevap olarak verilen 23.03.2010 günlü ve 24412 sayılı görüşlerinin Yönetim Kurulumuzun 30.03.2010 günlü toplantısında değerlendirilmesi sonucunda;


    1- Araç satış ve devirlerinde damga vergisi ve harç istisnası uygulanacak olmakla birlikte, düzenlenen satış senedinde, ilgililerce beyan edilen satış değerinin yanısıra, kasko değerinin de yazılması,


    2- Bu Kanunla getirilen damga vergisi, harç ve değerli kağıt bedelleri ile ilgili istisnanın (Ziraat ve Sanayi Odaları gibi) ilgili sicillerde (tescilli) kayıtlı tarım ve sanayide kullanılan (traktörler dahil) iş makinalarının satış ve devirlerinde de uygulanması ve maktu ücret alınması,


    3- Tescilli araçların satışında tatbik edilecek damga vergisi harç ve değerli kağıt bedeli istisnasının 5086 sayılı Yabancılara İkinci El Taşıt Satışı Hakkındaki Kanun gereği yapılan, aynı araçla ilgili birinci ve müteakip satışlarda da uygulanması,


    4- 2918 sayılı Kanun gereği tescile tabi olan römorkların satışlarında da 5942 sayılı Kanun ile getirilen damga vergisi, harç ve değerli kağıt bedeli istisnasının tatbiki,


    5- Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 41 inci maddelerine göre trafik siciline kayıt edilmiş olup trafikten çekilen araçların bilahare satışında da damga vergisi, harç ve değerli kağıt bedeli istisnasının uygulanması,


    6- Üzerinde rehin bulunan bir aracın, rehin alacaklısının muvafakati ile satış ve devrinde de 5942 sayılı Kanunla getirilen istisnaların tatbik edilmesi,


    7- Ancak, rehin alacaklısı tarafından düzenlenen ve 2007/31 sayılı Birliğimiz Genelgesi uyarınca damga vergisine tabi olmayan muvafakatname ile ilgili işlemden aracın kasko değeri üzerinden nispi harç ve ayrıca noter ücreti alınması,


    8- Ticari plakalı bir aracın satış ve devri işleminde, aracın değerinin dışında plaka için de bir değer gösterilerek;


    a) Plaka satışının ayrı bir işlem şeklinde yapılması halinde düzenlenen sözleşmeden plaka değeri üzerinden nispi damga vergisi ve harcın yanısıra değerli kağıt bedeli ve noter ücreti, yazı ve gereğinde karşılaştırma ücreti tahsil edilmesi,


    b) Plaka satışının araçla birlikte aynı kağıtta yer alması durumunda, satış sözleşmesinden, araç satışı için 5942 sayılı Kanun gereği tahsil olunacak maktu ücrete ilaveten, plaka değeri üzerinden nispi damga vergisi ve harç tahsil edilmesi,


    9- Araç satışını müteakip yapılan düzeltme işlemi, satış işleminin devamı ve onun tamamlanması manasında olduğundan, bu işlemden de 5942 sayılı Kanun gereğince satış işleminde olduğu gibi sadece maktu ücret tahsil olunması,


    10- 1998/3 sayılı Birliğimiz Genelgesi dayanağı olan Gelir İdaresi Başkanlığı görüşüne göre, alıcı adına tescil işleminden önce dahi olsa, kati oto satış işleminin feshine dair işlemin fesih olarak değil, yeni bir alım satım işlemi olarak kabul edilmesi gerektiğinden, bu fesih işleminden de 5942 sayılı Kanun gereğince satış işleminde olduğu gibi sadece maktu ücret tahsil olunması,


    11- Tescil kaydı silinerek hurdaya ayrılan ve bir başkası adına kaydı söz konusu olmayan araçların satışlarından, işlemde gösterilen değer üzerinden nispi damga vergisi, harç ve değerli kağıt bedeli ile nispi harç üzerinden noter ücreti, yazı ve karşılaştırma ücreti alınması,


    12- Araç satışından sonraki bir zamanda istenilen suretlerden gerekli harç ve ücretin alınması,


    gerektiği düşünülmektedir.Bilgi edinilmesini rica ederim.
    Saygılarımla,



    BAŞKAN
    Hasan YENİ
    (İstanbul 28.Noteri)


    Mali Danışmanlık 268- 12480
    Ankara, 19.06.2007
    Özü: Rehinli aracın satışını teminen alacaklı bankanın düzenlemiş olduğu muvafakatna-mede harç hk.


    G E N E L G E
    ( 31 )


    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ........................ NOTERLİĞİNE


    Bir noterliğimizden Birliğimize intikal eden yazıda, rehin alacaklısının noterden yapılmış muvafakati ile rehinli aracın satılabilmesinin mümkün olduğu, rehinli bulunan bir aracın rehin alacaklısının muvafakati ile satışı halinde satın alacak olanın rehni kabul etmesi ve borcun nakli nedeniyle bu satışa ilişkin damga vergisi ve harcın nasıl tahsil edileceği konusundaki bilgi istemi Gelir İdaresi Başkanlığına intikal ettirilmiştir.
    Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığına gönderilen yazımızda, Bakanlıklarından alınan 08.12.1999 günlü ve 53883 sayılı yazıda, 492 sayılı Kanunun 42 nci maddesi hükmünden bahisle, kredi alacaklısı banka tarafından bir anonim şirketin devri suretiyle başka bir anonim şirketle birleşmesi sonucunda devir edilen şirketin borçları sebebiyle bu şirketin bankaya rehinli olan taşıtlarının devir alan şirketin adına trafik tesciline muvafakat edilmesine ilişkin olarak banka tarafından düzenlenen muvafakatnamenin damga vergisine tabi olmayacağı, işlemden rehin değeri üzerinden nispi harç tahsil edileceği yönünde görüş bildirildiği, yanlış bir uygulamaya meydan vermemek bakımından, yukarıda belirtilen, rehinli bulunan bir aracın rehin alacaklısının muvafakati ile satışı halinde, bu konuda alacaklı banka tarafından düzenlenen muvafakatnameden ne surette harç ve damga vergisi alınacağı hususunun Başkanlıklarınca tetkiki ile tayin olunacak görüşlerinin Birliğimize bildirilmesi istenilmiştir.
    Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığından cevaben alınan ve Yönetim Kurulunun 18.06.2007 günlü toplantısında görüşülen 04.06.2007 tarih ve 0506800 sayılı yazıda;
    ...İlgide kayıtlı yazınızda, rehin alacaklısının noterden yapılmış muvafakati ile rehinli aracın satılabilmesinin mümkün olduğu, rehinli bulunan bir aracın rehin alacaklısının muvafakati ile satışı halinde satın alacak olanın rehni kabul etmesi ve borcun nakli nedeniyle bu satışa ilişkin damga vergisi ve harcın nasıl tahsil edileceği hususunda tereddütler hasıl olduğu belirtilerek Başkanlığımız görüşü istenildiği anlaşılmaktadır.
    Bilindiği üzere, 492 sayılı Harçlar Kanunu'nun 42 nci maddesinde, ...Değer veya ağırlık ölçüsüne göre harca tabi işlemlerde (2) sayılı tarifede yazılı değer veya ağırlık esastır.
    Menkul ve gayrimenkul mallar hakkında alım, satım, taahhüt ve rehinle ilgili her nevi mukavele, senet ve kağıtlarda değer gösterilmesi mecburidir....... denilmiştir.
    Anılan maddenin incelenmesinden de görüşüleceği üzere, menkul ve gayrimenkul malların alım, satım, taahhüt ve rehne konu işlemlerini kapsayan her nevi mukavele, senet ve kağıtlarda değer gösterilmesinin zorunlu olduğu açıkça belirtilmiştir.




    Öte yandan, aynı Kanunun 43 üncü maddesinde ise, motorlu kara taşıtlarının noterliklerde gerçekleştirilen alım, satım ve taahhüdü işlemlerinde alınacak nispi harca matrah olmak üzere gösterilecek değerin, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliğince yayımlanan kasko değer listelerinde, motorlu kara taşıtlarının cinsi, markası, tipi, modeli ve yaşı itibariyle yer alan sigorta prim değerinden az olamayacağı hükme bağlanmıştır.
    Ayrıca, sözü edilen maddenin uygulanması bakımından 26.12.1990 tarih ve 20737 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 17 Seri No.lu Harçlar Kanunu Genel Tebliğinde, motorlu kara taşıtlarının alım, satım ve taahhüt işlemlerinde gösterilecek değerle ilgili olarak uyulacak usul ve esaslar açıklanmıştır.
    Buna göre, rehinli olan rehin alacaklısının muvafakati ile satışı halinde alacaklı banka tarafından düzenlenen muvafakatnamenin, nispi harca matrah teşkil etmek üzere taşıtın kasko sigortasına esas değerinin dikkate alınması gerekmektedir.
    Ancak, muvafakatnameler 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı tabloda yer alan damga vergisine tabi kağıtlar arasında sayılmadığından damga vergisine tabi tutulmaması gerekir....
    denilmektedir.
    Bu görüş çerçevesinde, rehinli bir aracın satışını teminen alacaklı bankanın düzenlemiş olduğu muvafakatname, aracın kasko değeri üzerinden nispi harca tabi tutulacak, bu kağıt sebebiyle damga vergisi söz konusu olmayacaktır.
    Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
    Saygılarımla,




    BAŞKAN



    Hasan YENİ
    (İstanbul 28.Noteri)

    ü Müstenidat olarak kabul edilen belgeler (kimlikler, vekaletname, imza sirküleri, temsil belgesi) fotokopileri asıllarına eklenir.


    ü Takograf takması zorunlu araçlarda takograf mütemmim cüz olduğu için tescil belgesinde kayıtlı olsa dahi araç satışı bu cihazı da kapsar. 2001/40


    ü Fatura ile alınan araç üç (3) aylık içinde tescil edilmeden başkasına satılabilir.


    ü Tescil belgesine “tasfiye halinde” ibaresi işlenmeden satış yapabilir. 2004/17


    ü Şahısların ad veya soyadı ile şirketlerin unvanlarında yapılan değişiklikler ile ilgili olarak, Yönetmeliğin 36 ncı maddesi gereği ASBİS kayıtlarına işlendikten sonra noterlerce satış işlemi yapılması gerekmektedir.


    ü Yerli üretim özel tertibatlı araçların tescil belgelerinde satılamayacağına dair herhangi bir şerh bulunmadığından, bu araçların özel tertibatı sökülmeden ve tescil belgesi değişmeden satışı yapılabilir. 2002/48


    ü Malul ve sakatlar tarafından ithal edilerek getirilen araçların malul ve sakat olmayanlara gümrük vergileri tahsil edilmeden satışı, hibesi ve devrinin mümkün olmadığı, ayrıca bu araçların intifaının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde akden devri ile tasarruf hakkının vekâletnameye istinaden devredilmesi, satış hükmünde olup, noter ve trafik kuruluşları bu konuda herhangi bir işlem yapmadan Maliye ve Gümrük Bakanlığının iznini aramak zorunda oldukları hususu 2001/38 2005/23


    ü Sakatlığa uygun hale getirilmiş taşıtın özel tertibatının değiştirilmesi, sakat veya malul olmayan kişilere satılması durumunda muafiyet ve istisna şartlarını ihlal etmiş olacağından, bu tarihi takip eden dönemin başından itibaren motorlu taşıtlar vergisine, bu taşıtın satışı esnasında da taşıt alım vergisine tabi tutulması gerekmektedir.


    Bahse konu aracın özel tertibatının sökülmesi halinde , aracın cinsi ve sahibi değişeceğinden, tescil belgesinin değiştirilmesi gerekmektedir, 2001/47 2005/23



    -2002/30-Genelge: "... ikinci değer yazılabileceği gibi gerektiğinde bilahare ikinci değerin değiştirilebileceği de ..bu çerçevede noter için mecburiyet olmamakla birlikte işlem sırasında kasko değerinin yanısıra ikinci değer hususunun ilgililere hatırlatılmasında bir sakınca bulunmayacağı düşünülmektedir."


    -2006/88-Genelge yazı:"Araç satış işlem kağıtlarının "aracın kasko bedeli" bölümünde kasko değer listesindeki bedelin gösterilmesi, ancak ilgili taraflarca ek olarak beyan edilen değere de yer verilmesinin istenmesi halinde bu değerin de ayrıca yazılması ve bu değerlerden yüksek olanı üzerinden harç ve damga vergisi alınması gerekmektedir Buna göre kasko değerinin listede yazıldığı miktardan daha yüksek gösterilmesi talebinin kabulü mümkün bulunmamaktadır."



    Hukuk-6142 Ankara, 25.03.2009
    Özü: Apartman/site yönetimleri adına araç tescil edilemeyeceği hk.


    G E N E L G E
    ( 11 )


    .......................... NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    .......................... NOTERLİĞİNE



    Emniyet Genel Müdürlüğü, Birliğimize gönderdiği 23.2.2009 tarihli ve 39622 sayılı yazı ile;
    Site Yönetimi adına satışı yapılan araçların tescil işleminin yapılıp yapılamayacağı hususunda yaşanan tereddütlerin giderilmesi için konu hakkında Genel Müdürlüğün Hukuk Müşavirliğinden alınan 23.05.2008 tarih ve B.05.1.EGM.0.61.04.03-249/2008-14374 sayılı görüş yazısında "Kat Mülkiyeti Kanunu hükümleri uyarınca tüzel kişiliği bulunmayan apartman/site yönetimi adına araç tescilinin hukuken uygun olmayacağının" bildirildiğini belirterek, uygulamada yeknesaklığın sağlanması için noterliklerin bu konuda bilgilendirilmesini talep etmiştir.


    Yönetim Kurulumuzun 19.03.2008 tarihli toplantısında konu görüşülmüş ve Emniyet Genel Müdürlüğünün yazısında belirtilen, "634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu hükümleri uyarınca tüzel kişiliği bulunmayan apartman/site yönetimleri adına araç tescilinin hukuken uygun olmayacağı" yolundaki görüşün Birliğimizce de uygun bulunduğuna karar verilmiştir.


    Bilgi edinilmesini rica ederim.
    Saygılarımla,
    BAŞKAN
    Hasan YENİ
    (İstanbul 28. Noteri)


    HNT
    KY.




    Hukuk - 23171


    Ankara, 31.12.2009
    Özü :Tescil edilmiş araçların satışına ilişkin yeni düzenleme ve 1.5.2010 tarihine kadar uygulanacak esaslar hk.




    G E N E L G E
    ( 37 )


    .......................... NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    .......................... NOTERLİĞİNE




    İlgi : a) 01.08.2008 tarihli ve Hukuk - 15124 (88) sayılı genel yazı.
    b) 31.12.2008 tarihli ve Hukuk - 24846 (138) sayılı genel yazı.


    Bilindiği üzere; 6 Haziran 2008 tarihli ve mükerrer 26898 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5766 sayılı "Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun" 18 inci maddesinin (a) bendi ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 20 nci maddesinin madde başlığı ile (d) ve (e) bentleri değiştirilerek tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirlerinin trafik tescil şube veya bürolarında yapılacağı hükmü getirilmiş ve 27 nci maddenin (f) bendinde de bu maddenin, yayımını izleyen ikinci ayın başında yürürlüğe gireceği belirtilmiş, ancak, ilgi genel yazılarımızla duyurulduğu üzere daha sonra bu maddenin yürürlülük tarihi 5795 ve 5828 sayılı Kanunlarla iki kez ertelenmiştir


    31.12.2009 tarihli ve 27449 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan. 5942 sayılı Kanunla, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 5766 sayılı Kanunla değişik 20 nci maddesinin başlığı ile (d) ve (e) bentleri değiştirilmiş, tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirleri ile ilgili olarak yeni bir düzenleme yapılmış ve belirtilen araçların her çeşit satış ve devirleri noterlere bırakılmıştır.


    Ekte metni gönderilen 5942 sayılı Kanunla yapılan değişiklik ile getirilen yeni düzenlemenin Yönetim Kurulumuzun 30 - 31.12.2009 tarihli toplantılarında görüşülmesi sonunda; tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirlerinin 1.5.2010 tarihine kadar aşağıda belirtilen esaslara göre yapılmasına karar verilmiştir,


    Buna göre, satış ve devir işlemlerinin genel olarak değişiklik öncesi hükümlere göre yapılmasına devam edilmekle birlikte;
    1) Satış ve devir işlemleri harç, damga vergisi ve değerli kağıt bedellerinden istisna edildiğinden, bunlar tahakkuk ve tahsil edilmeyecektir.
    2) 1512 sayılı Noterlik Kanununun 112.maddesi uyarınca düzenlenen ücret tarifesinde yer alan noter, yazı ve karşılaştırma ücretleri uygulanmaksızın satış ve devre ilişkin her türlü işlem karşılığında KDV hariç toplam 20 TL maktu ücret alınacaktır.
    Aynı tarife içinde yer alan yol ve tercüme ücretlerinin alınması gerektiği düşünülmekle beraber konuya ilişkin olarak Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğünden istenen görüşün gelmesine kadar bu iki ücret de alınmayacaktır.
    3) Düzenlenecek sözleşme adedi, vergi daireleri ve trafik tescil bürolarına sözleşme örneklerinin gönderilmesi ve işlemlere eklenecek belgeler yönünden işlemler 2006/1 sayılı genelge hükümlerine göre aynı şekilde sürdürülecektir.
    Yukarıda belirtilen maktu ücret dışında, tebligatlara ilişkin posta giderleri de ayrıca tahsil edilecektir.
    4) Mülkiyetin saklı tutulması kaydıyla yapılan satışların 5942 sayılı kanun kapsamına girip girmediği hususunda Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğünden görüş istenmiş olup, sonuç duyurulacaktır.
    5) Satış ve devirler dışında kalan (teslim taahhüdü, garanti sözleşmesi, satış vaadi gibi) araçların aynını ilgilendiren işlemlerde kasko değeri uygulaması aynen devam edecek ve nispi harç, damga vergisi ve değerli kağıt bedeli alınacaktır.
    6) Kasko değeri ve beyan değerinin sözleşmelerde gösterilip gösterilmeyeceği hususunda Maliye Bakanlığından görüş talep edilmiş olup, cevap gelinceye kadar her iki bedelin de sözleşmelere yazılmasına devam olunacaktır.
    7) 5942 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle değiştirilen 2918 sayılı Kanunun 5766 sayılı Kanunla değişik 20 nci maddesinin (d) bendinin dördüncü paragrafı hariç diğer hükümleri 1/5/2010 tarihinde yürürlüğe gireceğinden, 1.5.2010 tarihinden sonra yapılacak araç satışları ile ilgili esaslar ve sözleşme örneği üzerinde çalışmalar devam etmekte olup, gereken açıklama daha sonra bildirilecektir.
    Kanunun yayımlanmasıyla yürürlüğe giren 20 nci maddesinin (d) bendinin dördüncü paragrafı, elektronik ağın kurulması amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığı ile Emniyet Genel Müdürlüğünün 1.5.2010 tarihine kadar gerekli hazırlıkları yapması amacını taşımaktadır. Paragrafın son cümlesinde, işlemlerin yapılması sırasında gizliliğe uyulmamasının yaptırımı belirtilmiştir.


    Bilgi edinilmesi ile uygulamanın belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülmesini rica ederim.
    Saygılarımla,



    BAŞKAN
    Hasan YENİ
    (İstanbul 28. Noteri)



    ADİ ORTAKLIKLAR İLE ŞAHIS İŞLETMELERİ ADINA ARAÇ SATIŞI


    G E N E L G E 2008/9


    Sanayi ve Ticaret Bakanlığı(Görüşü)
    Ticaret işletmelerin hükmi şahsiyeti bulunmadığından hak ehliyetine de sahip değildirler. Ticari işletmelerin sahibi gerçek veya tüzel kişiler hak ehliyetine sahiptirler.
    Bu itibarla, tüzel kişiliği olmayan adi ortaklıklar ile şahıs işletmeleri adına araç tescilinin yapılması mümkün olmadığı değerlendirilmektedir.


    Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı(Görüşü)


    a) Karayolları Trafik Kanununa göre trafik şube veya bürolarına kayıt ve tescil edilmiş bulunan motorlu kara taşıtları,
    b) Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne kayıt ve tescil edilmiş olan uçak ve helikopterler,
    c) Liman veya belediye siciline kayıt ve tescil edilmiş olan motorlu deniz taşıtları,
    Motorlu Taşıtlar Vergisine tabidir.? hükmü,
    3 üncü maddesinde de ;
    "Motorlu Taşıtlar Vergisinin mükellefi; trafik, belediye veya liman sicili ile Ulaştırma Bakanlığınca tutulan sivil hava vasıtaları sicilinde adlarına motorlu taşıt kayıt ve tescil edilmiş olan gerçek ve tüzel kişilerdir. " hükmü,
    yer almaktadır.
    Bu hükümlere göre, motorlu taşıtlar vergisinin mükellefini ilgili sicilde adına motorlu taşıt kayıt ve tescil edilmiş olan gerçek ve tüzel kişiler oluşturmaktadır.
    Buna göre; gerçek kişi taciri veya ortaklarından ayrı olarak bir tüzel kişiliği tanımlamayan adi ortaklıklar ile şahıs işletmelerinin ticaret unvanları adına motorlu taşıtlar vergisi mükellefiyeti tesis edilemeyeceğinden, noter satış sözleşmelerinin bu unvanlar ile düzenlenmesi mümkün bulunmamaktadır. Ancak, gerçek kişinin ad ve soyadı ile birlikte söz konusu ticaret unvanlarının kullanılması mümkün bulunmaktadır
    denilmektedir.


    Tüzel kişiliği olmayan adi ortaklıklar ile şahıs işletmelerinin ticaret unvanları ile alacakları araçların tescilleri mümkün bulunmadığından, sadece ticaret unvanları ile adlarına araç alım sözleşmesi yapılamayacağına,
    Bu nitelikteki araç alım sözleşmelerine, alıcının gerçek kişi olması icap ettiğinden bu kişinin ad ve soyadının yazılması gerektiğine; ayrıca buna ilaveten de, aracın aynı zamanda bir ticaret unvanı altında bir işletmeye tahsis edildiğine ilişkin kayıt düşülebileceğine veya adi ortaklıklar ile şahıs işletmelerinin ticaret unvanlarının yazılabileceğine; ancak, gerçek kişinin adı ve soyadı yanında ticaret unvanının yazılması halinde bu unvanın ticaret sicilinde tescil ve ilan edilmiş olmasının da aranması gerektiğine,
    Bildirilen görüşler nedeniyle 28.03.2005 tarihli ve 7 sayılı genelgenin yürürlükten kaldırılmasına,
    karar verilmiştir.


    Bilgi edinilmesi ile buna göre işlem yapılmasını rica ederim.
    Saygılarımla,



    BAŞKAN
    Hasan YENİ
    (İstanbul 28.Noteri)


    HNT
    KY.




    KÖY MUHTARLIKLARININ ARAÇ SATIN ALMASI SATMASI
    Köy muhtarlıklarının araç alıp satmalarında Köy ihtiyar heyetinin kararı gerekir. Alınan bu kararın da en büyük mülki amirin onayından geçmesi gerekir.


    Tüzel kişiliği olmayan adi ortaklıklar ile şahıs işletmelerinin ticaret unvanları ile alacakları araçların tescilleri mümkün bulunmadığından, sadece ticaret unvanları ile adlarına araç alım sözleşmesi yapılamayacağına, 2008/9 G E N E L G E


    BELEDİYELERİN ARAÇ SATIN ALMASI SATMASI
    Belediyelerin araç alıp satmalarında Belediye meclis kararı gerekir. Belediye Meclisikararları en büyük mülki amirin onayıyla kesinleşir. TNB 2009/11 GENELGE


    APAPTMAN/SİTE YÖNETİMİ ADINA ARAÇ SATIŞI
    “…634 sayılı KMK hükümleri uyarınca tüzel kişiliği bulunmayan apartman/site yönetimleri adına araç tesçili hukuken uygun değildir.



    Birden çok hissedarı bulunan aracın hissedarlarından birinin hissesini satması
    İki hissedarı bulunan araçların maliklerinden birinin hissesini satması ve bu satışın tesçil belgesine işlenmesi sağlanmadan ikinci satış yapılamaz(Yani ruhsatın değiştirilmesi ve yeni alan şahsın malik olarak ruhsata işlenmesinden sonra satış yapılabilir.)2006/23 GENELGE


    01.02.2007 tarihli HUKUK 3473-9 sayılı GENEL YAZI
    Büyükşehir Belediyeleri dahilinde bulunan toplu taşıma araçlarının özel halk otobüsleri-özel dolmuş minübüsleri ve özel servis araçlarının- devrinde Büyükşehir belediyelerinden(Ulaşım koordinasyon merkezinden) muvafakatname aranması gerekmektedir




    Hukuk - 6341


    Ankara, 18.03.2010
    Özü: 1 - Araç satışlarıyla ilgili prim oranının değiştirilmesi,
    2 - İşlem fotokopilerinin dairede ve ücret alınmadan çekilmesi hk.




    G E N E L G E
    ( 8 )



    .......................... NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    .......................... NOTERLİĞİNE


    İlgi : a) 06.01.2010 tarihli ve (3) sayılı genelge.
    b) 23.07.2009 tarihli ve (20) sayılı genelge.


    Birliğimize ulaşan bilgilerden, bazı noterliklerde araç satış işlemlerinin saat 16.00 dan sonra yapılmadığı veya yapılmaması için değişik gerekçeler ileri sürüldüğü, dairede çekilen fotokopiler için ayrıca çekim ücreti alındığı veya iş sahiplerinin fotokopi çekilmesi için daire dışına gönderildikleri öğrenilmekle, Yönetim Kurulunun 16.3.2010 tarihli toplantısında konunun görüşülmesi sonunda;


    Bu husustaki yakınmalarda dikkate alınarak;
    İlgi (a) genelge ile duyurulan, tescil edilmiş araçların satışından dolayı tahsil edilen gelirlerin ortak hesaba alınması konusundaki kararın 2 numaralı bendinde belirtilen prim oranının 1.4.2010 tarihinden itibaren % 50 oranından % 90 oranına yükseltilmesine,
    Mesai saatleri içinde araç satış işlemlerinin yapılmasından kaçınılmamasına,
    İlgi (b) genelge ile birinci ve ikinci sınıf noterliklerde 1.1.2010 tarihinden itibaren fotokopi makinesi bulundurma zorunluluğu getirildiği de nazara alınarak; bütün noterliklerde yapılan tüm işlemlerle ilgili fotokopi çekimlerinden hiçbir surette çekim ücreti alınmamasına, keza fotokopi çekimi için iş sahiplerinin daire dışına gönderilmemesine,
    karar verilmiştir.


    Yukarıda belirtilen esaslara göre hareket edilmesi gerektiğinin, aksine davranışın tespiti halinde ilgililer hakkında disiplin yönünden gereğine tevessül edileceğinin bilgi edinilmesini rica ederim.
    Saygılarımla,



    BAŞKAN
    Hasan YENİ
    (İstanbul 28. Noteri)


    Koyun-Keçi Yetiştiricileri Birlikleri; 4631 Sayılı Hayvan Islahı Kanunu ve 19 Aralık 2001 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan Islah Amaçlı Yetiştirici Birliklerinin Kurulması ve Hizmetleri Hakkında Yönetmelik esaslarına göre kurulur. Bakanlık onaylı Anasözleşme kapsamında faaliyet sürdürür.


    YÖNETİM KURULU İŞ VE ÇALIŞMA ŞEKLİ


    MADDE 44 Birlik Yönetim Kurulu kendi aralarında; bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir muhasip üye ile sekretaryayı yürütecek bir üyeyi seçer, diğerleri üye sıfatını alır. Aynı toplantıda Yönetim Kurulunun yapacağı mutat toplantı tarihlerini ve yerini belirler. Bu toplantıda ayrıca lüzumu halinde yapılması zorunlu olan mutat dışı toplantılara çağrının nasıl ve kimler tarafından yapılacağına dair karar alınır. Yönetim Kurulu üyelerinden biri veya bir kaçı birliği temsile yetkili kılınarak Ticaret Siciline tescil ettirilir.


    YÖNETİM KURULU İŞ VE ÇALIŞMA ŞEKLİ


    MADDE 44 Birlik Yönetim Kurulu kendi aralarında; bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir muhasip üye ile sekretaryayı yürütecek bir üyeyi seçer, diğerleri üye sıfatını alır. Aynı toplantıda Yönetim Kurulunun yapacağı mutat toplantı tarihlerini ve yerini belirler. Bu toplantıda ayrıca lüzumu halinde yapılması zorunlu olan mutat dışı toplantılara çağrının nasıl ve kimler tarafından yapılacağına dair karar alınır. Yönetim Kurulu üyelerinden biri veya bir kaçı birliği temsile yetkili kılınarak Ticaret Siciline tescil ettirilir.


    TESCİL


    MADDE 62 Yönetim Kurulu düzenlenecek ilk toplantıda imza yetkileri hakkında bir sirküler yaparak, bunu notere onaylattıktan sonra Ticaret Siciline tescil ve ilan ettirir.

  • Çok değerli meslekdaşım Erkan bey;
    Yabancılara araç satışları ile ilgili formda paylaşıma gönderdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ediyor sevgiler sunuyorum.Tüm meslekdaşlarımızın bu paylaşımdan faydalanabileceğini ümit ediyorum.Selamlar


  • Bu bugün okunup bitecektir diye bir şey yazdığımı hatırlamıyorum günlere yayılarak okuna bilir :)


    Verdiğiniz bu bilgiler gerçektende önemli teşekkürler,
    Tavsiyeniz içinde teşekkürler :)