İŞ MAKİNASI SATIŞI

  • arkadaşlar;
    halen kesinleşen bir sonuç yok noterliklerimizin bir kısmı iş makinesinin satış işlemi maktu olması halinde iadesi tahsilinden daha kolay olacağından 10,1 ( Damga vergisi binde 8,25 ) olarak) , bir kısmı 11,1 ( maktu ücretli) işlem yapmaktadır. Bu konuda TNB'nin Maliye Bakanlığı'na yazdığı yazıya halen cevap verilmediğinden TNB 'de bu konuda görüş bildirmemektedir. İş başa düştü yani
    şahsi fikrim ise: MAKTU ÜCRETLİ olacağıdır.


    herkese kolaylıklar diliyorum

    Bildiğini bilenin arkasından gidiniz, bildiğini bilmeyeni uyarınız, bilmediğini bilene öğretiniz, bilmediğini bilmeyenden kaçınız.

    Mesaj 1 defa düzenlendi, son düzenleyen Mahmut Bürke ().

  • Zaman zaman iş makinesi satışı geliyor.
    Mahmut beyin görüşünde belirttiği gibi Maktu ücretli olması gerektiğini düşünüyorum ve bu şekilde yapıyorum.
    Saygılar.

  • Mahmut bey, durup dururken iş makineleri satışı konusunu açmazdı.Mutlaka bir bildiği vardır diye düşünüyorum.Kaplumbağa yolda, gelinceye kadar 10.1'e devam. :) :) :)


  • İş makinası tescil belgesine göre yapılan satışlarda makbuz nasıl kesiliyo...


    arkadaşlar;
    halen kesinleşen bir sonuç yok noterliklerimizin bir kısmı iş makinesinin satış işlemi maktu olması halinde iadesi tahsilinden daha kolay olacağından 10,1 ( Damga vergisi binde 8,25 ) olarak) , bir kısmı 11,1 ( maktu ücretli) işlem yapmaktadır. Bu konuda TNB'nin Maliye Bakanlığı'na yazdığı yazıya halen cevap verilmediğinden TNB 'de bu konuda görüş bildirmemektedir. İş başa düştü yani
    şahsi fikrim ise: MAKTU ÜCRETLİ olacağıdır.


    herkese kolaylıklar diliyorum


    Mahmut bey, durup dururken iş makineleri satışı konusunu açmazdı.Mutlaka bir bildiği vardır diye düşünüyorum.Kaplumbağa yolda gelinceye kadar 10.1'e devam. :) :) :)


    cabir abi ;
    kaplumbağa erken gelsin diye gündeme getiriyorum :):):)


    selam ve saygılar

    Bildiğini bilenin arkasından gidiniz, bildiğini bilmeyeni uyarınız, bilmediğini bilene öğretiniz, bilmediğini bilmeyenden kaçınız.

  • araç satışları bizden gitseydi trafik bunun satışını yapmıyaçaktı bize geleçekti satışlar ozaman maktu üçretli bir satış söz konusu olmayaçaktı o zaman nasıl bir uyğulama olaçaktı bu soruyu
    Maktu ücretli olması gerektiğini düşünüyorum diyen arkadaşlara sormak isterim

  • Bende önceden 10.1 den işlemi yapıyordum, Trafik yönetmeliğini okuyana kadar.
    Trafik Yönetmeliği diyor ki :
    Madde 3 - 2918 sayılı Kanunda ve bu Yönetmelikte kullanılan terimlerin tanımları aşağıda gösterilmiştir.


    a) Genel tanımlar


    1)Trafik: Yayaların, hayvanların ve araçların karayolları üzerindeki hal ve hareketleridir.


    2) Karayolu: Trafik için, kamunun yararlanmasına açık olan arazi şeridi, köprüler ve alanlardır.


    3) Araç: Karayollarında kullanılabilen motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makineleri ve lastik tekerlekli traktörlerin genel adıdır.


    Şimdi maktu ücretli yapmaya başladım. Genelgeyi artık hepimiz biliyoruz. Takdir sizlerin.


  • araç satışları bizden gitseydi trafik bunun satışını yapmıyaçaktı bize geleçekti satışlar ozaman maktu üçretli bir satış söz konusu olmayaçaktı o zaman nasıl bir uyğulama olaçaktı bu soruyu
    Maktu ücretli olması gerektiğini düşünüyorum diyen arkadaşlara sormak isterim


    salih bey;
    o zamanda damga vergisini binde 8,25 değil binde 1,65 olarak alacaktık
    selamlar

    Bildiğini bilenin arkasından gidiniz, bildiğini bilmeyeni uyarınız, bilmediğini bilene öğretiniz, bilmediğini bilmeyenden kaçınız.


  • ali bey;
    bu konuda çeşitli tereddütler hasıl olmakla birlikte halen TNB'den herhangi bir görüş bildirilmediğinden kesin olarak böyle yapalım demek doğru değil diye düşünüyorum
    selamlar

    Bildiğini bilenin arkasından gidiniz, bildiğini bilmeyeni uyarınız, bilmediğini bilene öğretiniz, bilmediğini bilmeyenden kaçınız.


  • araç satışları bizden gitseydi trafik bunun satışını yapmıyaçaktı bize geleçekti satışlar ozaman maktu üçretli bir satış söz konusu olmayaçaktı o zaman nasıl bir uyğulama olaçaktı bu soruyu
    Maktu ücretli olması gerektiğini düşünüyorum diyen arkadaşlara sormak isterim


    Salih bey;


    Satışlar bizden gitmiş olsa idi onu ozaman çıkacak genelgelere veya yasalara göre bir şekilde düzenlerlerdi lakin ben iş makinalarının satışlarını 2010 yılı öncesi (2007-49 GENELGE--->>> 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3 üncü maddesinde tanımı yapılan araçlardan motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makineleri ve lastik tekerlekli traktörlerin ve römorkların ikinci el satış sözleşmelerinde damga vergisi nispeti binde 1,5 olarak uygulanacaktır.) denilmiş ve gayet açık binde 1,5 ile yapıyordum ve bizlerin bu genelgeye göre yorumu iş makinalarınında maktu ücret ile olması yönünde fakat sizinki bizim kaplumbağanın da gerisinde kalmış :) "araç satışları bizden gitseydi " gitmedi şuan bizde elde olanlarla yapılan yorumlarda ortada. Soru zor değil lakin bekleyen aceleci sanırım :) İyi çalışmalar...

  • Sayın meslekdaşım;


    Yanlışlık nerede ? vatandaş olaya o kadar vakıf olsa muhakkak gidip hakkını arayacaktır ve bu kadar uğraş ve çaba niye olsun kendinizi vatandaşın yerine koyun, fazlalığını ıspatlarsanız gidin vergi dairesinden alın veya olmadı bir dava açın vergi mahkemesine kazanırsanız yine alın böyle bir ifadeyi bizim ilgiliye kullanmamız ne kadar doğru olur ? Saygı ve selamlar...

  • Değerli meslektaşlarım, dediğiniz uygulamalar kendi deneyim ve fikirlerinize göre, açık ve net bir genelge yok elbette. Sorumluluk yapana ait, istediğiniz gibi yapabilirsiniz. Benim uygulamam sorulacak olursa maktu ücretli yapıyorum. Sevgi ve saygılarımla.

  • 2007/23 GENELGE ----> “04 Nisan 2007 günlü ve 26483 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5615 sayılı Kanunun 15 inci maddesi ile 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A Bölümüne eklenen 6 ncı fıkrada, “ikinci el araç satış sözleşmeleri binde 1,5” nispetinde damga vergisine tabi tutulmuş bulunmaktadır.
    Yönetim Kurulumuzun 05.04.2007 günlü toplantısında yapılan değerlendirme sonucunda aşağıdaki hususların Başkanlığınızdan sorulmasına ihtiyaç duyulmuştur.
    1- a) Trafik siciline kayıt ve tescil edilmiş motorlu taşıtların,
    b) Sanayi ve ziraatta kullanılan ve ilgili sicillere kayıtlı bulunan iş makinalarının,
    c) Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne kayıt ve tescil edilmiş olan uçak ve helikopterlerin,
    d) Liman veya belediye siciline kayıt ve tescil edilmiş olan motorlu deniz taşıtlarının,
    satışlarına dair sözleşmelerin tabi olacağı damga vergisinin binde 1,5 nispetinde uygulanacağı,
    2- Yukarıda belirtilen taşıtlardan (örneğin motorlu kara taşıtı) ilk defa faturalı olarak iktisap edilenlerden, Karayolları Trafik Kanunu hükümlerine göre sicile tescil süresi içerisinden bir başka şahsa yine fatura esas alınarak yapılan satışların da ikinci el araç satışı olarak kabul edilerek bu husustaki sözleşmelerin de yine binde 1,5 nispetinde damga vergisine tabi tutulacağı,
    3- Yukarıda belirtilen tescilli veya fatura ile iktisap edilen araçların, bir kişi veya kuruma hibe edilmesi halinde, bu konuda düzenlenen kağıtların da binde 1,5 nispetinde damga vergisine tabi tutulması gerektiği,
    düşünülmektedir.”
    denilerek Başkanlıkları görüşü talep edilmiştir.
    Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığından alınan ve Yönetim Kurulumuzun 14.05.2007 günlü toplantısında görüşülen 27.04.2007 günlü ve 38670 sayılı yazıda ise;
    “İlgide kayıtlı yazınızın incelenmesinden, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı Tablonun “I.Akitlerle ilgili kağıtlar” başlıklı bölümünün A/6 numaralı bendi gereğince binde 1,5 nispetinde vergiye tabi tutulacak “ikinci el araç satış sözleşmeleri”nin kapsamının değerlendirilmesi hususunda tereddüte düşüldüğü anlaşılmaktadır.
    2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu gereğince kayıt ve tescil edilmiş olup, daha sonra satış ve devir yoluyla el değiştiren araçların, ikinci el araç olarak değerlendirilmesi gerekmektedir.
    Buna göre;
    - Karayolları Trafik Kanunu kapsamındaki kayıt ve tescil edilmiş araçların satış ve devrine ilişkin olarak düzenlenen sözleşmelerin, Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı Tablonun I-A/6 numaralı bendi gereğince binde 1,5 nispetinde,
    - Söz konusu Kanuna göre kayıt ve tescil edilmesi gereken araçların sicile tescil edilmeden önce satış ve devrine ilişkin olarak düzenlenen sözleşmelerin ise, Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı Tablonun I/A-1 numaralı bendi gereğince binde 7,5 nispetinde,
    damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.”
    denilmektedir.
    Gelir İdaresi Başkanlığı görüşünde Karayolları Trafik Kanunu kapsamındaki kayıt ve tescil edilmiş araçların satış ve devrine dair sözleşmelerde binde 1,5 nispetinde damga vergisi uygulanacağı belirtilmiştir.
    Diğer taraftan Gelir İdaresi Başkanlığı görüşü incelendiğinde hava ve deniz taşıt araçları yeni düzenlenen hükmün kapsamında mütalaa edilmemiştir.
    Ayrıca, Gelir İdaresi Başkanlığı görüşünde motorlu kara taşıtlarının ilk defa faturalı olarak iktisap edilenlerden, Karayolları Trafik Kanunu hükümlerine göre sicile tescil süresi içerisinde bir başka şahsa yine fatura esas alınarak yapılan satışların da ikinci el araç satışı olarak kabul edilmediği anlaşılmaktadır.
    Yukarıda belirtilen Gelir İdaresi Başkanlığı görüşü kanunla konulan amaca uygun düşmemektedir. Zira yeni konulan hüküm “ikinci el araç satış sözleşmeleri” şeklinde olup lafzen son derece açıktır. Dolayısıyla da bu hükmü Karayolları Trafik Kanunu gereğince kayıt ve tescil edilmiş araçlarla sınırlamanın bu hükme aykırılık teşkil edeceği düşüncesi ile bir kere daha Gelir İdaresi Başkanlığı görüşüne müracaat edilmiştir.


    AKABİNDE ÇIKAN GENELGE ----->


    İLGİ: 21.05.2007 günlü ve Mali Danışmanlık 10589 (2007/23) sayılı Genelgemiz.


    Gelir İdaresi Başkanlığına gönderilen ve Birliğimiz görüşünü de ihtiva eden yazımızla, 04 Nisan 2007 günlü ve 26483 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5615 sayılı Kanunun 15 inci maddesi ile 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A Bölümüne eklenen 6 ncı fıkrasındaki, ikinci el araç satış sözleşmelerinin binde 1,5 nispetinde damga vergisine tabi tutulması uygulaması kapsamına hangi araçların girdiği hususunda Başkanlıkları görüşü talep edilmiştir.
    Hava ve deniz taşıt araçlarının ikinci el satışlarında binde 1,5 nispet damga vergisini uygun görmeyen Gelir İdaresi Başkanlığının bu görüşü ilgide kayıtlı Genelgemizle noterliklere duyurulmuş olmakla birlikte, tereddüt edilen hususlarda yeniden müracaat edilmesi gereği doğmuştur.
    Gelir İdaresi Başkanlığına gönderilen yazımız ile;
    - Başkanlıkları görüşünde hava ve deniz taşıt araçlarının yeni düzenlenen hükmün kapsamında mütalaa edilmediği,
    - Türk Dil Kurumunca hazırlanan Türkçe Sözlükte;
    “Araç” kelimesinin, bir iş yapmakta veya sonuçlandırmakta, gücünden yararlanılan nesne veya taşıt olarak,
    “Taşıt” kelimesinin ise yine aynı sözlükte, otomobil, tren, gemi, uçak gibi taşıma araçlarının ortak adı, nakil aracı, nakit vasıtası, vasıta olarak,
    tanımlandığı,
    - 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tabloya 5615 sayılı Kanun ile eklenen “ikinci el araç satış sözleşmeleri” ifadesinin, Türk Dil Kurumu Türkçe sözlüğünde yer alan araç ve taşıt tanımları ile birlikte incelendiğinde ........... yeni konulan hükmün lafzen son derece açık olduğu, dolayısıyla da bu hükmü Karayolları Trafik Kanunu gereğince kayıt ve tescil edilmiş araçlarla sınırlamaksızın, ilgili sicillerde kayıtlı bulunan hava ve deniz taşıt araçlarının satışına dair sözleşmelerin de binde 1.5 nispetinde damga vergisine tabi tutulmasının uygun olacağı,
    - Başkanlıkları görüşünde ayrıca motorlu kara taşıtlarının ilk defa faturalı olarak iktisap edilenlerden, Karayolları Trafik Kanunu hükümlerine göre sicile tescil süresi içerisinde, bir başka şahsa yine fatura esas alınarak noterliklerde yapılan satışların da ikinci el araç satışı olarak kabul edilmediği, oysa ki ilk defa ana bayi veya bayiden fatura ile satılan bir aracın fatura ile satın alan tarafından tescil süresi içerisinde bir başka şahsa satışının da ikinci el araç satışı olduğu cihetle, bu sözleşme yönünden de binde 1,5 nispetinde damga vergisi uygulanmasının gerektiği,
    - Diğer taraftan 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun tanımlar ile ilgili 3 üncü maddesinde,
    “Araç: Karayolunda kullanılabilen motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makineleri ve lastik tekerlekli traktörlerin genel adıdır.
    Römork: Motorlu araçla çekilen insan veya yük taşımak için imal edilmiş motorsuz taşıttır.
    Yarı römork: Bir kısmı motorlu taşıt veya araç üzerine oturan, taşıdığı yükün ve kendi ağırlığının bir kısmı motorlu araç tarafından taşınan römorkdur.
    Hafif römork: Azami yüklü ağırlığı 750 Kg’ı geçmeyen römork veya yarı römorkdur.”



    şeklinde yer alan tanımlar çerçevesinde, sanayi ve ziraatta kullanılan ve ikinci el satışa konu olan iş makinaları ile römork, yarı römork ve hafif römorkların satışında düzenlenen sözleşmelerin binde 1,5 nispette damga vergisine tabi tutulup tutulmayacağı hususunda da Başkanlıkları görüşünün bilinmesine ihtiyaç olduğu,
    - Yine ikinci el araç satışlarına uygulanan binde 1,5 nispetteki damga vergisinin, araçların hibe edilmesi hakkındaki kağıtlara da uygulanıp uygulanmayacağı hususunun izaha muhtaç olduğu,
    belirtilerek konunun tetkiki ile Başkanlıkları görüşünün bildirilmesi istenilmiştir.
    Gelir İdaresi Başkanlığından alınan ve Yönetim Kurulumuzun 28.08.2007 günlü toplantısında görüşülen 24.07.2007 günlü ve 65418 yazıda ise;
    “İlgi (b) ve (c)’de kayıtlı yazılarınızın incelenmesinden, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı tablonun “I-Akitlerle ilgili kağıtlar” başlıklı bölümünün A-6 fıkrası gereği binde 1,5 nispetinde vergiye tabi tutulan “ikinci el araç satışı sözleşmeleri” nde yer alan “araç” kelimesinin içeriği konusunda tereddüte düştüğünüz anlaşılmıştır.
    2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3 üncü maddesinde, karayolunda kullanabilen motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makinaları ve lastik tekerli traktörlerin genel adının araç olduğu, 22 nci maddesinde ise bu Kanun kapsamında değerlendirilen araçların hangi şekilde kayıt ve tescile tabi olduğu açıklanmıştır.
    Buna göre, ilgi (a)’da kayıtlı yazımızda da belirtildiği üzere,
    - Karayolları Trafik Kanunu kapsamında olup kayıt ve tescil edilmiş araçların satış ve devrine ilişkin (hibe yoluyla devir dahil) düzenlenen sözleşmelerin Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı Tablonun I/A-6 bölümü gereği binde 1,5 nispetinde,
    - Söz konusu Kanuna göre, kayıt ve tescile tabi araçlardan tescil edilmeden önce satışa konu edilenlerin ikinci el araç olarak kabulü mümkün bulunmadığından, bu araçların satışlarına ilişkin düzenlenen sözleşmelerin Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı Tablonun I/A-1 bölümü gereği binde 7,5 nispetinde,
    damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.”
    denilmektedir.
    Gelir İdaresi Başkanlığının nihai görüşüne göre,
    1- 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3 üncü maddesinde tanımı yapılan araçlardan motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makineleri ve lastik tekerlekli traktörlerin ve römorkların ikinci el satış sözleşmelerinde damga vergisi nispeti binde 1,5 olarak uygulanacaktır.
    2- Bu araçların yine trafik sicilinde kayıt ve tescilli olanların hibe işlemlerinde düzenlenen kağıtlar da binde 1,5 nispetinde damga vergisine tabi olacaktır.
    3- Fatura ile satın alınan ve fakat trafik siciline kayıt ve tescil ettirilmeden faturalı olarak satılan veya hibe edilen araçlarla ilgili olarak, satış ve hibe işlemi sebebiyle düzenlenen kağıtlara ait damga vergisi nispeti binde 7,5 olarak uygulanacaktır.
    4- Hava ve deniz taşıt araçlarının ikinci el satış sözleşmelerine ait damga vergisinin binde 1,5 nispette uygulanması mümkün değildir. Bu sözleşmelerde binde 7,5 nispetinde damga vergisine tabi tutulacaktır.
    Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
    Saygılarımla,



    VE SON GENELGE ->



    Ankara, 31.12.2009


    Özü :Tescil edilmiş araçların satışına ilişkin yeni
    düzenleme ve 1.5.2010 tarihine kadar uygulanacak esaslar hk.




    G E N E L G E ( 37 )


    İlgi : a) 01.08.2008 tarihli ve Hukuk - 15124 (88) sayılı genel yazı.
    b) 31.12.2008 tarihli ve Hukuk - 24846 (138) sayılı genel yazı.


    Bilindiği üzere; 6 Haziran 2008 tarihli ve mükerrer 26898 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5766 sayılı “Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun” 18 inci maddesinin (a) bendi ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 20 nci maddesinin madde başlığı ile (d) ve (e) bentleri değiştirilerek tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirlerinin trafik tescil şube veya bürolarında yapılacağı hükmü getirilmiş ve 27 nci maddenin (f) bendinde de bu maddenin, yayımını izleyen ikinci ayın başında yürürlüğe gireceği belirtilmiş, ancak, ilgi genel yazılarımızla duyurulduğu üzere daha sonra bu maddenin yürürlülük tarihi 5795 ve 5828 sayılı Kanunlarla iki kez ertelenmiştir

    31.12.2009 tarihli ve 27449 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan. 5942 sayılı Kanunla, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 5766 sayılı Kanunla değişik 20 nci maddesinin başlığı ile (d) ve (e) bentleri değiştirilmiş, tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirleri ile ilgili olarak yeni bir düzenleme yapılmış ve belirtilen araçların her çeşit satış ve devirleri noterlere bırakılmıştır.


    Ekte metni gönderilen 5942 sayılı Kanunla yapılan değişiklik ile getirilen yeni düzenlemenin Yönetim Kurulumuzun 30 - 31.12.2009 tarihli toplantılarında görüşülmesi sonunda; tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirlerinin 1.5.2010 tarihine kadar aşağıda belirtilen esaslara göre yapılmasına karar verilmiştir,


    Buna göre, satış ve devir işlemlerinin genel olarak değişiklik öncesi hükümlere göre yapılmasına devam edilmekle birlikte;
    1) Satış ve devir işlemleri harç, damga vergisi ve değerli kağıt bedellerinden istisna edildiğinden, bunlar tahakkuk ve tahsil edilmeyecektir.
    2) 1512 sayılı Noterlik Kanununun 112.maddesi uyarınca düzenlenen ücret tarifesinde yer alan noter, yazı ve karşılaştırma ücretleri uygulanmaksızın satış ve devre ilişkin her türlü işlem karşılığında KDV hariç toplam 20 TL maktu ücret alınacaktır.
    Aynı tarife içinde yer alan yol ve tercüme ücretlerinin alınması gerektiği düşünülmekle beraber konuya ilişkin olarak Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğünden istenen görüşün gelmesine kadar bu iki ücret de alınmayacaktır.
    3) Düzenlenecek sözleşme adedi, vergi daireleri ve trafik tescil bürolarına sözleşme örneklerinin gönderilmesi ve işlemlere eklenecek belgeler yönünden işlemler 2006/1 sayılı genelge hükümlerine göre aynı şekilde sürdürülecektir.
    Yukarıda belirtilen maktu ücret dışında, tebligatlara ilişkin posta giderleri de ayrıca tahsil edilecektir.
    4) Mülkiyetin saklı tutulması kaydıyla yapılan satışların 5942 sayılı kanun kapsamına girip girmediği hususunda Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğünden görüş istenmiş olup, sonuç duyurulacaktır.
    5) Satış ve devirler dışında kalan (teslim taahhüdü, garanti sözleşmesi, satış vaadi gibi) araçların aynını ilgilendiren işlemlerde kasko değeri uygulaması aynen devam edecek ve nispi harç, damga vergisi ve değerli kağıt bedeli alınacaktır.
    6) Kasko değeri ve beyan değerinin sözleşmelerde gösterilip gösterilmeyeceği hususunda Maliye Bakanlığından görüş talep edilmiş olup, cevap gelinceye kadar her iki bedelin de sözleşmelere yazılmasına devam olunacaktır.
    7) 5942 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle değiştirilen 2918 sayılı Kanunun 5766 sayılı Kanunla değişik 20 nci maddesinin (d) bendinin dördüncü paragrafı hariç diğer hükümleri 1/5/2010 tarihinde yürürlüğe gireceğinden, 1.5.2010 tarihinden sonra yapılacak araç satışları ile ilgili esaslar ve sözleşme örneği üzerinde çalışmalar devam etmekte olup, gereken açıklama daha sonra bildirilecektir.
    Kanunun yayımlanmasıyla yürürlüğe giren 20 nci maddesinin (d) bendinin dördüncü paragrafı, elektronik ağın kurulması amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığı ile Emniyet Genel Müdürlüğünün 1.5.2010 tarihine kadar gerekli hazırlıkları yapması amacını taşımaktadır. Paragrafın son cümlesinde, işlemlerin yapılması sırasında gizliliğe uyulmamasının yaptırımı belirtilmiştir.



    DEĞİŞEN YASA MADDELERİ -->

    04 Nisan 2007 günlü ve 26483 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5615 sayılı Kanunun 15 inci maddesi ile 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A Bölümüne eklenen 6 ncı fıkrada, “ikinci el araç satış sözleşmeleri binde 1,5” nispetinde damga vergisine tabi tutulmuş bulunmaktadır.


    “Araç: Karayolunda kullanılabilen motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makineleri ve lastik tekerlekli traktörlerin genel adıdır.


    2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu gereğince kayıt ve tescil edilmiş olup, daha sonra satış ve devir yoluyla el değiştiren araçların, ikinci el araç olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. ?


    TESCİL EDİLMESİ GEREKEN ARAÇLAR --> 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3 üncü maddesinde, karayolunda kullanabilen motorlu, motorsuz ve özel amaçlı taşıtlar ile iş makinaları ve lastik tekerli traktörlerin genel adının araç olduğu, 22 nci maddesinde ise bu Kanun kapsamında değerlendirilen araçların hangi şekilde kayıt ve tescile tabi olduğu açıklanmıştır.


    2918 sayılı Kara Yolları Trafik Kanununun 22 ve Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 29 ncu maddesine göre, her türlü motorlu araçların yetkili tescil kuruluşlarına tescil edilmeleri zorunludur. Yine yönetmeliğin söz konusu 29 ncu maddesinde;
    1- Askeri araçlar, iş makineleri ve raylı sistemle çalışanlar dışındaki bütün motorlu araçlar ile tescile tabi motorlu araçlara takılarak kullanılacak yapıda ve yüklü ağırlığı 750 kg.nın üstünde olan römork ve yarı römorkların tescilleri TRAFIK TESCIL KURULUŞLARINCA,
    2- Askeri araçlar ile çeşitli anlaşmalara göre askeri amaçla ülkemizde bulunan kuruluşlara ait araçların tescilleri TÜRK SILAHLI KUVVETLERINCE,
    3- Raylı sistemle çalışan araçların tescilleri, kullanıldığı yerlere göre ait olduğu kuruluşlarca,
    4- İş makinesi türünden araçların tescilleri:
    a) Kamu kuruluşlarına ait olanlar ilgili kuruluşlarca,
    b) özel ve tüzel kişilere ait olanlardan;
    Tarım kesiminde kullanılanlar ZIRAAT ODALARINCA,(Bu genelge 1994 tarihli,1998 yılından sonra traktör römorkları için tescil yapılmıyor dolayısıyla tescil belgesi istenilmeyecek)
    Tarım kesiminde kullanılanların dışında kalan ve sanayi, bayındırlık ve diğer kesimlerde kullanılanların tescilleri TICARET ODALARI VEYA TICARET VE SANAYI ODALARINCA,
    5- Tarım kesiminde kullanılanlar hariç II Trafik~ Komisyonlarınca karar alınmak şartı ile motorsuz taşıtlardan gerekli görülenlerin tescilleri BELEDIYELERCE yapılacağı hükme bağlanmıştır.


    01.01.2010 TARİHİNDEN İTİBAREN --> 31.12.2009 tarihli ve 27449 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan. 5942 sayılı Kanunla, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 5766 sayılı Kanunla değişik 20 nci maddesinin başlığı ile (d) ve (e) bentleri değiştirilmiş, tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirleri ile ilgili olarak yeni bir düzenleme yapılmış ve belirtilen araçların her çeşit satış ve devirleri noterlere bırakılmıştır.


    Bu değişiklik ile Tescil edilmiş araçların her çeşit satış ve devirlerinin, satış ve devri
    yapılacak araçtan dolayı motorlu taşıtlar vergisi, gecikme faizi, gecikme zammı,
    vergi cezası ve trafik idari para cezası borcu bulunmadığının tespit edilmesi ve taşıt
    üzerinde satış ve/veya devri kısıtlayıcı herhangi bir tedbir veya kayıt bulunmaması
    halinde, araç sahibi adına düzenlenmiş tescil belgesi veya trafik tescil kayıtlarının
    esas alınarak noterler tarafından yapılacağı ve noterler tarafından yapılmayan
    her çeşit satış ve devirlerin geçersiz olduğu hüküm altına alınmıştır. Söz konusu
    düzenleme 1/5/2010 tarihinde yürürlüğe girecektir.
    Ayrıca yapılan düzenleme ile söz konusu bentte belirtilen satış ve devir işlemleri her
    türlü harçtan, bu işlemlere ilişkin düzenlenen kağıtlar damga vergisi ve değerli kağıt
    bedellerinden istisna kılınmıştır.


    Çıkan yasa ve genelgelerin hiç birinde de dememiş ki trafik tescil kuruluşlarınca tescil edilmiş araçlar muafiyet kapsamındadır kullanılan kelime ve bunun yorumlarıda mevcut TESCİL EDİLMİŞ ARAÇLARIN böyle olunca da 2918 SKTK. yukarıda belirtilen maddelerde tescile tabi araçlar listelenmiş, bu yasa ve genelgelere istinaden ben ve bazı arkadaşların yorumu maktu ücretli olması yönünde. Fakat bu demek değil ki maktu ücretten keselim şu an durum muallakta istediğiniz gibi kesebilirsiniz bakalım müfettişler ikmal mi çıkartacak yoksa iademi :) arada biraz boşluk kalsın Müfettişlerimiz-ede yakalayacakları bomba evraklar doğsun :) (Müfettiş imin birinin sözü B cilbentleri ni getir B'ler BOMBA demişti) Salih bey eksikliği ödemeyi düşünürken iade çıkartmazlar umarım :) değerli meslektaşlarım ve üstadlarım bunlar benim naçizane görüşüm ve düşünüp yorumladıkları m. Malum bizim gerelgeler yoruma göre değişiklik gösterebiliyor. Saygı ve selamlar...