KÖYLERE HİZMET GÖTÜRME BİRLİĞİ NİN ARAÇININ SATIŞI VEYA HİBESİ HAKKINDA

  • ARKADAŞLAR KÖYLERE HİZMET GÖTÜRME BİRLİĞİ KENDİSİNİ TASFİYE EDİLİYOR, BİRLİĞİN BİR ADET ARACI VAR BU ARACIDA KAYMAKAMLIĞA HİBE ETMEK İSTİYOR , BU KONUYLA İLGİLİ KARAR ALMIŞLAR, BEN BU KARARA İSTİNADEN HİBE VEYA SATIŞ YAPA BİLİR MİYİM YOKSA HANGİ YOLU İZLEMEM GEREKİR BİLGİSİ OLAN ARKADAŞLAR VARSA BANA YARDIMCI OLURSANIZ MEMUN OLURUM, İYİ ÇALIŞMALAR

  • Hukuk 11479


    Ankara, 5.8.2005


    Özü: İl özel idareleri, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları ile mahallî idare birliklerinin araç edinmeleri hk.


    G E N E L G E


    ( 25 )


    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA


    ........................ NOTERLİĞİNE



    İLGİ: 10.06.2005 günlü ve 22 sayılı genelge.



    Kamu kurum ve kuruluşlarına araç devirleri konusunda açıklamalara ve ekinde Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü’nün 08.11.2004 tarihli ve 0.28.537-163-26269 sayılı yazısı suretine yer verilen ilgi genelgemiz daha önce duyurulmuştu.


    13.07.2005 günlü ve 25874 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5393 sayılı Belediye Kanununun 85 inci maddesinin (b) bendinde;


    “5.1.1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanununun 1 inci maddesinin (a) fıkrasındaki "döner sermayeli müesseseler," ibaresinden sonra gelmek üzere "il özel idareleri, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları ile mahallî idare birlikleri" ibaresi ve 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasına "Ancak, il özel idareleri, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları ile mahallî idare birlikleri kendi meclislerinin kararı ile taşıt edinirler." cümlesi eklenmiştir.”


    Hükmüne yer verilmekle, bu yeni düzenleme karşısında il özel idareleri, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları ile mahallî idare birliklerinin; Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü'nün 08.11.2004 tarihli ve 0.28.537-163-26269 sayılı yazısındaki koşullara uyulmaksızın araç edinip edinemeyecekleri konusunda, görüşleri sorulan İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünden gönderilen 21.07.2005 günlü ve 63459 sayılı genelge Yönetim Kurulunun 26.07.2005 günlü toplantısında görüşülmüştür.


    Anılan genelgede;


    “13.07.2005 tarih ve 25874 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren 5393 sayılı Belediye Kanununun 85. maddesi ile 237 sayılı Taşıt Kanununun bazı maddeleri değiştirilmiştir. Yapılan değişikliklerle il özel idareleri, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları ile mahalli idare birliklerinin Taşıt Kanununa tabi olduğu, ancak il özel idareleri, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları ile mahalli idare birliklerinin kendi meclislerinin kararı ile taşıt edinebilecekleri hükmü getirilmiştir.


    Buna göre her yıl Bütçe Kanununa ekli “T” işaretli cetvelde gösterilen ve 237 sayılı Taşıt Kanunu kapsamına giren taşıtların hibe (yurt içi) veya satın alma yoluyla edinilmesinde, kendi meclislerinden karar almaları yeterli olup, Bakanlar Kurulu İzni almalarına gerek olmadığından, bu konudaki taleplerin Bakanlığımıza gönderilmemesi,


    Hibe veya satın alma yoluyla taşıt edinilmesinde, 237 sayılı Taşıt Kanununun 10. maddesinin “..... her ne suretle olursa olsun yabancı menşeli binek ve station-wagon cinsi taşıt edinilemez. Yerli muhteva oranı %50’nin altında kalan taşıtlar yabancı menşeli sayılır” hükmüne riayet edilmesi,


    Ambulans ve kurtarma aracı (itfaiye) dışında yurt dışı hibe usulüyle araç edinilmesi mümkün olmadığından, ambulans ve kurtarma aracı (itfaiye) hariç yurt dışından araç hibesi için Bakanlığımıza müracaat edilmemesi gerekmektedir.


    Bilgi edinilmesini ve iliniz dahilindeki mahalli idare birimlerine duyurulması hususunda bilgi ve gereğini arz ve rica ederim”


    Denilmektedir.



    Bilginizi ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.



    Saygılarımla,




    BAŞKAN




    Hasan YENİ


    (İstanbul 28.Noteri)

  • 11 Haziran 2005 Tarihli Resmi Gazete


    Sayı: 25842


    MAHALLÎ İDARE BİRLİKLERİ KANUNU


    Kanun No: 5355


    Kabul Tarihi: 26.05.2005


    Birliğin organları


    MADDE 7. — Birliğin organları; birlik meclisi, birlik encümeni ve birlik başkanıdır.


    Birlik meclisi


    MADDE 8. — Birlik meclisi, birliğin karar organıdır ve birlik üyesi mahallî idarelerin meclislerinin kendi üyeleri veya belediye meclis üyeliğine seçilmeyi haiz kişiler arasından, birlik tüzüğünde belirlenen sayıda ve gizli oyla seçecekleri üyelerden oluşur. Ancak dışarıdan seçileceklerin sayısı mahalli idare meclisinden seçileceklerin üçte birini geçemez. Asıl üye sayısının yarısı kadar yedek üye seçilir.


    Birliğin üyesi olan il özel idaresi için vali, belediye için belediye başkanı ve köy için muhtar, birlik meclisinin doğal üyesidir. Birlik meclisinde bunların dışında doğal üye bulunmaz. Meclis üye tam sayısına doğal üyeler de dâhildir. Vali ve belediye başkanı birlik meclisinde kendisini temsil etmek üzere meclis üyelerinden birine yetki verebilir.


    Üye mahallî idarelerden herhangi birinin birlik meclisindeki asıl üyeliklerinde boşalma olursa, birlik başkanı o mahallî idarenin yedek üyelerini göreve çağırır. Çağrılacak yedek üye kalmadığı takdirde üye mahallî idarelerin meclisleri, ilk toplantılarında yeniden yedek üye seçimi yapar. Birlik meclisinin feshedilmesi durumunda yeniden asıl ve yedek üye seçimi yapılır. Bu üyeler kalan süreyi tamamlar.


    İl özel idaresi, belediye ve köy idarelerindeki görevleri sona erenlerin birlik meclisi üyeliği de sona erer.


    Birlik meclisi üyeliği, üyeliğin düşmesini gerektiren bir sebeple sona erenler, bir sonraki dönemde birlik meclisi üyeliğine seçilemezler.


    Birlik tüzüğünde, üye mahallî idarelerin birlik meclisinde nüfus ve katılım payı oranına göre temsil edilmesine dair esas getirilebilir.


    Birlik başkanı aynı zamanda birlik meclisinin de başkanıdır.


    Meclisin görev ve yetkileri


    MADDE 9. — Birlik meclisinin görev ve yetkileri şunlardır:


    a) Yatırım plânı ve çalışma programını görüşmek ve kabul etmek.


    b) Bütçe ve kesinhesabı kabul etmek, bütçede kurumsal kodlama yapılan birimler ile fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyleri arasında aktarma yapmak.


    c) Borçlanmaya karar vermek.


    d) Taşınmaz mal alımına, satımına, kiralanmasına ve takasına karar vermek.


    e) Birlik tarafından yürütülecek hizmetler için uygulanacak ücret tarifesini belirlemek.


    f) Şartlı bağışları kabul etmek.


    g) Dava konusu olan ve miktarı ikibin Yeni Türk Lirasından onbin Yeni Türk Lirasına kadar birlik alacaklarının sulhen halline karar vermek.


    h) Birlik yatırımlarının yap-işlet veya yap-işlet-devret modeli ile yapılmasına karar vermek.


    i) Birlik başkanlık divanını, birlik encümen üyelerini ve meclis ihtisas komisyonu üyelerini seçmek.


    j) Birlik teşkilâtına ait birimlerin kurulmasına karar vermek.


    k) Birlik tüzüğünde öngörülmesi halinde tüzük değişikliğini kabul etmek.


    l) Birlik tarafından çıkarılacak yönetmelikleri kabul etmek.


    m) Birlik başkanıyla birlik encümeni arasındaki anlaşmazlıkları karara bağlamak.



    Köylere hizmet götürme birlikleri


    MADDE 18. — İlçelerde, tarım ürünlerinin üretim ve pazarlanması hariç olmak üzere, köylere ait hizmetlerin yürütülmesine yardımcı olmak, bizzat yapmak, yaptırmak ve kırsal kalkınmayı sağlamak üzere, tüm köylerin iştiraki ile o ilçenin adını taşıyan, köylere hizmet götürme birliği kurulabilir. Bakanlar Kurulu, bu konuda genel izin vermeye yetkilidir.


    Birlik başkanı merkez ilçelerde vali veya görevlendireceği vali yardımcısı, diğer ilçelerde kaymakamdır. Köylere hizmet götürme birliğinin meclisi, birlik başkanı başkanlığında, birliğe üye köylerin muhtarları ve o ilçeden seçilen il genel meclisi üyelerinden oluşur. Köylere hizmet götürme birliğinin encümeni birlik başkanının başkanlığında, meclisin kendi üyeleri arasından gizli oyla seçeceği iki il genel meclisi üyesi ve iki köy muhtarı olmak üzere beş kişiden oluşur.


    İl özel idareleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşları; köye yönelik hizmetlerine ilişkin yapım, bakım ve onarım işlerini aralarında yapacakları anlaşmaya göre köylere hizmet götürme birlikleri aracılığıyla gerçekleştirebilir. Bu takdirde, gerekli kaynak bu birliklere aktarılır ve söz konusu iş, birliğin tâbi olduğu esas ve usûllere göre sonuçlandırılır.


    Köylere hizmet götürme birlikleri, ihtiyaca göre hizmet akdiyle personel istihdam edebilir. Ancak, köylere hizmet götürme birliklerinin yıllık toplam personel giderleri, gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin Vergi Usul Kanununda belirlenen yeniden değerleme katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarın % 10'unu aşamaz. Vali ve kaymakamlar birlik hizmetlerini yürütmek üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarından personel görevlendirebilir. Bu şekilde görevlendirilenlere birlik bütçesinden karşılanmak üzere, (5000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunan tutarda aylık ödeme yapılır. Görevlendirmelerde otuz günden kısa süreler için kıst hesaplama yapılır.


    İl özel idaresi bütçe gelirlerinin ne kadarının köylere hizmet götürme birliklerine aktarılacağı, köylere hizmet götürme birliklerinin sunacağı yatırım plânı, yıllık çalışma programı ve uygulama projelerine göre il genel meclisince kararlaştırılır.


    Köylere hizmet götürme birliklerinin bütçesine ilişkin esas ve usûller ile muhasebe ve raporlama standartları, harcama esas ve usûlleri, çerçeve hesap plânı ile düzenlenecek raporların şekil, süre ve türleri ile bu birliklerin yapacakları ihalelere ilişkin esas ve usûller Maliye Bakanlığının görüşü alınarak İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.