NOTERLİK DEFTERLERİNİN ARA TASDİKİ

  • 2011 Ocak Ayında Muvazene defteri dışında yaptırmamız ara tasdik yaptırmamız gereken başka defterler varmı?
    Şimdiden herkese teşekkürler...

  • AYHAN BEY; KARAR ŞU ŞEKİLDE:
    Noterler birliğinin 1981 tarih ve 22 sayılı genelgesi , 1983 tarih ve 20 sayılı genelgesi 22.12.2009 tarih ve 104 sayılı genel yazısı içeriğinde ;Gelir vergisi kanununun 65-66 maddeleri vergi Usul kanununun 210-213-220 maddeleri gereği noterler için serbest meslek kazanç defteri sayılan muvazene defterinin açılış ve yenileme tasdikinin zorunlu olduğunun bildirildiği; Kamu hizmeti gören noterlerin Defterlerinin tasdiklerinin Noterlik kanunu Yönetmeliğinin 46.maddesinde düzenlenmesi karşısında vergi Usul kanununun 210-213-220 maddeleri değerlendirildiğinde ara tasdik ile ilgili özel hüküm bulunmadığı, noterler birliğinin 22.12.2009 tarihli genel yazısındaki sonucun yorum yolu getirildiği , ara tasdik hususunun mevzuatla net olarak düzenlenmesi gerektiği , Noterlik anlamında sıkıntı doğmamısı için kanuni zorunluluk olmamasına rağmen N.K.'nun 46.maddesi geniş yorumlanarak muvazene defterinin ara tasdiği talebinin geniş yorumlanarak uygun olacağı anlaşılmakta olup aynı husus yevmiye defteri için söz konuzu olmayacağında aşağıdaki şekilde karar vermek gerekmiştir.
    KARAR: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
    Yevmiye defterinin ara tasdikinin talebinin REDDİNE,
    muvazene defterinin ara-yenileme tasdiki talebinin Kabulu ile defter ara tasdiki yapılasına karar verildi..


    Aynen bu şekilrde Ayhan Bey

  • 19.12.2003 tarihli 51 numaralı Genelge


    Ankara, 19.12.2003


    Özü: Noterliklerin Sigorta Müfettişlerince denetiminde saptanan noksanlıklar hk.



    G E N E L G E


    ( 51 )




    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA


    ........................ NOTERLİĞİNE





    Noterliklerin Sigorta Müfettişleri tarafından yapılan denetimi sonunda düzenlenen denetim raporlarında idari para cezası uygulanması öngörülen konular Yönetim Kurulu’ nun 17.11.2003 günlü toplantısında görüşülmüş, dikkat edilmesi gereken bazı hususların duyurulması ve hatırlatılmasında yarar görülmüştür.


    1- Bilindiği gibi Noterlik Kanunu’ nun 46. maddesinde noterliklerde tutulması zorunlu defterler sayılmakta ve son fıkrasında ise “Noterliklerde tutulacak defterler kullanılmadan önce bağlı bulundukları hakimliğe tasdik ettirilir” denilmektedir.


    Diğer taraftan 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’ nun 222. maddesinde “Defterlerini ertesi yılda da kullanmak isteyenler Ocak ayı, hesap dönemleri Maliye Bakanlığınca tespit edilenler bu dönemin ilk ayı içinde tasdiki yeniletmeye mecburdurlar” hükmü yer almaktadır.


    30.11.1987 tarihli, 19619 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin İşverenlerce Tutulacak Defter ve Belgeler başlığını taşıyan 21. maddesinde kullanılmaya başlanmadan önce tasdik ettirilmesine zorunlu olduğu halde tasdiksiz tutulmuş olan defterlerin geçersiz olduğu belirtilmiştir.


    Bu hükümlere aykırılık halinde 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’ nun 4958 sayılı Yasa ile değişik 140. maddesinin (d) fıkrasında öngörülen idari para cezası uygulanmaktadır.


    Bu nedenlerle;


    a) Noterlik Kanunu Yönetmeliği’ nin 46. maddesinde sayılan noterliklerde tutulması zorunlu defterlerin kullanılmadan önce bağlı bulunulan hakimliğe tasdik ettirilmesi,


    b16.05.1983 günlü 20 sayılı genelgemizde ayrıntılı bir şekilde açıklandığı gibi, ertesi yılda da kullanılmak üzere tutulmasına devam edilen defterlerin (özellikle yevmiye ve MUVAZENE defterleri) hakimliğe ara tasdikinin yaptırılması,[/color]


    Gerekmektedir.



    2- 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’ nun 8. ve 9. maddelerinde belirtilen işyeri giriş bildirgesinin yasal süresi içinde Kurumca verilmesi gerekli olup, aksi takdirde aynı Kanun’ un değişik 140. maddesinin (a) ve (b) bentleri uyarınca idari para cezası uygulanmaktadır.



    3-a) 506 sayılı Kanun’ un 79. maddesinde yer verilen ve Sosyal Sigorta işlemleri Yönetmeliği’ nde belirtilen aylık sigorta primleri bildirgesi, dört aylık Sosyal Güvenlik Destek Primi bordrolarını yasal süresinde Kuruma vermeyen işverenlere 140. maddenin (c ), (d) ve (e) bentleri gereğince idari para cezası uygulanması gerekmektedir.




    b) 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nun değişik 79. maddesinde belirtilen yükümlülüklerden defter ve belgeleri ibraz etme yükümlülüğünü Kurumca yapılan yazılı ihtara rağmen onbeş gün içinde mücbir sebep olmaksızın yerine getirmeyenlere ve defter ve belgelerinin tümünü süresinde ibraz etmekle birlikte, Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esaslara uygun olarak düzenlemeyenlere, her bir geçersizlik hali için, ibraz edilmemesi üzerine uygulanan miktarları aşmamak kaydıyla 140.maddenin (d) bendinde öngörülen idari para cezası verilmektedir.



    4- Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 23. maddesinde “Aylık ücret tediye bordrosunda aşağıdaki hususların bulunması zorunludur.


    a) İşyerinin sicil numarası,


    b) Bordronun ilişkin olduğu ay,


    c) Sigortalının adı, soyadı,


    d) Sigortalının sicil numarası,


    e) Ücret ödenen gün sayısı,


    f) Sigortalının günlük kazancı,


    g) Ödenen ücret tutarı,


    h) Ücretin alındığına dair sigortalının imzası”


    denilmekte, maddenin devamında ise, yukarıda belirtilen hususların tümünü ihtiva etmeyen ücret tediye bordroları geçerli sayılmaz” hükmüne yer verilmiştir. 140.maddenin (d) bendinde öngörülen idari para cezasının uygulanmaması için ücret tediye bordrolarının yöntemine uygun olarak düzenlenmesi gereklidir.



    5- a) Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği’ nin 17.maddesine göre dört aylık sigorta primleri bordrosunun üç nüsha düzenlenmesi, birinci nüshanın Kuruma verilmesi, ikinci nüshanın işveren tarafından saklanması, Kurumca tasdikli üçüncü nüshanın ise Kuruma verilmesi gereken ayın sonundan müteakip bordronun verilmesi gereken ayın sonuna kadar işyerinde sigortalıların görebileceği bir yere asılması gerekmektedir.


    b) 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’ nun 79. maddesinin 4. fıkrasında işverenin sigortalının adını, soyadını, sigorta sicil numarasını ve çalıştığı süreyi gösteren ve örneği yönetmelikte belirlenen bir belgeyi işyerinde, birden ziyade işyeri olması halinde her işyerinde ayrı ayrı olmak üzere, işçiler tarafından da görülebilecek bir yere asmaya mecbur olduğu, bu yükümlülüğü yerine getirmeyen işverenler hakkında 140. madde hükmünün uygulanacağı öngörülmüştür.



    6- a) Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 20. maddesine göre, Kurumdan yaşlılık aylığı almakta iken, sosyal güvenlik destek primine tabi olarak işe alınanlar ile, kanunla kurulu diğer sosyal güvenlik kurumlarından (T.C. Emekli Sandığı, Bağ-Kur ve 506 sayılı kanuna göre kurulan sandıklar) malullük veya yaşlılık aylığı almakta olanları çalıştıran işveren her takvim ayı için bu sigortalıların prime esas kazanç tutarını, prim ödeme gün sayılarını, ödenmesi gereken prim tutarını gösteren ve varsa serbest muhasebecisinin, serbest muhasebeci mali müşavirin ad ve soyadını, bunların mesleki oda kayıt numarasını ve imzaları ile gerekli diğer bilgileri taşıyan “Aylık Sosyal Güvenlik Destek Prim Bordosunu” en geç ertesi ayın sonuna kadar kuruma vermekle veya taahhütlü olarak göndermekle yükümlüdür.



    b) Aylık sosyal güvenlik bordrosu üç nüsha düzenlenmeli, birinci nüshası Kuruma verilmeli, ikinci nüshası işveren tarafından saklanmalı, kurumca tasdikli üçüncü nüshasının ise Kurumca verilmesi gereken ayın sonundan müteakip bordronun verilmesi gereken ayın sonuna kadar işyerinde sigortalıların görebileceği bir yere asılmalıdır. Aksi halde idari para cezası uygulanmaktadır.



    Bilginizi ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.


    Saygılarımla,




    BAŞKAN



    Hasan YENİ


    (İstanbul 28.Noteri)

    <p>"Sabrın kendisi acıdır, lakin meyvesi tatlıdır"</p>

    Mesaj 1 defa düzenlendi, son düzenleyen Erkan ().

  • 22.12.2009 tarihli 104 numaralı Genel Yazı
    Ankara, 22.12.2009


    Özü: Noterliklerde tutulan yevmiye defterinin tasdiki hk.




    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA


    ........................ NOTERLİĞİNE




    Bazı noterliklerden alınan müracaatlarda, vergi uygulaması sebebiyle yapılan incelemelerde, noterliklerde tutulmakta olan “Yevmiye Defteri” nin tasdik edilmemiş olması sebebiyle taraflarına usulsüzlük cezası kesildiği belirtilerek konu hakkında yapılacak işlemlerin bildirilmesi talebi üzerine Gelir İdaresi Başkanlığına müracaat edilmiştir.


    Gelir İdaresi Başkanlığına gönderilen yazımızda;


    “.............


    Noterliklerin gelir ve harcamalarının, yani vergi matrahlarının incelenmesine esas olan kayıtlarının tutulduğu defter “ MUVAZENE Defteri”dir. Yani 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 220 nci maddesindeki açılış ve (ara tasdiki) yenileme tasdiki zorunlu olan serbest meslek kazanç defterinin yerine geçen resmi defter, “ MUVAZENE Defteri”dir.


    Tüm noterliklerde tutulmakta olan “Yevmiye Defteri” ise noterlik iş ve işlemlerinin tarih ve yevmiye sırası ile (damga vergisi, harç ve değerli kağıt bedelleri dahil) alınan tüm masrafların da kaydedildiği yardımcı bir defter olup, serbest meslek kazanç defteri olarak mütalaa edilemeyeceğinden, bu defterin 213 sayılı Kanunun ilgili hükümlerine göre tasdik edilmemiş olmasından dolayı ceza uygulanmasının mümkün bulunmadığı düşünülmektedir.”


    denilerek Başkanlıkları görüşü talep edilmiştir.


    Gelir İdaresi Başkanlığından alınan ve Yönetim Kurulumuzun 17.12.2009 günlü toplantısında görüşülen 08.12.2009 günlü ve 115856 sayılı yazıda ise;


    “...............


    193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun 65 inci maddesinde her türlü serbest meslek faaliyetinden doğan kazancın serbest meslek kazancı olduğu, 66 ncı maddesinde de noterlerin serbest meslek erbabı olarak vergiye tabi oldukları hükme bağlanmıştır.


    Öte yandan, 213 Sayılı Vergi Usul Kanununun "Serbest Meslek Kazanç Defteri" başlıklı 21O uncu-maddesine ise serbest meslek erbabının bir kazanç defteri tutacağı hükmü bulunmaktadır .


    Anılan Kanunun 212 nci maddesinde de "Noterlerin ve noterlik görevini ifa ile mükellef olanların ve borsa acentalarının resmi defteri "kazanç defteri" yerine geçer.” hükmü yer almaktadır.


    Aynı kanunun "Tasdike Tabi Defterler" başlıklı 220 inci maddesinde de serbest meslek kazanç defterinin tasdik mecburiyetinin olduğu açıklanmıştır.


    Bu hükümler çerçevesinde, serbest meslek faaliyetinde bulunanların serbest meslek kazanç defteri tutmaları gerekmekte olup, Vergi Usul Kanunu uyarınca söz konusu yazınızda bahsedilen yevmiye defterini tutma yükümlülükleri bulunmamaktadır .



    Buna göre, anılan kanun uyarınca tutulması gereken serbest meslek kazanç defterinin tasdik ettirilmesi zorunlu olup, Vergi Usul Kanunu uyarınca tutulma zorunluluğu olmayan yevmiye defterinin tasdik mecburiyeti bulunmamaktadır.”


    şeklinde görüş bildirilmiştir.


    Gelir İdaresi Başkanlığı görüşüne göre noterliklerce tutulmakta olan yevmiye defterleri 213 sayılı Vergi Usul Kanunundaki tasdik mecburiyetine tabi bulunmamaktadır.


    Bu nedenle de yevmiye defterlerine açılış ve ara - yenileme tasdiki yapılmamış olması halinde 213 sayılı VUK hükümlerine dayanılarak ilgili notere ceza kesilmesi mümkün değildir.


    Ancak, Noterlik Kanunu Yönetmeliğinin 46 ncı maddesinde yer alan ve noterliklerde kullanılan tüm defterler gibi yevmiye defterinin de 1512 sayılı Noterlik Kanunu hükümleri gereğince kullanılmadan önce bağlı bulunulan hakimliğe tasdik ettirileceği tabiidir.


    Diğer taraftan, noterliklerde tutulan ve “serbest meslek kazanç defteri” kabul edilen “ MUVAZENE defteri” 213 sayılı Vergi Usul Kanunun 220 nci maddesinde belirtilen tasdik mecburiyeti kapsamında yer almaktadır.


    Bu nedenle de MUVAZENE defterinin kullanılmaya başlamadan önce açılış veya her yıl yenileme tasdikinin yaptırılması zorunludur.


    Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.


    Saygılarımla,


    SAYIN MESLEKTAŞLARIM YORUM SİZLERİN :!

    <p>"Sabrın kendisi acıdır, lakin meyvesi tatlıdır"</p>

    Mesaj 1 defa düzenlendi, son düzenleyen Erkan ().

  • Değerli yönetici yardımız Erkan bey, genelge ve genel yazılar için teşekkürler. Benim de merakım hakimin kararında ilgili genel yazılardan bahsedilip bahsedilmediğiydi. Aynı durum benim de başıma gelmişti. Hakim Yevmiye defterinin ara tasdikini yapmamış, defterin daha önce kendi hakimliğince tasdik edilmemesini gerekçe göstermişti. (!?) Bilahare yeniden V.U.K. 222 maddesini gerekçe göstererek bir başka hakime dilekçe yazarak yeniden defterleri gönderdim ve ara tasdikini bu şekilde yaptırmış olduk.

  • Ayhan bey ne demek asıl ben size teşekkür ederim benim o iki yazı ile demek istediğimi siz anlamışsınızdı çelişkili durumlar yüzünden zarar gören durumunda kalmak zorunda bırakılmamız üzücü. Selam ve saygılar