Yetki Belgesiyle işlem

  • Değerli Meslektaşlarım;


    Yaşadığımız bir ihtilaftan dolayı,
    Ticaret Sicil Memurluğundan verilme Yetki Belgesiyle, imza sirküsü veya diğer işlemlerin yapılmasıyla ilgili görüşünüz nedir?
    (dayanak olan belge bilgilerine ihtiyacım var)

  • 2003/19 ve 1991/66 GENELGELERE göre Banka yetkililerinin noterler nezdinde yapacakları işlemlerde esas olarak noterden tasdikli imza sirküleri veya Ticaret Sicili Memurluğundan düzenlenmiş yetki belgesi ibraz etmelerinin yeterli olacağı, denilmekte olup yetki belgesi ile imza sirküsü veya diğer işlemlerin yapılması bankalar açısında olumlu olduğunu diğer şirketler için ise yetki kararının yanın da ilanın derdes olduğunu gösterir bir belge olarak alına bileceği fakat sadece yetki belgesine dayanılarak sirküler ve diğer işlemlerin yapılmasından kaçınılması kanısındayım. Selamlar...

  • Ticaret Sicil memurluklarınca verilen yetki belgeleri, genelde tapuda yapılacak işlemlerde sirküler ile birlikte kullanılır.Yani imza sirküleri olmasına rağmen ayrıca ticaret sicil memurluğunca verilmiş yetki belgesi aranır.Ama biz Ticaret sicil memurluğunca verilmiş yetki belgesi ile değil, ticaret siciline tescil edilmiş ortaklar kurulu kararına göre sirküler yapıyoruz.Sirkülere de ticaret sicil gazetesini ve ilgililerin nüfus hüviyet cüzdanlarını eklememiz yeterli görülüyor.Eğer bir adres değişikliği veya ünvan değişikliği sözkonusu ise onlarında ayrıca yayınlandıkları gazeteleri veya gazeteler gelinceye kadar derdeste bırakılmış karar veya tadil mukavelesini ekliyoruz.Açıklamalarım sorunuza cevap oldumu bilmiyorum.Selamlar .


  • Değerli Meslektaşlarım;


    Yaşadığımız bir ihtilaftan dolayı,
    Ticaret Sicil Memurluğundan verilme Yetki Belgesiyle, imza sirküsü veya diğer işlemlerin yapılmasıyla ilgili görüşünüz nedir?
    (dayanak olan belge bilgilerine ihtiyacım var)


    Murat Bey yarama tuz bastın. Bu hususda yapmamakta hala ısrar ediyorum ama meslektaşlarım beni yalnız bırakıyor malesef :(

  • Malesef hepimizin yarası, başımıza büyük bir bela gelmeden anlaşılmayacak sanırım.
    Bu konuda bahsi geçen genelgeler haricinde başka kaynağı olan arkadaş varsa paşlaşırsalar sevinirim.

  • ANKARA 19.07.1995
    Özü : Tapuda işlem yapilmasını gerektiren vekaletnameler Hk.


    GENELGE
    51


    Tapuda işlem yapılmasını gerektiren vekaletnamelerin noterliklerde dü zenlenmesi sırasında, dayanak alınması gereken belgeler bakımından tapu sicil müdürlüklerinin uygulaması ile ilgili bazı tereddütlerin iletilmesi üzerine, konu Birliğimiz görûşü de belirfilerek Başbakanlık Tapu ve Kadastro Genel Mü dürlüğüne intikal ettirilmiş ve incelenmesi istenilmiş idi.


    Anılan Genel Müdürlük Tasarruf Işlemleri Dairesi Başkanlığının 16.06.1995 günlü 2506 sayılı yazısında:


    - "734 Sayılı Türk Medeni Kanununun 45 nci maddesi "Başlı başına mev cudiyeti haiz olmak üzere teşekkül eden cerınıiyet ve şirketler ile kendilerine has bir mevcudiyeti ve muayyen bir gayesi bulunan müesseseler sicillerine kayıtlarını icra ettirmekle şahsiyet iktisap ederler......" hükmünü içermektedir.


    6762 Sayılı Türk Ticaret Kanununun 42 nci maddesinin ikinci fıkrasında; her tacirin kullanacağı ticaret ünvanını ve bunun altına atacağı imzayı notere tastik ettirdikten sonra sicil memuruna tevdi etmeye mecbur olduğu ve tacir, hükmi şahıs ise ünvanla birlikte onun namına imzaya selahiyetli kimselerin im zalarının da notere tastik ettirilerek sicil memuruna verileceği, 301 nci mad desinde, anonim şirketin ticaret siciline tescil ile hükmi şahsiyet kazanacağı, 300 üncü maddesinde, şirketin merkezinin bulunduğu yer ticaret siciline tescil ve ilan olacağı, tescil ve ilan sırasında şirketin maksat ve mevzuu ve varsa müddeti ile şirketin ne suretle temsil olunacağının belirtileceği, 323 üncü maddesinde ise idare meclisinin şirketi temsile yetkili kimseleri, tescil edilmek üzere ticaret si ciline bildireceği açıklanmıştır.


    Diğer taraftan, Ticaret Sicili Nizamnamesinin 104 üncü maddesinde bir ünvanın ve işletmenin tescili halinde ilgiliye bir sicil tasdiknamesi verileceği ve bu tasdiknamede (belge) işletmenin ünvanı, uğraştığı işler ve işletmenin tem silcilerinin belirtileceği ve bu belgenin verildiği tarihten itibaren bir yıl için muteber olacağı ifade edilmiştir. Yine ticaret Sicili Nizamnamesinin 105 inci maddesinde;


    "Ticaret Sicili memurları 2644 Sayılı Tapu Kanununun 2 nci maddesi hük münce ticaret şirketlerinin gayrimenkule tasarruf edebileceklerini gösteren ve sikayı vermek için şirketlerin esas mukavelelerinde bildirilen işletme konusuna ait hükümlerle beraber Türk Ticaret Kanununun 137 nci maddesi hükmünü gö zönünde tutmakla mükelleftirler.
    Sırf esas mukavelede şirketin gayrikenkule sahip olabileceğinin yazilmamış olmasına dayanılarak vesikanın verilmesi isteği reddedilemiz." hükmü yer almaktadır.


    Ayrıca, 2644 Sayılı Tapu Kanununun 2 nci maddeside "Hükmi şahısların tapu işlerinde merkez veya şubelerinin bulundukları yerin en büyük mülkiye amirinden nizamnamelerine göre gayrimenkul tasarrufuna izinli olduklarına ve tescil işini yapacak mümessilin selahiyetine dair alınacak belgenin verilmesi mecburidir. Ticaret şirketleri bu belgeyi ticaret sicil memurundan alırlar." hük münü içermektedir.





    Görüldüğü üzere, tüzel kişiler lehine tapu sicilinde gayrimenkul mülkiyeti veya diğer bir ayni hakkın tescil edilebilmesi için tüzel kişinin statüsünde (mu kavelesinde) gayrimenkul mala tasarrufa izinli bulunduğu ve tescil işini yapacak kimsenin tüzel kişiyi temsile yetkili olduğuna dair hüküm bulunması ge rekmektedir.


    Tüzel kişinin gayrimenkul mal üzerinde mülkiyet veya diğer aynî haklara sahip olabilme (tasarruf) ehliyeti (yeteneği) ile temsil yetkisi belge ile tespit edil mektedir. Bu belgeyi ticaret şirketleri ticaret sicil memurluğundan almaktadır.


    Gerek TürkTicaret Kanununda ve gerekse Ticaret Sicili Nizamnamesinde imza sirkülerinin yetki belgesi niteliğinde olduğuna ilişkin herhangi bir husus bu lunmamaktadır. Aksine imza sirküleri, şirketin tescili aşamasında ticaret sicil memurluklarına verilecek belge niteliğindedir.


    Bu nedenle, 1512 Sayılı Noterlik Kanununun 89 uncu maddesi uyarınca noterler tarafından düzenlenecek vekaletnamelerin dayanağı olarak, Ticaret Sicil Nizamnamesinin 104 ve 105 inci maddeleri uyarınca ticaret sicil me murluklarınca verilmiş yetki belgelerinin esas alınması ya da imza sirküleri yetki belgesine istinaden düzenlenmiş ise vekaletnamede bu yetki belgesinden de bahsedilmesi gerekmektedir.


    Aksi halde, 2644 sayılı Tapu Kanununun 2 nci maddesi uyarınca, tapu sicil müdürlüklerince imza sirkülerine istinaden düzenlenmiş vekaletnamlerin yanında ticaret sicili memurluklarınca verilmiş yetki belgelerinin de ibrazı istenecektir." denilmektedir.
    Bilginizi ve gereğinin buna göre ifasını rica ederim.
    Saygılarımla.
    BAŞKAN
    Hasip DİNÇER
    (Ankara 24. Noteri)


    ------------------------------------------


    Değerli meslektaşlarım bu sorunun nedeni bu genelge olabilirmi ?

    <p>"Sabrın kendisi acıdır, lakin meyvesi tatlıdır"</p>

    Mesaj 1 defa düzenlendi, son düzenleyen Erkan ().

  • Burada ki Ticaret Odası Şirketin Bütün Ortaklarına Yetki Belgesi Verdiği için Yetki Belgesine istinaden herhangi bir işlem yapamıyorum. ???

  • Yetki belgesi iki çeşit veriliyor en azından benim bölgede Trabzon ticaret Sicili Memurluğunda.
    1- Şirket yeni kurulur veya görevi dolan şirket müdürünün tekrar göreve seçildiği, filanca süre kadar yetkili olduğu şekilde. Verilmesinin nedenine gelince Ticaret Sicil Gazetesinde hemen yayınlanmadığı için ilgili isterse verir ve bizde ona istinaden imza sirküsü düzenleriz. (Yetki belgesinde yetkili kişinin görev süresi,temsil şekli yazar ve belgede ilgili noterliğe diye de yazar.)
    2-İkincisine gelirse şirket imza sirküsü olsa dahi tapu işlemlerinde tapu ilgili şirketten yapacağı işlem hakkında karar almasını istiyor karar bize onaylattırıldıktan sonra ticaret sicilinde tescil ettiriliyor ve ona istinaden yetki belgesi veriliyor. Ben bu yetki belgesine göre imza sirküsü yapmıyorum.
    Ticaret Sicili Gazetesi ve 1. de belirrittiğim şekil dışında imza sirküsü düzenlemiyorum ve onun dışındakileri dayanak alarak da işlem yapmıyorum,bazı noterliklerde sicil tasdiknamesi ,karar ve benzeri düzenlenen imza sirküleri ile de işlem yapmıyorum yapılmaması da gerekiyor.

  • Sadece ve sadece Yetki belgesi veya Ticaret Sicil Tasdiknamesi ile imza sirküleri yapan noterlikler mevcut. Bu belgelere istinaden imza sirküleri düzenlenebileceği yönünde ne genelge, ne de kanun maddesi bulabildim. Bulan meslektaşımız varsa paylaşırsa memnun olacağım.


    İstisna olarak sadece ve sadece yetki belgesine dayanak bankaların işlemlerini yapabilmekteyiz. Kolaylıklar diliyorum.


  • Ticaret Sicil memurluklarınca verilen yetki belgeleri, genelde tapuda yapılacak işlemlerde sirküler ile birlikte kullanılır.Yani imza sirküleri olmasına rağmen ayrıca ticaret sicil memurluğunca verilmiş yetki belgesi aranır.Ama biz Ticaret sicil memurluğunca verilmiş yetki belgesi ile değil, ticaret siciline tescil edilmiş ortaklar kurulu kararına göre sirküler yapıyoruz.Sirkülere de ticaret sicil gazetesini ve ilgililerin nüfus hüviyet cüzdanlarını eklememiz yeterli görülüyor.Eğer bir adres değişikliği veya ünvan değişikliği sözkonusu ise onlarında ayrıca yayınlandıkları gazeteleri veya gazeteler gelinceye kadar derdeste bırakılmış karar veya tadil mukavelesini ekliyoruz.Açıklamalarım sorunuza cevap oldumu bilmiyorum.Selamlar .


    Sayın meslektaşım Cabir bey'in yazdıklarıma tamamen katılıyorum.
    kısacası yetki belgesiyle bankalar haricinde imza sirküleri düzenlenemez,
    şirketler ve kooperatifler için kesinlikle tescil edilmiş ortaklar kurulu veya Yönetim kurulu kararı şarttır.

  • SLM arkadaşlar herkese kolay gelsin; Yetki belgelerinin geçerlilik süresi 1 yıl olduğu için, gelen ilgililere bu yapacağım imza sirküleri sadece 1 yıl için geçerli olacak, daha sonra işlem yaptırma talebi ile başvuruda bulunmanız halinde işlem yapamayız diye ilgililere söylüyorum. Ama ticaret sicil gazetesi ile yaptıracağınız imza sirküleri belirtilen süre için her zaman kullanabileceklerini belirtince ilgililerde ticaret sicil gazetesinden yapılan imza sirkülerini tercih ediyor. İstisnalar da yok değil tabi! Arkadaşlar bende şöyle bir şey sormak istiyorum, genellikle yetki belgesi ile müracaatlar gelmekte yetki belgesinin de bir yıl süre ile geçerliliği olduğuna göre sirkülerin başına "1 yıl süre ile geçerlidir" diye bir ibare yazılmasında bir sakınca varmı? Herkese kolay gelsin iyi çalışmalar diliyorum,