DGD-Mazot,Gübre organik tarım

  • Arkadaşlar ; Mazot, gübre, organik tarım (Dogrudan Gelir Desteği) ile ilgili taahhütname yapacağım, daha önce yapmadığım bir işlem olduğu için bilgi almak istedim. Veznede 33.2'den hesaplayacağım sanırım? Dekar başına 16-TL olarak biliyorum. Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler.

  • Mali Danışmanlık 393-17714
    Ankara, 06.09.2007
    Özü: Doğrudan gelir desteği ile ilgili taahhütnameler hk.


    G E N E L G E
    ( 46 )


    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ........................ NOTERLİĞİNE


    Bir noterliğimizden alınan yazıda, çiftçilere ödenen doğrudan gelir desteği ile ilgili olarak düzenlenen taahhütnameden ne şekilde harç ve damga vergisi tahsil olunacağı sorulmuş olup bu konuda;
    ...Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca 10.05.2004 günlü ve 25461 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 2004/22 sayılı Tebliğin 7 nci maddesinde 2004 Yılında dekar başına ödenecek gelir desteği 16.000.000.-TL. olarak belirlenmiş, düzenlenen taahhütnamelerde kaç dekar için destek alınacağı da belirlenmiş olduğundan, bu taahhütnameler hesaplanabilir toplam parasal tutar üzerinden nispi harç ve damga vergisine tabi tutulmuştur.
    Diğer taraftan 11.04.2005 günlü ve 16086 sayılı Başkanlığınız görüşüne dayanılarak 488 sayılı Kanununa ekli (2) sayılı tablonun I/e bölümüne eklenen 18 inci fıkra gereğince ...Çiftçiler tarafından zirai faaliyetleri ile ilgili olarak resmi dairelere verilen taahhütnameler...in damga vergisinden istisna edildiği cihetle gelir desteği ödemelerine dair taahhütnamelerin de aynı istisna kapsamında olduğu noterliklere duyurulmuştur.
    Bugünkü uygulamaya bakıldığında doğrudan gelir desteğinin kaç dekar için alınacağı belli olmakla birlikte, ödemenin dekar başına kaç YTL olacağı hakkında bir tespit bulunmamaktadır. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı dekar başına gelir desteği ödemelerini son iki yıldır tespit ve ilân etmediğinden, taahhütnamelerde parasal bir değerden bahsetmek imkanı yoktur.
    Bu bakımdan da damga vergisine tabi olmayan söz konusu taahhütnamelerin maktu harca tabi tutulması gerektiği düşünülmektedir....
    şeklinde Birliğimiz görüşü de belirtilmek suretiyle Gelir İdaresi Başkanlığından görüş talep edilmiştir.
    Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığından alınan ve Yönetim Kurulumuzun 28.08.2007 günlü toplantısında görüşülen 08.08.2007 tarihli ve 70985 sayılı cevabi yazıda;
    ...Bilindiği üzere, 492 sayılı Harçlar Kanununun 38 inci maddesinin birinci fıkrasında, ...Noter işlemlerinden bu kanuna bağlı (2) sayılı tarifede yazılı olanları noter harçlarına tabidir.... denilmiş, 41 inci maddesinde de, ...Noter harçları (2) sayılı tarifede yazılı işlemlerden değer veya ağırlık ölçüsüne göre nispi, işlemin nevi ve mahiyetine göre maktu esas üzerinden alınır.... hükmüne yer verilmiştir. Aynı Kanunun 42 inci maddesinde ise;
    ...Değer veya ağırlık ölçüsüne göre harca tabi işlemlerde (2) sayılı tarifede yazılı değer veya ağırlık esastır.
    Menkul ve gayrimenkul mallar hakkında alım, satım, taahhüt ve rehinle ilgili her nevi mukavele, senet ve kağıtlarda değer gösterilmesi mecburidir. Rehin bordroları hakkında bu hüküm uygulanmaz....
    hükmü yer almaktadır.
    Anılan maddede menkul ve gayrimenkul malların alım, satım, taahhüt ve rehin işlemlerini kapsayan her nevi mukavele, senet ve kağıtlarda değer gösterilmesinin zorunlu olduğu belirtilmiştir.
    Kanun hükümlerinin birlikte değerlendirilmesi neticesinde, çiftçilere sağlanan ...Doğrudan Gelir Desteği... ile ilgili olarak düzenlenen taahhütnamelerin, düzenleme şekliyle menkul ve gayrimenkul bir malın aynına yönelik bir taahhüdü ihtiva etmediği gibi herhangi bir değere yönelik borç taahhüdü de tazammun etmediğinden değer gösterilmesi mecburi kağıtlar meyanında bulunmadığı anlaşılmaktadır.
    Bu itibarla, değer gösterilmesi mecburi olmayan söz konusu taahhütnamelerin maktu harca tabi tutulması gerekir....
    denilmektedir.
    Buna göre kaç dekar için alınacağı belli olmakla birlikte, ödemenin dekar başına kaç YTL olacağı hakkında bir tespit yapılması mümkün olmayan doğrudan gelir desteği taahhütnamelerinin damga vergisine tabi tutulmaması, işlemden sadece maktu harç alınması gerekmektedir.
    Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
    Saygılarımla,




    BAŞKAN



    Hasan YENİ
    (İstanbul 28.Noteri

    Bildiğini bilenin arkasından gidiniz, bildiğini bilmeyeni uyarınız, bilmediğini bilene öğretiniz, bilmediğini bilmeyenden kaçınız.

  • Ankara, 15.08.2002
    Özü: Çiftçilere ödenen doğrudan gelir desteği ile ilgili taahhütnameler Hk.


    G E N E L G E
    ( 40 )
    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ........................ NOTERLİĞİNE


    Son günlerde noterliklerimizde yoğun olarak işlem yapılması talep edilen ve noterliklerimizce de sözlü ve yazılı olarak tabi olacağı harç ve damga vergisi uygulama prensipleri sorulan doğrudan gelir desteği ödemesi ile ilgili taahhütnameler incelenmiş ve aşağıdaki görüşün genelge muhtevasında duyurulmasına karar verilmiştir.


    Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığı tarafından 31.07.2002 günlü ve 24832 sayılı Resmi Gazete' de yayımlanan Doğrudan Gelir Desteği Ödemesi Yapılmasına ve Bu Amaçla Çiftçi Kayıt Sisteminin oluşturulmasına ilişkin 2002/41 No.lu Tebliğ esaslarına göre düzenlenmekte olan taahhütnamelerden;


    a) EK:6 nolu taahhütnamede;
    ....................... İlçesi ............................. Köyü ............................. Mevkii' nde bulunan hissedarı olduğum tapunun ...................ada, ........................ parsel numarasında kayıtlı tarım arazisini işlemem nedeniyle tarafıma yapılan doğrudan gelir desteği ödenmesini, hissedarlarca itiraz edilmesi halinde, ödeme tarihinden itibaren işleyecek gecikme zammı ile birlikte, gayrikabil-i rucu hiçbir itiraz beyan etmeden, ilk talepte 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde geri vermeyi kabul ve taahhüt ederim....
    denilmektedir.


    Mevkii, ada/parseli belirli, hisseli bir araziyi işlemekte olan şahsa yapılan doğrudan gelir desteğinin gerekli hallerde diğer hissedarlar tarafından itiraz edilmesi halinde faizi ile birlikte ödeme taahhüdünde bulunulmaktadır.


    Yukarıda sözü edilen Tebliğin 7 nci maddesine göre doğrudan gelir desteği, dekar başına 13.500.000 lira olarak belirlenmiştir. Gelir desteğinin 500 dekara kadar (500 dahil) olan araziler için ödeneceği, toplamı bir dekarın altındaki araziler için ise ödeme yapılmayacağı ifade edilmiştir.


    Dekar başına yapılan ödeme tutarı belli olduğuna göre inceleme konusu taahhütnamenin değer üzerinden nispi harç ve damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir. Bu durumda mevkii, ada/parseli belirli arazinin yüzölçümü itibariyle, (Toplam dekar x 13.500.000) hesabı ile bulunacak parasal tutar nispi harç ve damga vergisinin matrahını teşkil edecektir. Taahhütnamede belirtilen 6183 sayılı Kanun gereğince ödenmesi öngörülen faiz veya gecikme zammı taahhüdü yönünden ise bir tespit yapılmasına imkan ve gerek de bulunmamaktadır.


    b) EK: 7 nolu taahhütnamede;
    ... ................... İli ....................... İlçesi ....................... Köyünden aşağıda adı soyadı tapularına ait ada-parsel ve arazi miktarı yazılı 1. derece akrabalarıma (anne, baba, eş ve çocuklar) ait arazileri işlemem nedeniyle tek taraflı olarak kullanabileceğimi ve herhangi bir usulsüzlük ve itiraz halinde, aldığım doğrudan
    gelir desteği ödemesini, ödeme tarihinden itibaren işleyecek gecikme zammı ile birlikte, gayrikabil-i rucu hiçbir itiraz beyan etmeden, ilk talepte 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde geri vermeyi kabul ve taahhüt ederim....
    denilmekte, taahhütnamede ayrıca, arazisi kullanılan birinci derece akrabaların adı soyadı, T.C. Kimlik No, yakınlık derecesi, bu şahıslara ait arazinin ada, parsel numarası ile kaç dekar olduğu ve ayrıca imzalarına yer verilmiş bulunmaktadır.


    Söz konusu taahhütname, taahhütte bulunanın birinci derece akrabalarına ait arazileri işlemesi sebebiyle alacağı gelir desteğini, herhangi bir usulsüzlük ve itiraz halinde faizi ile birlikte geri ödemesine ilişkin olup, değer üzerinden nispi harç ve damga vergisine tabi bulunmaktadır. Taahhütnamede açık bir şekilde arazilerin kaç dekar olduğu da belirtildiğine göre nispi harç ve damga vergisi matrahının hesabında (Toplam dekar x 13.500.000. lira) formülünün tatbiki gerekmektedir. Bu taahhütnamede de gecikme zammı veya faizi bakımından bir hesap yapılmasına imkan bulunmamaktadır.


    c) EK:8 nolu taahhütnamede;
    ...Bu taahhütnameyi verdiğim tarih itibariyle, Emekli Sandığına veya Sosyal Sigortalar Kurumuna tabi olarak (fiilen) çalışmadığımı beyan ediyorum. Bu beyanımın doğru olmadığının tespit edilmesi halinde, doğrudan gelir desteği ödemesi adı altında tarafıma ödenen meblağı, ödeme tarihinden itibaren işleyecek gecikme zammı ile birlikte, gayrikabil-i rucu hiçbir itiraz beyan etmeden, ilk talepte 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde geri vermeyi kabul ve taahhüt ederim....
    denilmektedir.


    Bu taahhütname, taahhütte bulunanın herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan ücret almadığını beyanı ile aksinin tespiti halinde kendisine ödenen doğrudan gelir desteğinin geri ödeneceği taahhüdünü ihtiva etmektedir. Taahhütnamede şahsa hangi mevkideki hangi ada/parsel de kayıtlı kaç dekar arazi için ne kadar gelir desteği ödeneceğinin hesabı yönünden herhangi bir düzenleme bulunmadığından bu taahhütnamenin maktu harç ve damga vergisine tabi tutulması gerektiği düşünülmektedir.


    Tebliğin ilgili sayfaları ile işlem örnekleri ektedir.


    Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
    Saygılarımla,


    BAŞKAN


    Hasip DİNÇER
    (Ankara 24.Noteri)

    Bildiğini bilenin arkasından gidiniz, bildiğini bilmeyeni uyarınız, bilmediğini bilene öğretiniz, bilmediğini bilmeyenden kaçınız.