Van Depreminde Orta ve Ağır Hasarlı Olduğu AFAD Tarafından Tespit Edilen Binala

  • Mali Danışmanlık -263-14605




    G E N E L G E
    ( 6 )





    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ........................ NOTERLİĞİNE







    Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından dağıtımlı olarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne de gönderildiği anlaşılan ve 09.09.2015 tarihinde Birliğimize intikal eden tarihsiz ve 13241842/622 sayılı yazıda;
    “Van Valiliği'nin (Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü) ilgi (b) yazısında, 6645 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile, Van İlinde 2011 yılında meydana gelen depremler sonrası 7269 sayılı kanuna göre orta ve ağır hasarlı olarak tespit edilen yapıların 6306 sayılı Kanun kapsamında riskli yapı olarak kabul edildiği, Kanun kapsamına alınan bu yapılardan AFAD tarafından yıktırılan ve ilgili belediyesinde işlemlerini bitiren vatandaşların ilgili tapu müdürlüğüne başvuru yaptıklarında ilgili tapu müdürlüğünün riskli yapı şerhi koyamadığı için işlem yapamadığı ve kentsel dönüşüm kapsamında alınmaması gereken harçlardan muafiyet sağlanamadığı, Genel Müdürlüklerinden kendilerine gelecek talimat doğrultusunda riskli yapı şerhi koymadan işlem yapabileceklerini ifade etmekte olduğu, ayrıca ilgili noterlerin de Noterler Birliği Başkanlığından kendilerine bildirilecek talimata göre noter harçlarından vatandaşlara muafiyet sağlayacaklarını bildirmekte olduğu ve bu durumda olan vatandaşların mağdur olduğu belirtilerek, konuya ilişkin görüş talep edilmektedir.
    6645 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunun Geçici 1 inci maddesinin 2 nci fıkrası ile 6306 sayılı Kanun kapsamında riskli yapı olarak kabul edilen orta ve ağır hasarlı olarak tespit edilen yapılara yönelik ilgi (a) yazımızda "Söz konusu yapıların orta veya ağır hasarlı olarak tespit edildiğine dair Van Valiliği'nden (İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü) alınacak belge ile müracaatta bulunan yapı maliklerinin, söz konusu yapılar veya bu yapıların bulunduğu parsellerle ilgili olarak yapılacak iş, işlem ve uygulamalarda, 6306 sayılı Kanun'da ve bu Kanunun Uygulama Yönetmeliği'nde belirtilen vergi, harç ve ücret muafiyetlerinden faydalandırılması gerekmektedir. " denilmektedir.




    6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun'un 1 inci maddesinde "Bu Kanunun amacı; afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasları belirlemektir." denilmekte, Kanun'un 7 nci maddesinin 9 uncu fıkrasında "Bu Kanun uyarınca yapılacak
    olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden; kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralar ise banka ve sigorta muameleleri vergisinden müstesnadır." hükmü yer almakta ve söz konusu muafiyetler Kanun'un Uygulama Yönetmeliğinin 16 ncı maddesinin 9/d fıkrasında;
    "d) Alınmaması gereken harç, vergi ve ücretler şunlardır.
    1)2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 38 inci maddesi uyarınca alınan noter harçları.
    2)Harçlar Kanununun 57 nci maddesi uyarınca alınan tapu ve kadastro harçları.
    3)26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 79 uncu, 80 inci, 84 üncü ve Ek 1 inci maddesi uyarınca belediyelerce alınan harçlar. 4)1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu uyarınca damga vergisine tabi kağıtlar sebebiyle alınan damga vergisi.
    5) 8/6/1959 tarihli ve 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu uyarınca alınan veraset ve intikal vergisi.
    6)Kurum ve kuruluşlarca döner sermaye ücreti adı altında alınan bütün ücretler; Belediye Gelirleri Kanununun 86 ncı, 87 nci, 88 inci ve 97 nci maddeleri ile 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 21 inci ve 23 üncü maddeleri uyarınca alınan her türlü ücret ve riskli olarak tespit edilen binaya ilişkin olarak 1/7/1993 tarihli ve 21624 sayılı Resmi Gazete 'de yayımlanan Otopark Yönetmeliği uyarınca alınanlar da dahil olmak üzere, belediye meclisi kararı ile belirlenen ve alınan her türlü ücret.
    7)Kullandırılacak kredilerden dolayısı ile de alınacak paralar sebebiyle 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu uyarınca alınması gereken banka ve sigorta muameleleri vergisi." olarak düzenlenmektedir.
    Konuya ilişkin değerlendirmenin anılan kanun ve uygulama yönetmeliği hükümleri çerçevesinde yapılması gerektiği mütalaa olunmaktadır. “
    denilmektedir.
    23.04.2015 günlü ve 29335 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 6645 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik yapılmasına Dair Kanunun Geçici 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında
    “Van ilinde 2011 yılında meydana gelen depremlerden dolayı hasar gören ve 7269 sayılı Kanuna göre orta hasarlı veya ağır hasarlı olarak tespit edilen yapılar 16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında riskli yapı olarak kabul edilir ve bu yapılar hakkında bu Kanun uyarınca işlem yapılır.”
    hükmü düzenlenmiştir.
    Bakanlık yazısından Van İlinde 2011 yılında meydana gelen depremler sonrası 7269 sayılı kanuna göre orta ve ağır hasarlı olarak tespit edilen yapıların 6306 sayılı Kanun kapsamında riskli yapı olarak kabul edildiği, Kanun kapsamına alınan bu yapılardan AFAD tarafından yıktırılanlar sebebiyle 2013/1 sayılı Genelgemizde belirtilen riskli yapı raporu düzenlenmesi ve bu raporun kesinleşme şartlarının ayrıca aranmasının gerekmediği cihetle,
    Ancak, yapı maliklerinin söz konusu yapıların orta veya ağır hasarlı olarak tespit edildiğine dair Van Valiliği'nden (İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü) alınacak belge ile müracaatları üzerine, söz konusu yapılar veya bu yapıların bulunduğu parsellerle ilgili olarak yapılacak iş, işlem ve uygulamalarda, damga vergisi ve harçtan istisnası uygulanmasının gerektiği anlaşılmaktadır.
    Bilgi edinilmesini rica ederim.
    Saygılarımla,






    Yunus TUTAR
    Başkan