Noterlik İşlemlerinde Kullanılacak Kimlikler Hk.

  • Hukuki Danışmanlık - 4417 Ankara, 02.03.2016Özü:Noterlik İşlemlerinde Kullanılacak Kimlikler Hk.G E N E L G E(3)........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA........................ NOTERLİĞİNENoterin, işlem yaptıracak kimselerin kimlik, adres ve yeteneği ile gerçek isteklerinin tamamen öğrenmekle yükümlü olduğu ve belgelendirme isteminde bulunan ilgili ile işleme katılan kimselerin kimliğini tespit edebilmek için nüfus hüviyet cüzdanı, buna dayalı olarak resmi mercilerden verilmiş pasaport, ehliyet, fotoğrafı kimlik kartı ve sair kimlik belirten belgeleri aramak zorunda olduğu, bu belgelerin gösterilmemesi veya noterin gerekli görmesi halinde tanık dinlemek yoluyla da kimlik tespit edilebileceği Noterlik Kanununun 72'nci ve Noterlik Kanunu Yönetmeliğinin 90'ıncı maddelerinde belirtilmiştir. Kimlik tespitleri, belirtilen Kanun ve Yönetmelik hükümlerine göre yapılmakla birlikte, değişik tarihlerde yayımlanan genelge ve genel yazılarla da uygulamaya ilişkin açıklamalar duyurulmuştur. Sözü edilen genelge ve genel yazıların, bir kısmının uygulama imkânının kalmadığı da dikkate alınarak, genelge ve genel yazıların ayıklanmaları ile toplanmaları çalışması kapsamında hazırlanan bu genelge, Yönetim Kurulunun 22.02.2016 tarihli toplantısında görüşülerek kabul edilmiştir. Buna göre;1) ÖZEL KANUNLARINDA YER ALAN RESMİ KİMLİKLER:1.1- Noter kimlikleri:12 Aralık 2014 tarihli ve 29203 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 6572 sayılı Kanun ile 1512 sayılı Noterlik Kanununun 24'üncü maddesine “Noterlere Türkiye Noterler Birliği tarafından verilen kimlik kartı, tüm resmî ve özel kuruluşlar tarafından kabul edilecek resmî kimlik hükmündedir.” şeklinde eklenen son fıkra gereğince, Türkiye Noterler Birliği tarafından noterlere verilen kimlikler resmi kimlik niteliğindedir.1.2- Hâkim ve savcılar ile yüksek yargı organı mensuplarına verilen kimlikler:12 Aralık 2014 tarihli ve 29203 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 6572 sayılı Kanun ile 2802 sayılı Kanuna “Hâkim ve savcılar ile yüksek yargı organı mensuplarına verilen mesleki kimlik kartı, tüm resmi ve özel kurum ve kuruluşların iş ve işlemlerinde resmi kimlik hükmündedir.” şeklinde eklenen 112/B maddesi uyarınca, hâkim ve savcılar ile yüksek yargı organı mensuplarına verilen mesleki kimlikler resmi kimlik niteliğindedir.1.3- Milletvekilleri, yasama organı eski üyeleri ile dışarıdan atanan bakanlara verilen kimlikler:6353 sayılı Kanun ile 3671 sayılı Kanuna, “Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca, Milletvekilleri, Yasama Organı eski üyeleri ile dışarıdan atanan bakanlara verilen kimlik belgesi tüm resmi ve özel kuruluşlar tarafından kabul edilecek resmi kimlik hükmündedir.” şeklinde eklenen “Ek madde 1” gereğince, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca, milletvekilleri, Yasama Organı eski üyeleri ile dışarıdan atanan bakanlara verilen kimlik belgelerinin, noterlik işlemlerinde resmi kimlik olarak kabul edilmesi gerekmektedir. 1.4- Avukat kimlikleri:1136 sayılı Avukatlık Kanununun 9'uncu maddesinin değişik 4'üncü fıkrası gereğince Türkiye Barolar Birliği tarafından tek tip olarak bastırılan (örneği ek. 1'de bulunan) avukat kimlikleri, tüm resmî ve özel kuruluşlar tarafından kabul edilecek resmî kimlik hükmündedirAvukatlık Kanunu Yönetmeliğinin Geçici 1 inci maddesi uyarınca Türkiye Barolar Birliği tarafından düzenlenen avukat kimlikleri dışındaki kimlikler, 01.01.2003 tarihinden sonra avukat kimliği olarak kullanılmamaktadır.1.5- Basın kartı:25 Ağustos 2015 tarihli ve 29456 Sayılı Resmî Gazete yayımlanan Basın Kartı Yönetmeliğinin 5'inci maddesinin 1'inci fıkrası gereğince, bu Yönetmeliğin 2'nci maddesinde belirtilen kişilere verilen Basın Kartı resmi nitelikte bir kimlik belgesidir.(Aynı hüküm, bu Yönetmelikten önce yürürlükte olan 3.3.2001 tarihli, 24351 sayılı ve 9.8.1998 tarihli, 23428 sayılı Resmî Gazete'lerde yayımlanan mülga Basın Kartı ve Basın Kartları Yönetmeliklerinde de mevcuttur.) 1.6- Askerî kimlik kartı:6519 sayılı Kanun ile 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununa 34/A maddesine “Askerî kimlik kartı; kişinin, Türk Silahlı Kuvvetleri personeli olduğunu ve kimliğini gösteren resmî belgedir. Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları, yönetmelikle belirlenen istisnalar saklı kalmak kaydıyla askerî kimlik kartlarını resmî ve sivil olarak üzerlerinde bulundururlar.' şeklinde eklenen birinci fıkra gereğince Türk Silahlı Kuvvetleri personeline verilen kimlik kartları resmi kimlik niteliğindedir.Türk Silahlı Kuvvetleri kimlik kartlarının basımı, dağıtımı, kullanımlarının yönetimi TSK Akıllı Kart Merkezi tarafından yapılmaktadır. Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Akıllı Kartları aynı zamanda görevdeki personelin 1949 tarihli Silahlı Çatışma Hukuku'na ilişkin Cenevre Sözleşmelerine uyumlu bir kimlik kartıdır ve üzerinde/mikroişlemcisinde TSK Personelinin nüfus, askerî ve iletişim bilgileri ile renkli fotoğrafı bulunmaktadır.2) İLGİLİ MEVZUAT GEREĞİNCE VERİLEN DİĞER KİMLİK VE BELGELER:2.1- Ülkemizde bulunan yabancı diplomatik misyon personelinin kimlikleri ile adresleri:Konuya ilişkin olarak Dışişleri Bakanlığı Protokol Genel Müdür Yardımcılığınca Birliğimize gönderilen 3 Ocak 2012 tarihli 2011/8420559 sayılı yazı, Yönetim Kurulunun 13.03.2012 tarihli toplantısında görüşülmüştür. Dışişleri Bakanlığı tarafından çıkarılan “Yabancı Misyon Kimlik Kartı Yönetmeliği” de 24 Temmuz 2013 tarihli ve 28717 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.Belirtilen yazı ve Yönetmelik hükümlerine göre; Ülkemizde bulunan yabancı diplomatik misyon personelinin, aile üyelerinin, yakınlarının ve fahri konsolosların noterliklerimizde işlem yaptırmaları halinde, Dışişleri Bakanlığınca bu kişiler için düzenlenen "Yabancı Misyon Personeli Kimlik Kartı"nın ibrazı istenecektir. Yönetmeliğin 8'inci maddesinin 1'inci fıkrasının (b) bendi gereğince bu kimlik kartı, her türlü hukuki işlem için kimlik ispatında kullanılan ve kart hamilinin resmi makamlara tanıtılarak uluslararası hukuk ile ulusal mevzuatımızdan kaynaklanan statülerine uygun muamele görmeleri için bilgilendirici işlev görür. 10.1.2007 tarihli ve 26399 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan mülga “Türkiye'deki Yabancı Misyon Personeli Kimlik Kartı Yönetmeliği” hükümlerine göre verilmiş kartlar geçerliliklerini kaybettikleri için kullanılamaz.Dışişleri Bakanlığının yazısında belirtildiği üzere; hem iç hukukumuza, hem de taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalar ve yerleşik uygulamalara göre, yabancı misyon personelinin adres kaydettirme zorunluluğu bulunmadığından, gerek araç alım satım sözleşmelerinde gerekse diğer işlemlerde bu personelin kişisel adres kayıtları aranmayacak, adres kısmına görevli oldukları yabancı temsilciliğin isim ve adresinin yazılması ile yetinilecektir.Yukarıda belirtilen hususlar Ülkemizde bulunan yabancı diplomatik temsilciliklerde çalışan Türk vatandaşları için uygulanmayacak, bunlar için Türk vatandaşlarına uygulanan usulde işlem yapılacaktır.2.2- 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu uyarınca verilen belge ve kimlikler:6458 sayılı Kanun uyarınca verilen “İkamet İzin Belgesi” ile bu Kanunda yazılı diğer kimlikler ile belgelerin, şekli ile kimlik olarak kullanılıp kullanılmayacağı İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğünden sorulmuştur. Adı geçen Genel Müdürlükçe gönderilen 15.09.2014 tarihli ve 2014/1319-2460, 31.12.2015 tarihli ve 39265563-000-38774 sayılı yazılarda verilen bilgilere göre;a) İkamet Tezkeresi - İkamet İzni Belgesi5683 sayılı Yabancıların Türkiye'de İkamet ve Seyahatleri Hakkında Kanun uyarınca Türkiye'de ikamet edecek yabancılara verilmiş olan "ikamet tezkeresi" yerine, 11.04.2014 tarihinden itibaren, şekil ve içeriği yeniden belirlenen "ikamet izni belgesi" kullanılmaya başlanmıştır.5683 sayılı Kanun uyarınca 11.04.2014 tarihinden önce verilmiş olup, süreleri bitmemiş olan ikamet tezkereleri, 11.04.2014 tarihinden sonra sürelerinin sonuna kadar geçerli olmaya devam edecek ve sürelerinin sonuna kadar herhangi bir ilave idari işleme gerek kalmaksızın kullanılacaktır. Dolayısıyla, 5683 sayılı Kanuna göre verilmiş olup süreleri dolmayan ikamet tezkereleri, Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğünün 23.3.1989 gün ve 13354 sayılı görüşleri doğrultusunda tapuda işlem yapılmasını gerektirenler hariç diğer noterlik işlemlerinde kullanılabilecektir.6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu uyarınca 11.04.2014 tarihinden sonra verilen (örneği ek. 2'de bulunan) “İkamet İzin Belgesi” tek başına kimlik olarak kabul edilmeyecek, bu belge sahibi kişilerin pasaportlarının veya yabancı kimliklerinin olması nedeniyle işlemlerinde, “İkamet İzin Belgeleri” ile tercüme edilmiş pasaportları veya yabancı kimlikleri birlikte kullanılacaktır.b) Vatansız Kişi Kimlik Belgesi: Türkiye'de vatansız kabul edilen kişiler, herhangi bir ülkeye vatandaşlık bağı bulunmadığından bir ülke tarafından verilmiş kimlik belgesi ya da pasaport taşımamaktadırlar. Bu durumdaki kişilerin pasaport veya yabancı kimlik belgesi sunamayacakları için (örneği ek. 2'de bulunan) "Vatansız Kişi Kimlik Belgesine" istinaden noterlik işlemi yaptırmaları mümkün bulunmaktadır. Bu belge Türkiye'de yasal olarak ikamet edebilme hakkı da sağlamaktadır.c) Uluslararası Koruma Başvuru Sahibi Kayıt Belgesi: ç) Uluslararası Koruma Başvuru Sahibi Kimlik Belgesi: d) Uluslararası Koruma Statü Sahibi Kimlik Belgesi:6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununu hükümleri uyarınca verilen ve üzerinde yabancı kimlik numaraları yazılı olan (örnekleri ek. 2'de bulunan) “Uluslararası Koruma Başvuru Sahibi Kayıt Belgesi”, “Uluslararası Koruma Başvuru Sahibi Kimlik Belgesi” ve “Uluslararası Koruma Statü Sahibi Kimlik Belgesi” resmi mercilerce düzenlenmiş kimlik niteliğinde olduğundan noterlik işlemlerinde kullanılabilecektir.e) Yabancı Tanıtma Belgesi/Geçici Koruma Kimlik Belgesi:22 Ekim 2014 tarihli ve 29153 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Geçici Koruma Yönetmeliğinin “Geçici koruma kimlik belgesi” başlıklı 22'nci maddesi gereğince bu belge; kayıt işlemleri tamamlananlara, valilikler tarafından düzenlenmekte olup, 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu kapsamında verilen yabancı kimlik numarasını taşımaktadır. Geçici korumanın sona ermesi halinde geçici koruma kimlik belgesi geçerliliğini kaybeder ve yabancıdan geri alınır.İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğünün 31.12.2015 tarihli ve 39265563-000-38774 sayılı görüşünde bildirildiği üzere;6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunun 91'inci maddesine atfen çıkarılan 22.12.2014 tarihli ve 29153 sayılı Geçici Koruma Yönetmeliğinin GEÇİCİ 1 inci maddesi gereğince; ülkemizde bulunan Suriye uyruklu yabancılar geçici koruma kapsamına alınmıştır. Anılan Yönetmeliğin 22 nci maddesi gereğince söz konusu yabancılara Geçici Koruma Kimlik Belgesi (Yabancı Tanıtma Belgesi) düzenlenmektedir.Bu çerçevede; Suriyeli yabancılara düzenlenen bahse konu Geçici Koruma Kimlik Belgesi ülkemiz sınırları içerisinde resmi nitelik taşımaktadır. Sözü edilen Yönetmeliğin GEÇİCİ 1 inci maddesi gereğince ise; sadece Suriye Arap Cumhuriyeti vatandaşları, Suriye Arap Cumhuriyetinden gelen mülteciler ve vatansızlar geçici koruma kapsamına alınmış olup; Geçici Koruma Kimlik Belgesi bahsedilen Suriyeli yabancılara düzenlenmektedir. Ayrıca Geçici Koruma Kimlik Belgesinde belirtilen ikamet ilinden başka bir ilde noterliklere başvuran Suriye uyruklu yabancıların, ikamet ettikleri ilden aldıkları Yol İzin Belgesini ibraz etmeleri halinde hizmet almalarında herhangi bir sakınca bulunmamaktadır.2.3- 4112, 5203 ve 5901 sayılı Kanunlara göre verilen Belge ve Mavi Kartlar:Doğumla Türk vatandaşlığını kazanmış olup da sonradan Bakanlar Kurulundan izin almak suretiyle yabancı bir devlet vatandaşlığına geçenlere;4112 sayılı Kanun gereğince “4112 sayılı Kanunla Saklı Tutulan Hakların Kullanılmasına İlişkin Belge”, daha sonra 5203 sayılı Kanun gereğince “5203 sayılı Kanunla Tanınan Hakların Kullanılmasına İlişkin Belge” ve daha sonra da 12.04.2013 tarihine kadar 6 Nisan 2010 tarihli ve 27544 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğin 3'üncü maddesinde ismi “Mavi Kart” olarak değiştirilmiş olan ve değerli kağıtlar kapsamında bulunmayan belge, 12.04.2013 tarihinden itibaren de nüfus müdürlüklerince değerli kâğıtlar kapsamında olan yeni Mavi Kart verilmiştir.12.04.2013 tarihinden önce verilen ve değerli kağıt kapsamında olmayan “4112 sayılı Kanunla Saklı Tutulan Hakların Kullanılmasına İlişkin Belge”, “5203 sayılı Kanunla Tanınan Hakların Kullanılmasına İlişkin Belge” ve “Mavi Kartlar”, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Yabancı İşler Dairesi Başkanlığının 12.08.1998 tarih ve 1257 sayılı görüşü ile Başbakanlık Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğünün 20.10.1998 günlü ve 1998/26 sayılı genelgesi doğrultusunda tüm noterlik işlemlerinin yapılması sırasında kimlik tespitinde kullanılamayacak, bunların yanında ayrıca pasaport veya iş sahibinin uyruğunda bulunduğu ülkenin kimliği aranacaktır.12.04.2013 tarihinden itibaren, Maliye Bakanlığı saymanlıklarınca boş mavi kart dağıtımı yapılan nüfus müdürlüklerince düzenlenen ve değerli kâğıtlar kapsamında olan (örneği ek. 3'te bulunan) yeni Mavi Kart ise, 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesinin 7 nci fıkrasında yer alan “Bu maddenin sağladığı hakların kullanılmasında Mavi Kartın ibrazı yeterlidir.” hükmü gereğince noterlik işlemlerinde yalnız başına kimlik olarak kullanılabilecek, bunun yanında ayrıca pasaport veya iş sahibinin uyruğunda bulunduğu ülkenin kimliği aranmayacaktır.3) TAPUDA İŞLEM YAPILMASINI GEREKTİREN NOTERLİK İŞLEMLERİNDE KULANILABİLECEK KİMLİKLER:3.1- Türk vatandaşı gerçek kişilerin işlemlerinde:17.08.2013 tarihli ve 28738 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Tapu Sicil Tüzüğü'nün 18'inci maddesinin 2'nci fıkrası ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü'nün “Tapu Sicili Tüzüğü Uygulamaları” ile ilgili olarak bölge müdürlüklerine gönderdiği 03.09.2013 tarihli ve 23294678-010-07/66-7059 sayılı duyurusu uyarınca, Türk vatandaşı gerçek kişilerin tapuda işlem yapılmasını gerektiren noterlik işlemlerinde sadece;- Türkiye Cumhuriyeti kimlik numaralı nüfus cüzdanları,- Milletvekilleri, Yasama Organı eski üyeleri ile dışarıdan atanan bakanlara T.B.M.M. tarafından verilen kimlik belgesi,- Avukat kimlikleri,kullanılacaktır. Bunlar dışında kalan resmi kimliklerin, yeterli güvenlik önlemlerini içermediği gerekçesiyle Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünce kabul edilmemesi nedeniyle, aksi kararlaştırılmadığı sürece bu işlemlerde kullanılmaması gerekmektedir.3.2- Yabancı uyruklu gerçek kişilerin işlemlerinde: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Yabancı İşler Dairesi Başkanlığının, Tapu Sicil Tüzüğü'nün 18'inci maddesine dayanarak yaptığı belirleme üzerine, yayımladığı 16.09.2013 tarihli ve 2013/13 sayılı “Yabancılara İlişkin Tapu İşlemlerinde Kimlik Tespiti” konulu genelgesinde yapılan açıklamalar uyarınca, yabancı uyruklu gerçek kişilerin tapuda işlem yapılmasını gerektiren noterlik işlemlerinde sadece;- Bu kişilerin tabiiyetinde bulundukları ülkelerin yetkili makamları tarafından usulüne uygun olarak verilmiş yabancı ülke kimlik belgeleri veya pasaport belgeleri,- 12.04.2013 tarihinden sonra nüfus müdürlüklerince düzenlenen ve değerli kâğıtlar kapsamında olan Mavi Kartlar,- Vatansızlar için ise yukarıda açıklanan “Vatansız Kişi Kimlik Belgesi”kullanılacaktır.4) ARAÇ ALIM VE SATIMLARI İLE BUNLARA İLİŞKİN OLARAK VERİLECEK VEKÂLETNAMELERDE ESAS ALINACAK KİMLİKLER:4.1- Araç alım ve satımlarında:Elektronik ortamda araç satış işlemlerinin yapılması sırasında, satıcı ve alıcıların kimlik bilgileri, Kimlik Paylaşım Sisteminden (KPS' den) yapılan sorgulama sonucu gelen verilere göre kontrol edilerek onaylandığından; ilgililerin sürücü belgesi ile müracaatları halinde bunlarda herhangi bir eksiklik, hatalı ya da kısaltmalı isim bulunması halinde, araç satışının tescili aşamasında (veznede makbuz kesilmesi sırasında) satış onayının alınamaması ihtimaline binaen, öncelikle satış işlemlerinde ilgililerin nüfus cüzdanlarının kullanılması icap etmekle birlikte, nüfus cüzdanlarının ibraz edilememesi halinde, kimliği ispatlayan diğer belgelerle de işlemin yapılması mümkün bulunmaktadır.4.2- Araç alım ve satımına ilişkin vekâletnamelerde:Yönetim Kurulunun 20.06.2011 günlü toplantısında; araç alım ve satımına ilişkin vekâletnamelerin tanzimi sırasında ilgilinin kimliğinin sadece nüfus cüzdanından tespit edileceğine dair mevzuatta bir hüküm bulunmadığı dikkate alınarak, belirtilen vekâletnamelerin düzenlenmesi sırasında kimlik tespiti için sürücü belgesinin de kullanılabileceğine, sürücü belgesinde T.C. kimlik numarasının olmaması halinde ise ilgilinin beyan edeceği kimlik numarasının, Kimlik Paylaşım Sisteminden (KPS' den) gereken doğrulama yapıldıktan sonra yazılabileceğine karar verildiğinden, sözü edilen vekâletnamelerin tanzimi sırasında ilgililerin sürücü belgeleriyle de işlem yapılabilecektir.5) T.C. MERKEZ BANKASI TARAFINDAN VERİLEN KREDİ MEKTUPLARINA İLİŞKİN VEKÂLETNAMELERDE İLGİLİNİN PASAPORTU İLE İŞLEM YAPILACAĞI:T.C. Merkez Bankası A.Ş. tarafından verilen kredi mektuplarına ilişkin bir vekâletname yapılması talep edildiğinde, noterlerin ilgiliden pasaportunu istemeleri ve vekâletnameye de pasaportun tarih ve numarası ile sair bilgilerin geçirilmesi 19.11.1985 tarihli, (90) ve 13.01.1999 tarihli, (1) sayılı genelgeler ile noterliklere duyurulmuş bulunduğundan, belirtilen vekâletnamelerin yapılması sırasında ilgililerin kimliklerinin pasaportlarına dayanılarak tespit edilmesi gerekmektedir.6) NÜFUS CÜZDANLARIYLA İLGİLİ BAZI BİLGİLER:6.1- 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununda yer alan “nüfus cüzdanı/cüzdanları” ibarelerinin “kimlik kartı” olarak değiştirildiği:27.01.2016 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 6661 sayılı Kanun ile 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununda yer alan “nüfus cüzdanı/cüzdanları” ibareleri “kimlik kartı” olarak değiştirilmiştir. Aynı Kanunla 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununa eklenen “Ek Madde 1” de “Diğer mevzuatta "nüfus cüzdanı", "hüviyet cüzdanı", "nüfus hüviyet cüzdanı", "hüviyet varakası", "nüfus kâğıdı" ibarelerine yapılan atıfların "Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı"na yapılmış sayılacağı” belirtilmiştir.6.2- Nüfus cüzdanlarının geçerlilik süresi:Adalet Bakanlığına ait 16.10.1990 tarih ve 43626 sayılı görüş ile Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün 1997/14 sayılı genelgesinde açıklandığı üzere nüfus cüzdanlarının geçerliliği ile ilgili belirli bir süre bulunmamaktadır. 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun da bu yönde bir hüküm bulunmadığından, düzenlendikleri tarihten itibaren on, on beş veya daha uzun süre geçen, üzerinde silinti, kazıntı ve bir düzeltme yapılmayan nüfus cüzdanlarının kabul edilmesi gerekmektedir. Ancak kişi, cüzdandaki fotoğrafı ile tanınmasını engel teşkil edecek şekilde değişmişse, cüzdan üzerinde silinti, kazıntı ve bir düzeltme yapılmış ise ilgililerin nüfus cüzdanlarını değiştirmek üzere nüfus müdürlüklerine yönlendirilmeleri icap etmektedir.6.3- (13.03.2009 - 30.03.2009) ve (14.08.2010 - 12.09.2010) tarihleri arasında düzenlenen nüfus cüzdanlarının geçerli olduğu:Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün;01.06.2009 tarih ve 1384/30434 sayılı yazısında; “29 Mart 2009 tarihinde yerel seçimlerin yapılacak olması nedeniyle 13.03.2009 tarihinde çıkarılan bir genelge ile 30.03.2009 tarihine kadar Cumartesi ve Pazar günleri tüm nüfus müdürlüklerinin hizmet vermeleri sağlanmıştır.Bu nedenle; 13-30.03.2009 tarihleri arasında verilen nüfus cüzdanları geçerli olup, tereddüt edilmesi halinde Kimlik Paylaşım Sistemi içerisinde yer alan Nüfus Cüzdanı Doğrulama Servisinden kimlik doğrulama işleminin yapılması mümkündür.Konunun noterliklere duyurulması hususunda gereğini takdirlerinize rica ederim.” 13.08.2010 tarih ve 1348-55979 sayılı yazısında da; “12.09.2010 tarihinde halkoylaması yapılacak olması nedeniyle 12.08.2010 tarihinde çıkarılan bir talimat ile 12.09.2010 tarihine kadar Cumartesi ve Pazar günleri tüm nüfus müdürlüklerinin hizmet vermeleri sağlanmıştır.Bu nedenle 14.08.2010 - 12.09.2010 tarihleri arasında verilen nüfus cüzdanlarının geçerli olduğunun noterliklere duyurulması hususunda gereğini takdirlerinize rica ederim.” denildiğinden (13.03.2009 - 30.03.2009) ile (14.08.2010 - 12.09.2010) tarihleri arasında nüfus müdürlüklerince verilen nüfus cüzdanları geçerli olup, bunlara dayalı olarak kimlik tespiti yapılabilir.6.4- Kimlik Paylaşım Sistemi'nden alınan bilgiler ile nüfus cüzdanları arasında farklılık olması halinde yapılacak işlemler:Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün 30.01.2014 tarihli ve 70819127-111.99-9986 sayılı yazısında;“06.12.2012 tarihli ve 28489 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "6360 sayılı On Üç İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Altı İlçe Kurulması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" uyarınca yeni kurulan ilçeler nedeniyle nüfus cüzdanlarında il, ilçe, köy/mahalle adları ile nüfus kütüklerinde yer alan il, ilçe, köy/mahalle adları farklılaşmıştır.İI, ilçe, köy/mahalle adı ile cilt, aile ve birey sıra numarası kişinin nüfus kütüklerinde kaydını bulmaya yarayan anahtar bilgilerdir. Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası ile kişilerin kaydına ulaşılabildiğinden; kişinin nüfus cüzdanı seri numarası veya Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasından Kimlik Paylaşım Sisteminde gerekli sorgulama yapılarak:a) Kişinin nüfus cüzdanında il, ilçe, köy/mahalle bilgilerinde bir değişiklik bulunması durumunda Kimlik Paylaşım Sisteminde yer alan il, ilçe, köy/mahalle bilgilerine göre işlem yapılması,b) Kişinin kimliğine ilişkin adı, soyadı, doğum tarihi, doğum yeri, anne adı, baba adı gibi bilgilerde değişiklik olması halinde nüfus cüzdanının değiştirilmesi,uygun olacaktır.” denildiğinden, noterliklerde işlem yaptırmak isteyen kişilerin ibraz ettikleri nüfus cüzdanları ile KPS kayıtlarının karşılaştırılması sonunda:1) İl, ilçe, köy/mahalle gibi anahtar bilgilerde farklılık tespit edilmesi halinde, Kimlik Paylaşım Sistemi'nde yer alan bilgilere göre işlem yapılması, bunun için iş sahiplerinin, nüfus cüzdanlarını değiştirmek üzere nüfus müdürlüklerine yönlendirilmemesi,2) Kişinin kimliğine ilişkin adı, soyadı, doğum tarihi, doğum yeri, anne adı, baba adı gibi bilgilerde farklılık bulunması halinde ise işlem yapılmaması, iş sahiplerinin, nüfus cüzdanlarını değiştirmek üzere nüfus müdürlüklerine yönlendirilmesi,gerekmektedir. 7) 01.01.2016 TARİHİNDEN İTİBAREN VERİLEN SÜRÜCÜ BELGELERİ VE ÇİPLİ PASAPORTLAR:7.1- 01.01.2016 tarihinden itibaren verilen sürücü belgelerinin kimlik olarak kullanılabileceği:01.01.2016 tarihinden itibaren verilen ve bazı kimlik bilgilerinin yer almadığı yeni sürücü belgelerinin noterlik işlemlerinde kimlik doğrulamaya elverişli belge olarak kullanılıp kullanılamayacağı hususunda yaşanan duraksamalar nedeniyle konuya ilişkin olarak Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğünden görüş istenmiştir. Adı geçen Genel Müdürlük gönderdiği 25.01.2016 tarihli ve 600/1078 sayılı cevap yazısıyla;“Ülkemizin kabul ettiği, Karayolu Trafik Konvansiyonu ile bu konvansiyonu tamamlayıcı Avrupa Anlaşması hükümleri kapsamında 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve Karayolları Trafik Yönetmeliğinde yapılan değişiklikle; sürücü belgeleri sınıfları, geçerlilik süreleri, aranacak yaş, deneyim ve hükümlülük şartları yeniden belirlenmiş ve mevcut sürücü belgelerinin 01.01.2016 ile 31.12.2020 tarihleri arasında yeni tip sürücü belgeleri ile değiştirileceği hüküm altına alınmıştır.Bilindiği üzere, Noterlik Kanunu Yönetmeliğinin Kimlik Tespitinde İzlenecek Yol başlıklı 90 inci maddesinde; "Noter, belgelendirme isteminde bulunan ilgili ile işleme katılan kimselerin kimliğini tespit edebilmek için nüfus hüviyet cüzdanı, buna dayalı olarak resmi mercilerden verilmiş pasaport, ehliyet, fotoğrafı kimlik kartı vesair kimlik belirten belgeleri aramak zorundadır. Bu belgelerin gösterilmemesi veya noterin gerekli görmesi hâlinde tanık dinlemek yoluyla da kimlik tespit olunabilir." hükmü düzenlenmiştir.Bu bağlamda; mevcut mevzuat hükümleri uyarınca, mevcut ve yeni tip sürücü belgelerinin kimlik tespitinde kullanılmayacağına ilişkin bir düzenleme bulunmamakta olup, yeni tip sürücü belgeleri T.C. kimlik numarası ve fotoğraf ihtiva etmekte olduğundan, tereddüt hâlinde Kimlik Paylaşım Sistemi' üzerinden doğrulama yapılmak suretiyle kimlik tespitinin yapılabileceği düşünülmektedir.” yönünde görüş bildirmiştir.Konu, Yönetim Kurulunun 22.02.2016 tarihli toplantısında görüşülmüş ve sözü edilen sürücü belgelerinde T.C. kimlik numarasının yer alması, 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 46'ncı maddesi gereğince bu numaranın kişiye bir defa verilmesi ve değiştirilememesi, bu numara üzerinden de kişinin diğer nüfus bilgilerine ulaşılabilmesi nedeniyle, sürücü belgesinde yer almayan nüfus bilgilerinin, T.C. kimlik numarası üzerinden KPS 'den alınmak suretiyle noterlik işlemine yazılması ve buna ilişkin olarak alınacak çıktının da işleme eklenmesi suretiyle 01.01.2016 tarihinden itibaren verilen yeni sürücü belgelerinin noterlik işlemlerinde kimlik olarak kullanılabileceğine karar verilmiştir. 7.2- Çipli pasaportların kimlik olarak kullanılabileceği:1 Haziran 2010 tarihinden itibaren kullanılmaya başlanılan çipli pasaportlarda, veriliş yer ve tarihi, seri numarası, pasaport sahibinin adı, soyadı, doğum tarihi, doğum yeri ve T.C. kimlik numarası dışında diğer nüfus bilgilerinin bulunmaması nedeniyle, bunların da noterlik işlemlerinde kimlik olarak kabul edilip edilmeyeceği hususunda duraksamalar yaşandığından, Yönetim Kurulunun 22.02.2016 tarihli toplantısında konu görüşülmüş ve sözü edilen pasaportlarda T.C. kimlik numarasının yer alması, 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 46'ncı maddesi gereğince bu numaranın kişiye bir defa verilmesi ve değiştirilememesi, bu numara üzerinden de kişinin diğer nüfus bilgilerine ulaşılabilmesi nedeniyle, çipli pasaportlarda yer almayan nüfus bilgilerinin, T.C. kimlik numarası üzerinden KPS 'den alınmak suretiyle noterlik işlemine yazılması ve buna ilişkin olarak alınacak çıktının da işleme eklenmesi suretiyle çipli pasaportların da noterlik işlemlerinde kimlik olarak kullanılabileceğine karar verilmiştir. YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN GENELGE VE GENEL YAZILAR:02.07.1997 tarihli ve Hukuk - 10277 (49); 5.11.1999 tarihli ve Hukuk- 16561 (87); 8.4.2005 tarihli ve Hukuk - 4862 (38); 27.12.2007 tarihli ve Hukuk- 26421(153); 29 Mart 2009 tarihli ve Hukuk- 11418 (52); 18.08.2010 tarihli ve Hukuk - 16631 (84); 22.06.2011 tarihli ve Hukuk - 14143 (66); 13.03.2012 tarihli ve Hukuk - 5955 (45); 15.08.2012 tarihli ve Hukuk- 17084 (92); 03.12.2012 tarihli ve Hukuk - 23676 (124); 12.04.2013 tarihli ve Hukuk - 7430 (43); 24.07.2013 tarihli ve Hukuk - 13408 (76); 04.09.2013 tarihli ve Hukuk -16138 (87); 25.09.2013 tarihli ve Hukuk - 17412 (96); 05.02.2014 tarihli ve Hukuk - 2022 (24); 19.09.2014 tarihli ve Hukuk - 14451 (93); 23.10.2014 tarihli ve Hukuk - 16282 (107); 25.08.2015 tarihli ve Hukuki Danışmanlık - 12986 (69); 08.01.2016 tarihli ve Hukuki Danışmanlık - 183 (4) sayılı genel yazılar,25.4.1989 tarihli ve (33); 23.11.1990 tarihli ve (74); 8.11.1991 tarihli ve (72); 21.9.1994 tarihli ve (58); 03.09.1998 tarihli ve (43); 28.10.1998 tarihli ve (49); 09.08.2002 tarihli ve (37); 8.4.2005 tarihli ve (14); 17.07.2006 tarihli ve (49); 17.11.2006 tarihli ve (66); 23.12.2008 tarihli ve (38); 31.05.2013 tarihli ve (4) sayılı genelgeler,yürürlükten kaldırılmıştır.Yürürlükten kaldırılan genelge ve genel yazılara, TNB internet sayfasında yer alan “YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN GENELGE VE GENEL YAZILAR” bölümünden ulaşılabilir.Bilgi edinilmesini rica ederim. Saygılarımla,Yunus TUTARBaşkan