YATIRIM TAAHHÜTNAMESİ

  • YATIRIM TAAHHÜTNAMESİ ---------- ARKADAŞLAR BU KONU İLE İLGİLİ HARÇ DAMGA YÖNÜNDEN GÖRÜŞLERİNİZİ VE TECRÜBELERİNİZİ BEKLİYORUM DAHA ÖNCE BÖYLE BİR TAAHHÜTNAME YAPAN OLDUMU BEN İLK KEZ YAPIYORUM.


    MADDE 1- 19/06/2012 tarih ve 28328 sayılı resmi gazete yayımlanan 2012/3305 sayılı Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karara istinaden Adıyaman Kahta Organize Sanayi Bölgesi tarafından 1182, 1183 ve 104 ada 1 nolu parseller yatırımcıya tahsis edilecektir.
    MADDE 2- YATIRIMCININ ADI SOYADI VEYA TİCARET UNVANI
    Diren Tekstil Deri Turizm İnşaat Gıda Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi
    MADDE 3- PARSELİN TAHSİS VE TESLİM TARİHİ
    19.09.2012
    MADDE 4- YATIRIMIN KONUSU
    Tekstil
    MADDE 5- YATIRIMA BAŞLAMA TARİHİ
    20.10.2012
    MADDE 6- YATIRIMIN FAALİYETE GEÇECEĞİ TARİH
    20.10.2014
    MADDE 7- İSTİHDAM EDİLECEK KİŞİ SAYISI
    250 kişi
    MADDE 8- İSTİHDAM DARALTICI PLAN VE PROJE TADİLATI YAPMAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
    Yatırımcı, istihdamı daraltacak plan ve proje tadilatına gidemez.
    MADDE 9- İNŞAAT VE İŞLETMENİN KONTROLÜNE İZİN VERME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
    Yatırımcı yatırımının başlangıcından itibaren üretim aşamasına kadar organize sanayi bölgesi ve diğer ilgili kamu kuruluşlarının her türlü takip ve denetiminde gereken her türlü kolaylıkları göstermek ve istenen bilgi ve belgeleri vermek zorundadır.
    MADDE 10- MASRAFLARI KARŞILAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
    Yatırımcı, tahsis edilen parsel üzerine ipotek konulması veya kaldırılması ile tapuya ilişkin diğer işlemlerle ilgili her türlü vergi, resim, harç, katılma payı ve katkı payı gibi diğer masrafları karşılamak zorundadır.
    MADDE 11- TAHSİSLERİN İPTALİ
    Yatırımcının, iflas hali dahil yatırıma devam etmediğinin, mücbir sebepler hariç organize sanayi bölgesi tarafından öngörülen sürede yatırımı tamamlamadığının, bedelsiz olarak tahsis edilen parsel ile ilgili olarak yapılan denetimler ve düzenlenen raporlar sonucunda, ilgili mevzuatta ve bu taahhütnamede belirtilen şartlara uymadığının tespiti halinde, herhangi bir yargı kararı aranmaksızın, Organize Sanayi Bölgesi yetkili organları tarafından yapılan parsel tahsisi iptal edilir. Bu durumda taşınmazın üzerindeki tüm yapı ve tesisler sağlam ve işler durumda tazminat veya bedel ödenmeksizin Organize Sanayi Bölgesi tüzel kişiliğine intikal eder, bundan dolayı adına tahsis yapılan kişiler veya üçüncü kişilerce herhangi bir hak ve talepte bulunulamaz. Ancak, öngörülen sürede yatırımının en az yüzde ellisinin gerçekleştirilmesi halinde yatırımın bedeli, yeni yatırımcı tarafından önceki yatırımcıya ödenir. Bu ödeme organize sanayi bölgesi tüzel kişiliğince sağlanır.
    MADDE 12- HAFRİYAT SIRASINDA BULUNACAK KÜLTÜR VARLIKLARININ MÜLKİ AMİRLİĞE BİLDİRME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
    Yatırımcı, inşaat sırasında bulunacak olan taşınır kültür varlıklarını mülki amirliklere bildirmek zorundadır.
    MADDE 13- DİĞER HÜKÜMLER
    Bu taahhütnamede yer almayan hususlarda Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği hükümleri geçerlidir.
    YUKARIDAKİ ESAS, KOŞUL, KURAL VE YÖNTEMLERE UYACAĞIMI VE YERİNE GETİRECEĞİMİ, YATIRIM BİLGİ FORMUNDAKİ BİLGİLERİN DOĞRULUĞUNU TAAHHÜT EDERİM.


    YATIRIMCI
    Kişi veya Yetkili Temsilcisi Tüzel Kişilerin Unvanı
    İmza/Kaşe

  • Sultan hanım bu taahhütnamede

    MADDE 4- YATIRIMIN KONUSU
    Tekstil
    MADDE 5- YATIRIMA BAŞLAMA TARİHİ
    20.10.2012
    MADDE 6- YATIRIMIN FAALİYETE GEÇECEĞİ TARİH
    20.10.2014
    MADDE 7- İSTİHDAM EDİLECEK KİŞİ SAYISI
    250 kişi
    belirtilmiş ama nedense


    YATIRIM BELEDİ belirtilmemiş


    Ancak, öngörülen sürede yatırımının en az yüzde ellisinin gerçekleştirilmesi halinde[size=4] yatırımın bedeli[/size], yeni yatırımcı tarafından önceki yatırımcıya ödenir. Bu ödeme organize sanayi bölgesi tüzel kişiliğince sağlanır.

    Bu cümleden de anlaşılacağı üzere yatırım bedeli var demektir.
    Bence bunuda taahhütnamede belirtip, harç ve damgayı almakta fayda var, diye düşünüyorum.slmlar.


    .

  • Adem bey konu ile ilgili genelgeleri inceedim fakat Noterbey Adıyamanda bu işlemi yapan noterle görüşmüş müfettiş kişi sayısı belli olduğundan askari ücret üzeriden harç damga çıkartmış bende öyle yapacağım ona göre hesap çıkartacağım.saygılar.


  • Adem bey konu ile ilgili genelgeleri inceedim fakat Noterbey Adıyamanda bu işlemi yapan noterle görüşmüş müfettiş kişi sayısı belli olduğundan askari ücret üzeriden harç damga çıkartmış bende öyle yapacağım ona göre hesap çıkartacağım.saygılar.


    genelge gayet açık, maktu damga ve harç tahsil edilmesi gerekmektedir deniyor.
    :o :o öyle ise genelgeler neden çıkıyor ki Sultan hanım.


  • Onu bende okudum haklısınız genelge acıkta müfettiş kapalı neyse hakkımızda hayırlısı kolay gelsin.


    Peki, hadi öyle olsun, sizlerede kolay gelsin, vatantaş sonuçta hakkını arayıp haklı olduğunu belgeler ise, hiç olmazsa geri iade etmesi kolay olur, vergi dairesinden alacağım diye uğraşsın dursun.. :)

  • Dün de bana geldi aynı işlem , TNB Hukuktan aldığım destek ve 2008/17- 2004/43 sayılı genelgeler doğrultusunda işlemi maktu harç olarak yaptım.

  • sultan hanım yatırımın tamamlanıp tamamlanmayacağı bilinmeyen bir durum
    dolayısıyla onun üzerinden harç ve damga alınması gerekmez diye düşünüyorum
    şahsi kanaatim 250 adet işçinin asgari ücretten 1 yıl üzerinden hesaplar
    onun üzerinden harç ve damga alırdım

    bu taahhütnamelerin ucu açık çok net bir muafiyet ve kanun yok
    eksik alıp vatandaşın peşinden koşmaktansa
    müfettiş harç damga alınmaması gerektiğini söyllerse iade ettirir
    ilgililer müracaat ederler vergi dairesine iadesini isterler


  • Kesinlikle size katılıyorum :)

  • İyi de arkadaşlar teknik personel taahhütlerinde değer mecburiyeti ortadan kalktı.Ben Derya Hanımın görüşlerine iştirak ediyorum.







    Mali Danışmanlık – 219-16967

    Ankara, 03.08.2012
    Özü: Fenni mesuliyet teknik uygulama sorumluluğu taahhütnamelerinde değer hakkında

    G E N E L G E
    ( 16 )
    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ........................ NOTERLİĞİNE


    Bilindiği üzere geçmiş yıllardan beri süre gelmekte olan uygulama itibariyle bir inşaatın fenni sorumluluğunu üstlenmek üzere düzenlenen fenni mesuliyet / teknik uygulama sorumluluğu taahhütnamelerin de asgari ücret x süre, süre belli değilse asgari ücret x 12 hesabı ile bulunacak değerler üzerinden nispi harç ve damga vergisi uygulanmıştır.
    Ancak;
    “........... ilgili mevzuatta belirlenen kurallara uyulacağına ilişkin olarak imar mevzuatı gereğince ilgili idareye verilmek üzere yapı denetim firmasının yapı denetimini üstlendiğine dair noterde düzenlenen ve herhangi bir değer içermeyen taahhütnamenin maktu harca tabi tutulması; ayrıca belli parayı ihtiva etmeyen taahhütnameler 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yer almadıklarından damga vergisine tabi tutulmaması gerekmektedir.”
    şeklindeki Gelir İdaresi Başkanlığı görüşü 2011/7 sayılı Genelgemizle noterliklerimize duyurulmuş ve sonrasında aynı vasıf ve mahiyet itibariyle düzenlenen fenni mesuliyet / teknik uygulama sorumluluğu taahhütnamelerinin de değer mecburiyetine konu olmaması gerektiği yönünde Gelir İdaresi Başkanlığına müracaat edilmiştir.

    Gelir İdaresi Başkanlığından alınan ve Yönetim Kurulumuzun 01.08.2012 günlü toplantısında görüşülen 23.07.2012 günlü ve 74940 sayılı yazıda;
    “Bilindiği üzere, 492 sayılı Harçlar Kanununun 38 inci maddesinin 1 inci fıkrasında, “Noter işlemlerinden bu kanuna bağlı (2) sayılı tarifede yazılı olanları noter harçlarına tabidir.” denilmiş, 41 inci maddesinde de, “Noter harçları (2) sayılı tarifede yazılı işlemlerden değer veya ağırlık ölçüsüne göre nispi, işlemin nevi ve mahiyetine göre maktu esas üzerinden alınır.” hükmüne yer verilmiştir. Kanunun 42 nci maddesinde ise “Değer veya ağırlık ölçüsüne göre harca tabi işlemlerde (2) sayılı tarifede yazılı değer veya ağırlık esastır.

    (5766 sayılı Kanunun 11 inci maddesi ile değişen fıkra) Menkul ve gayrimenkul mallar hakkında alım, satım, taahhüt ve rehinle ilgili her nevi mukavele, senet ve kağıtlarda değer gösterilmesi mecburidir. Rehin bordroları ile kamu idarelerine verilmek üzere ilgili mevzuatla belirlenen kurallara uyulacağına ilişkin olarak düzenlenen taahhütnameler hakkında bu hüküm uygulanmaz.” hükmü yer almaktadır.

    Aynı Kanunun Çeşitli İşlemlerde Değer başlıklı 43 üncü maddesinde ise, “Tarifede yazılı nispi harçların hesabında, sulh işlemlerinde sulh olunan bedel, rehin işlemlerinde rehin bedeli, kiralarda mukaveledeki süreye göre kira karşılığının toplamı, süre belli değilse bir yıllık kira tutarı, hizmet akdinde süreye göre verilecek ücretin toplamı, süre belli değilse bir yıllık ücret tutarı, sermaye şirketlerinde konulan ve ileride konulması taahhüt edilen sermayenin toplamı, kaydı hayatla irat bağlanmasında bir yıllık irat tutarı, harca esas olur.
    Kiralamanın devir ve feshinde geri kalan süreye, sermayenin artırılmasında yalnız artırılan kısma ve sermaye paylaşılmasında mevcut miktara göre harç alınır.

    (3689 sayılı Kanunun 10’uncu maddesiyle eklenen fıkra) Motorlu kara taşıtları ile ilgili alım, satım ve taahhüt işlemlerinde gösterilecek değer; işleme konu olan taşıtın cinsi, markası, modeli, tipi ve yaşı itibariyle Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliğince tespit edilen ve işlemin yapıldığı tarihte geçerli olan kasko sigortasına esas değerinden aşağı olamaz. Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliğince düzenlenen listelerde yer almayan eski model taşıtların asgari değeri; o taşıtların listede yer alan en eski modelleri için belirlenen değerinden, her model yılı için % 10 indirim yapılmak suretiyle tespit edilir. Birlikçe düzenlenen listelerde yer almayan taşıtların değerleri, emsali taşıtların değerlerinden aşağı olamaz. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye ve Gümrük Bakanlığınca belirlenir” hükmüne yer verilmiştir.

    Kanuna bağlı (2) sayılı tarifenin I-1 inci maddesinde, muayyen bir meblağı ihtiva eden her nevi senet, mukavelename ve kağıtlardan beher imza için binde 0,99 nispi harç alınacağı, II-1 maddesinde de, belli meblağı ihtiva etmeyen ve alınacak harç miktarı kanun ve tarifede de ayrıca gösterilmemiş olan senet, mukavele ve kağıtlardaki imzaların her birinden maktu esasa göre harç alınacağı açıklanmıştır.

    492 sayılı Kanunun 42 nci maddesi gereğince noterde gerçekleştirilecek menkul ve gayrimenkul malların alım, satım, taahhüt ve rehne konu işlemlerini kapsayan her nevi mukavele, senet ve kağıtlarda değer gösterilme zorunluluğu getirilmiş, 43 üncü maddede ise bazı noter işlemlerinde nispi esasa göre hesaplanacak noter harcının hesaplanacağı değerler belirlenmiştir.

    Buna göre;
    1- 43 üncü madde kapsamında yer alan kağıtların bu maddede belirtilen değerler üzerinden,
    2- 42 nci madde gereğince belli bir değer gösterilmesi zorunlu olan ancak, 43 üncü madde kapsamında bulunmayan kağıtlarda, kağıdın düzenleyici hükümlerine paralellik teşkil edecek şekilde bildirilecek değer üzerinden,
    3- 42 nci madde kapsamında yer almamakla birlikte, belli bir değer içeren kağıtların ihtiva ettiği değer üzerinden,
    nispi harca tabi tutulması gerekmektedir.

    Yazınız eki fenni mesuliyet taahhütnamesinin incelenmesinden, taşınmazlar üzerine plan ve projeye, standartlara, kanun ve yönetmeliklere uygun olarak inşa edilecek binalarla ilgili olarak uyulması gereken kuralların düzenlendiği anlaşılmaktadır.

    Fenni mesuliyet taahhütnamesinin kamu kurum ve kuruluşlarına hitaben bu şekilde düzenlenmesi durumunda, 42 nci maddede belirtilen manada menkul veya gayrimenkul bir malın aynına yönelik bir taahhüdü ihtiva etmediği gibi, belli bir değere de konu teşkil etmemektedir. Dolayısıyla, fenni mesuliyet taahhütnameleri değer gösterilmesi zorunlu kağıtlar meyanında bulunmamaktadır. Bu nedenle, belli parayı ihtiva etmeyen fenni mesuliyet taahhütnamesinin, 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yer almadığından damga vergisine tabi tutulmaması, ancak, taahhütname ile ilgili noterde yapılacak işlemlerin ise, 492 sayılı Kanuna bağlı (2) sayılı tarifenin II/1 pozisyonu gereğince maktu harca tabi tutulması gerekmektedir.”denilmektedir.

    Bu görüş çerçevesinde bir yapının fenni mesuliyet / teknik sorumluluğunun üstlenilmesi manasında mimar ve mühendisler tarafından veya ihaleyi üstlenen müteahhitler tarafından düzenlenen fenni mesuliyet / teknik uygulama sorumluluğu taahhütnamelerinde değer zorunluluğu kaldırılmıştır.

    Dolayısı ile söz konusu kağıtlar damga vergisine tabi tutulmayacak işlemden 492 sayılı Kanuna ekli (2) sayılı tarifenin II/1 pozisyonu gereğince maktu harç tahsil olunacaktır.
    Diğer taraftan yukarıda belirtilen meslek sahiplerinin bir işverene bağlı olarak hizmet sözleşmesi ile çalışmaları halinde düzenlenen hizmet sözleşmelerinde, ilgili meslek odalarınca Birliğimize bildirilen ve Genel Yazı muhtevasında noterliklere duyurulan ücret miktarlarının gösterilmesi uygulamasına devam edilecektir.

    Fenni mesuliyet/teknik uygulama sorumluluğuna ilişkin taahhütnamelerde değer uygulamasına ilişkin olarak yayımlanan 1981/36, 1982/43, 1985/80, 1985/95, 1992/52, 1997/62, 2000/37, 2000/48, 2001/30, 2003/55, 2005/37, 2006/12, 2006/54, 2007/21, 2007/37, 2011/4, 2011/12, 2011/13 Genelgeler ile 2001/65 sayılı Genel Yazımız uygulamadan kaldırılmıştır.

    Bilgi edinilmesini rica ederim.
    Saygılarımla,



    Yunus TUTAR
    Başkan

    *İnsanlar arasında iyilikten başka hiçbir üstünlük kabul etmem. Karakterin olmadığı yerde,<br />ne büyük sanatçı, ne de büyük mücadele adamı vardır. Orada var olan, zamanın yok ettiği,<br />içleri boş yaratıklardır. Bütün mesele, büyük görünmek değil, gerçekten büyük olmaktır.<br />*Beethoven*