Müteahhit yapım hizmetleri yapım hizmetleri sözleşmesinde harç ve damga

  • Aşağıda örneği olan sözleşmede uzun zamandır ikilem içinde kaldım.. Benim kanaatim ve yorumum bütün malzeme. Sgk., sorumluluklar mal sahibine ait, müteahhit sadece imalatların organizasyonunu yapacağı için hizmet sözleşmesi yönünde ama bazı meslektaşlarım inşaat yapımı olduğu için harç ve damga vergisinin alınması gerektiği ve uygulamaların da böyle olduğunu söylediler. Haliyle çoğunluğa ayak uydurmak ve birlik sağlam için bende harç ve damgasını almaktayım. Kafamdaki ikilemi kaldırmak için siz değerli meslektaşlarımın da görüşlerini almaya ihtiyacım oldu. Görüş bildiren arkadaşlarıma şimdiden teşekkür ederim. Saygılarımla.

    Not 1: 7.maddeden dolayı; brüt:2.305,00-TL. – 7.madde yoksa(bazen 7.madde olmayabiliyor) asgari ücret üzerinden hesaplamaktayız.
    Not 2: "Mal Sahibi" yazan yerlerde, bazen müteahhit olarak gelmekte ve bulunduğu maddeye göre inşaat rayiç değeri veya emlak rayiç değeri istemek kaydı ile harç ve damga vergisi almaktayım.


  • Değeli Meslektaşım;


    Dün aynı işlemi yapmadan önce, Cabir abimi aramıştım beyan edilen değer üzerinden harç ve damgayı tahsil etmem gerektiğini söyledi. Bugün sabah da çok sevdiğim bir kardeşimiz aynı işlemden benden görüşümü istedi bende kendisine aşağıdaki genelgeye göre işlem yapmasını önerdim.


    Saygı ve selamlar,


    Beni kötü biri olarak hatırlamanızın hiç sakıncası yok..!<br />Bana en çok iyi biri olduğumda zarar verdiniz...

  • Ankara, 23.08.2011


    Özü: Yapı denetimine dair taahhütnamelerde harç ve damga vergisi hk.



    G E N E L G E


    ( 7 )



    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA


    ........................ NOTERLİĞİNE




    Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Yapı İşleri Genel Müdürlüğüne gönderilen 27.10.2008 günlü ve 103383 sayılı yazıda;


    “İlgide kayıtlı yazınızda, Bakanlığınız Yapı Denetim Komisyon Başkanlığı’nın genelgesi ile MÜTEAHHİTlerden noter tasdikli yapı MÜTEAHHİTliğinin üstlenildiğine dair taahhütname verilmesi zorunlu hale getirildiği ve noterler taahhütnameden 492 sayılı Kanunun 42 nci maddesi kapsamında nispi damga vergisi ve harç tahsil ettiği belirtilerek konu hakkındaki Başkanlığımız görüşünün Bakanlığınıza bildirilmesinin istenildiği anlaşılmaktadır.


    Bilindiği üzere, 492 sayılı Harçlar Kanununun 38 inci maddesinin 1 inci fıkrasında, “Noter işlemlerinden bu kanuna bağlı (2) sayılı tarifede yazılı olanları noter harçlarına tabidir.” denilmiş, 41 inci maddesinde de, “Noter harçları (2) sayılı tarifede yazılı işlemlerden değer veya ağırlık ölçüsüne göre nispi, işlemin nevi ve mahiyetine göre maktu esas üzerinden alınır” hükmüne yer verilmiştir. Kanunun 42 nci maddesinde ise “Değer veya ağırlık ölçüsüne göre harca tabi işlemlerde (2) sayılı tarifede yazılı değer veya ağırlık esastır.


    Menkul ve gayrimenkul mallar hakkında alım, satım, taahhüt ve rehinle ilgili her nevi mukavele, senet ve kağıtlarda değer gösterilmesi mecburidir. Rehin bordroları ile “kamu idarelerine verilmek üzere ilgili mevzuatla belirlenen kurallara uyulacağına ilişkin olarak düzenlenen taahhütnameler hakkında bu hüküm uygulanmaz” hükmü yer almaktadır.


    Söz konusu 42 nci maddenin incelenmesinden de görüleceği üzere, menkul ve gayrimenkul malların alım, satım, taahhüt ve rehne konu işlemlerini kapsayan her nevi mukavele, senet ve kağıtlarda değer gösterilmesinin zorunlu olduğu, ancak, rehin bordroları ile kamu idarelerine verilmek üzere ilgili mevzuatta belirlenen kurallara uyulacağına ilişkin olarak düzenlenen taahhütnameler hakkında bu hükmün uygulanmayacağı açıkça belirtilmiştir.


    Buna göre, ilgili mevzuatta belirlenen kurallara uyulacağına ilişkin olarak imar mevzuatı gereğince ilgili idareye verilmek üzere yapı denetim firmasının yapı denetimini üstlendiğine dair noterde düzenlenen ve herhangi bir değer içermeyen taahhütnamenin maktu harca tabi tutulması; ayrıca belli parayı ihtiva etmeyen taahhütnameler 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yer almadıklarından damga vergisine tabi tutulmaması gerekmektedir.”


    denilmektedir.


    Yazıda yer alan açıklamalara göre, mevzuatla belirlenen kurallara uyulması amacıyla, imar mevzuat gereğince ilgili idareye verilmek üzere yapı denetim firmasınca düzenlenen ve yapı denetiminin üstlenildiği hususunu ihtiva eden, değer içermeyen ve değer zorunluluğuna da konu olmayan taahhütnamenin damga vergisine tabi tutulmaması bu kağıtla ilgili işlemden sadece maktu harç alınması gerekmektedir.


    Diğer taraftan, yapı MÜTEAHHİTliğinin üstlenildiğine dair taahhütnamelerde değer gösterilmesinin zorunlu olmadığı 2008/25 sayılı Genelgemiz ile duyurulmuştur.


    Bilgi edinilmesini rica ederim.


    Saygılarımla,





    BAŞKAN


    Fahri KÖSE


    (Beyoğlu 37. Noteri)

  • Değerli meslektaşlarım,
    Benim ikileme düştüğüm nokta ise verilen taahhütname örneği değil de Şantiye şefliği hizmet sözleşmeleri. Yukarıdaki maddelere baktığımızda her şey mal sahibi tarafından karşılandığı için şantiye şefliği hizmet sözleşmesinde olduğu gibi müteahhidi bir nevi işçi gibi düşünüyorum. Kolay gelsin.
    Saygılarımla.

  • BENİM ŞAHSİ KANAATİM
    SÖZLEŞMEYE BİR ANLAŞMA BEDELİ KOYMAK GEREKİR
    BİRDE MÜTEAHHİT ŞANTİYE ŞEFİ OLARAK GÖREV YAPACAKTIR DENDİĞİNDEN
    ANLAŞMA BEDELİ +13.830 TL (2305X6)
    İKİ BEDELİN TOPLAM DEĞERİ ÜZERİNDEN
    HARÇ DAMGA ALINMASI GEREKİR DİYE DÜŞÜNÜYORUM

  • Enver bey 15.09.2011 Tarihli 11 Numaralı Genelge incelendiğinde


    "İş sözleşmesi, bir tarafın (işçi) bağımlı olarak iş görmeyi, diğer tarafın (işveren) da ücret ödemeyi üstlenmesinden oluşan sözleşmedir. İş sözleşmesi, Kanunda aksi belirtilmedikçe, özel bir şekle tâbi değildir."


    Gelir İdaresi Başkanlığı görüşünde de belirtildiği üzere;


    1- Süresi bir yıl ve daha uzun süreli olan hizmet sözleşmelerinin yazılı olarak yapılmasının şart olduğu,


    2- 4857 sayılı Kanunda hizmet sözleşmelerinin süresi ile bağlantılı olarak istisna yönünden bir ayrım yapılmadığı cihetle, gerek bir yıl ve daha fazla süreli ve gerekse bir yıldan daha az süreli olarak yapılan iş sözleşmelerinin damga vergisinden istisna edileceği, 3- Şu kadar ki, niteliği bakımından en çok otuz iş günü süren işlerin süreksiz olarak kabul edilmesi sebebiyle bu konuda düzenlenen hizmet sözleşmelerine damga vergisi istisnası tanınamayacağı, sonucu çıkmaktadır.


    Bu açıklamalar ışığında yasadanda açıkça görüleceği üzere belli bir şekle tabi olmayan ve süresi ile bağlantılı olarak istisna yönünden bir ayrım yapılmadığı cihetle, gerek bir yıl ve daha fazla süreli ve gerekse bir yıldan daha az süreli olarak yapılan iş sözleşmelerinin damga vergisinden istisna edileceği maliye bakanlığının açıklamalarında bulunmakta olup sizin sözleşmenizinde bir hizmet akdi olarak değerlendirilebileceğini ve hizmet sözleşmesi olarak ücretlendirilebileceğini düşünmekteyim.