MASAK Duyurusu

  • Merhaba


    Mali Suçlar Araştırma Kurulu Başkanlığı tarafıma bir belge göndererek, Noterlerin Yükümlülükleri hakkında bilgi vermiş,


    Bu belgeyi yazım ekinde bulmanız mümkün fakat, belgede bilgi verme yükümlülüğü hatta belge verme yükümlülüğünden bahsetmiş, NK 'ya göre belgeleri kime ne şekilde vereceğimiz açıktır. Bu konudaki yorumlarınız nelerdir ?


    Saygılarımla

  • abi noterlik yönetmeliğinde

    Kimlik tesbitinde izlenecek yol
    Madde 90 - Noter, belgelendirme isteminde bulunan ilgili ile işleme katılan kimselerin kimliğini tesbit edebilmek için nüfus hüviyet cüzdanı, buna dayalı olarak resmi mercilerden verilmiş pasaport, ehliyet, fotoğrafı kimlik kartı vesair kimlik belirten belgeleri aramak zorundadır.
    Bu belgelerin gösterilmemesi veya noterin gerekli görmesi halinde tanık dinlemek yoluyla da kimlik tespit olunabilir.

  • Özü : Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik
    .................. NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA
    ........................ NOTERLİĞİNE


    İlgi : 17 Kasım 2006 tarihli ve Hukuk - 21008 (130) sayılı genel yazı.
    18 Ekim 2006 tarihli 26323 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi HakkındaKanun’a ilişkin metin, gereken açıklamalarla birlikte ve konuyla ilgili uygulanacak diğer usûl ve esasların da çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği belirtilerek ilgi genel yazımızla duyurulmuştur.
    Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik 9 Ocak 2008 tarihli ve 26751 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş, 15 Nisan 2008 tarihli ve 26848 sayılı Resmi Gazete’de de bu Yönetmelikte yapılan değişiklikler yayımlanmıştır.
    Yönetim Kurulunun 19.06.2008 tarihli toplantısında görüşülen 5549 sayılı Kanun ve sözü edilen Yönetmelikte, noterlikleri yakından ilgilendiren hükümler genel olarak şunlardır:
    1) Noterler, Kanun ve Yönetmeliği uygulamakla görevli "yükümlü" kapsamında sayılmışlardır (Kanunun 2/d, Yönetmeliğin 4/s madde ve bentleri ).
    2) Yirmibin YTL ve üzerindeki miktarda işlem yapıldığında ayrıca şüpheli işlem bildirimini gerektiren durumlarda veya şüpheli KİMLİK söz konusu olduğunda; Noter ilgililerin kimliğini Yönetmelikte ayrıntıları belirtilen surette tespit edecek ve bu esnada alınan adres ve diğer iletişim bilgilerini de işlemin yapılmasını müteakip on iş günü içinde teyit ettirecektir (Yönetmelik madde 5 ).
    3) Gerçek kişilerde, Ticaret Siciline kayıtlı tüzel kişilerde, dernek ve vakıflarda, sendika ve konfederasyonlarda, siyasi partilerde, yurt dışında yerleşik tüzel kişilerde, tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde, Kamu kurumlarında, başkası adına hareket edenlerde tespitinin ne şekilde yapılacağı Yönetmeliğin ( 6 - 14 ). maddelerinde ayrıntılı olarak belirtilmiştir.
    4) Noterlere, karmaşık ve olağandışı büyüklükteki işlemler ile görünürde makul hukukî ve ekonomik amacı bulunmayan işlemlere özel dikkat göstermek, "talep edilen işlemin amacı hakkında yeterli bilgi edinmek için gerekli tedbirleri almak" ve bu kapsamda elde edilen bilgi, belge ve kayıtlan istenildiğinde yetkililere sunmak üzere muhafaza etmek görevleri, Yönetmeliğin 18. maddesi ile verilmiştir.
    5) Noterler, (...) iş ilişkisinin amacı hakkında yeterli bilgi edinemedikleri durumlarda kendilerinden talep edilen işlemi gerçekleştirmemekle birlikte, bu durumda dahi belirtilen işlemin şüpheli işlem kapsamında olup olmadığım değerlendireceklerdir (Yönetmelik madde 22).
    6) Yönetmeliğe göre "şüpheli" işlemler "Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığına" on iş günü içerisinde form şeklinde bildirilecektir (Yönetmelik, madde 27, 28 )
    7) Noterler, Başkanlık ve denetim elemanları tarafından istenecek her türlü bilgi, belge ve bunlara ilişkin her türlü ortamdaki kayıtları, bu kayıtlara erişimi sağlamak veya okunabilir hale getirmek için gerekli tüm bilgi ve şifreleri tam ve doğru olarak vermek ve gerekli kolaylığı sağlamakla yükümlüdür.
    Savunma hakkına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, "özel kanunlarda yazılı hükümleri ileri sürerek bilgi ve belge vermekten kaçınamazlar ". (Kanunun 7, Yönetmeliğin 31. maddeleri)
    Ayrıca Yönetmeliğin 31/4. madde ve fıkrasında "bilgi ve belgelerin acil haller dışında yazılı olarak isteneceği, yazıyla istenilen bilgi ve belgeler için yedi günden az olmamak üzere uygun bir süre verileceği, sözlü olarak bilgi ve belge talep edilmesi halinde bu talebin yazı ile teyit edileceği" belirtilmiştir.


    8) Noterlikler, denetim elemanlarınca "yükümlülük denetimine" tabi kılınabileceklerdir. Görevliler, kamu kurum ve kuruluşları da dâhil gerçek ve tüzel kişilerden ve tüzel kişiliği olmayan kuruluşlardan her türlü bilgi, belge ve kanunî defterleri isteyebilir ve bunlar nezdinde her türlü evrak ve kayıtlan inceleyip, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almaya yetkilidirler. Yükümlüler (Noterler), denetim esnasında denetim elemanlarına uygun çalışma ortamı sağlamak da dâhil gerekli her türlü kolaylığı göstermek zorundadır (Yasanın 11, Yönetmeliğin 35, 36. maddeleri).
    9) Yükümlülüklerin ihlali durumunda, idarî veya adlî para ve hapis cezalarının verileceği Yasanın 13 ve 14. maddelerinde hükme bağlanmıştır.
    10) Geçici 2. maddede yükümlülerin, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla sürekli iş ilişkisi içinde bulundukları müşterilerinin KİMLİK tespiti kapsamındaki bilgilerini 31/12/2008 tarihine kadar Yönetmeliğe uygun hale getirecekleri, Geçici 3. maddede de 1/4/2008 ile 30/6/2008 tarihleri arasında yapılan işlemlere ait olup teyidi zorunlu olan adres ve diğer iletişim bilgilerinin teyidinin, 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında yazılı süreyle bağlı olunmaksızın, yükümlülerce 31/12/2008 tarihine kadar tamamlanacağı, belirtilmiştir.
    Bilgi edinilmesini rica ederim.
    BAŞKAN
    Hasan YENİ

    "Ağzıyla kuş tutsa da sevemediğim insanlar var benim! Bir de canımı okusa bile sevmekten vazgeçemediklerim.."

    Mesaj 1 defa düzenlendi, son düzenleyen Tanju KIRLI ().

  • Hukuk 21008
    Ankara,17.11.2006
    Özü : 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun
    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA ........................ NOTERLİĞİNE


    18 Ekim 2006 tarihli 26323 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun’a ilişkin metin ekte gönderilmiştir.


    Suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesine ilişkin usûl ve esasları belirleme amacını taşıyan sözü edilen Kanunun; Birinci bölümünde yer alan 2. maddesinde Kanunda geçen “Yükümlü” kelimesinin “noterleri”de ifade ettiği belirtilmiş, “Yükümlülükler ve Bilgi Değişimi” başlığını içeren ikinci bölümünde yer alan maddelerde de yükümlülerin yapması gereken hususlara yer verilmiştir.
    KİMLİK tespiti” başlıklı 3. maddenin 1. fıkrasında, “Yükümlüler, kendileri nezdinde yapılan veya aracılık ettikleri işlemlerde işlem yapılmadan önce, işlem yapanlar ile nam veya hesaplarına işlem yapılanların KİMLİKlerini tespit etmek zorundadır.”
    “Şüpheli işlem bildirimi” başlığını taşıyan 4. maddenin 1. fıkrasında, “Yükümlüler nezdinde veya bunlar aracılığıyla yapılan veya yapılmaya teşebbüs edilen işlemlere konu malvarlığının yasa dışı yollardan elde edildiğine veya yasa dışı amaçlarla kullanıldığına dair herhangi bir bilgi, şüphe veya şüpheyi gerektirecek bir hususun bulunması halinde bu işlemlerin yükümlüler tarafından Başkanlığa bildirilmesi zorunludur.”
    “Devamlı bilgi verme” başlıklı 6. maddenin 1. fıkrasında, “Yükümlüler taraf oldukları veya aracılık ettikleri işlemlerden, Bakanlıkça belirlenecek tutarı aşanları Başkanlığa bildirmek zorundadırlar.”
    “Bilgi ve belge verme” başlığını içeren 7. maddenin 1. fıkrasında, “Kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan kuruluşlar, Başkanlık ve denetim elemanları tarafından istenilecek her türlü bilgi, belge ve bunlara ilişkin her türlü ortamdaki kayıtları, bu kayıtlara erişimi sağlamak veya okunabilir hale getirmek için gerekli tüm bilgi ve şifreleri tam ve doğru olarak vermek ve gerekli kolaylığı sağlamakla yükümlüdür.” “Muhafaza ve ibraz” başlıklı 8. maddenin 1. fıkrasında da, “Yükümlüler, bu Kanunla getirilen yükümlülüklere ve işlemlerine ilişkin her türlü ortamdaki; belgeleri düzenleme tarihinden, defter ve kayıtları son kayıt tarihinden, tespitine ilişkin belgeleri ise son işlem tarihinden itibaren sekiz yıl süreyle muhafaza ve istenmesi halinde yetkililere ibraz etmekle yükümlüdür.”
    Hükümleri bulunmaktadır.
    10. maddede yükümlülerin korunmasına, 11. maddede yükümlülük denetimine, 13 ve 14. maddelerde ise yükümlülüklerin ihlali halinde uygulanacak idarî ve adlî cezalara ilişkin hükümler yer almaktadır.
    3, 4 , 6. maddelerde belirtilen KİMLİK tespiti”, “şüpheli işlem bildirimi” “devamlı bilgi verme” yükümlülüklerinin ne şekilde olacağı ve konuyla ilgili uygulanacak diğer usûl ve esaslar çıkarılacak yönetmelikle belirlenecektir. Çıkacak yönetmelikte noterlerin yükümlülükleri ve bunları nasıl yerine getirecekleri daha açık olarak belli olacağından, sözü edilen yönetmeliğin yayımlanması halinde gereken duyuru ve açıklamalar ayrıca yapılacaktır.
    Kanun metni TNB online sitemizin bilgi kütüphanesi bölümünde yayımlanmıştır.
    Bilgi edinilmesini rica ederim.
    Hasan YENİ
    (İstanbul 28.Noteri)

    "Ağzıyla kuş tutsa da sevemediğim insanlar var benim! Bir de canımı okusa bile sevmekten vazgeçemediklerim.."

    Mesaj 1 defa düzenlendi, son düzenleyen Tanju KIRLI ().

  • Evrak ve defterlerin gizliliği Madde 55 – Noterlik evrak ve defterleri mahkeme, sorgu hakimliği ve Cumhuriyet savcılıklarınca veya resmi daireler tarafından, konusu da belirtilmek suretiyle, noterlikte soruşturmaya yetkili kılınan kimselerce incelenebilir.
    Noterlik evrak ve defterlerinin daire dışına çıkarılabilmesi, mahkemenin veya sorgu hakiminin karariyle mümkündür.
    Mahkeme veya sorgu hakimi evrakın dava sonuna kadar dosyada kalmasına karar verirse, bu takdirde evrakın bir örneği çıkartılıp aslına uygunluğu onaylanarak, aslının yerinde saklanmak üzere notere verilir.
    Noterin bulunduğu yerde inceleme imkanı bulunmaması sebebiyle evrakın başka bir yere gönderilmesi gerekiyorsa, noterin bulunduğu yer hukuk hakimliğinin onaylıyacağı örnek, aynı şekilde saklanır.
    Soruşturma yetkisi bulunan kişilerle Cumhuriyet savcılarının istiyecekleri örnekler noterlik ücretine tabi değildir. Diğer resmi mercilere verilecek örneklerden yalnız yazı ücreti alınır.


    N.K.kanunana göre bu yol izlenmesi gerekir.
    MASAK duyurusuna göre özel kanunlarda yazılı hükümleri ileri sürerek bilgi ve belge vermekten kaçınılamaz diye yazmışlar...
    Cidden şimdi bizden belge isteseler nasıl bir yol izleyeceğiz?