05.06.2012/12 nl. genelge

  • 05.06.2012 Tarihli 12 Numaralı Genelge









    Mali Danışmanlık – 160-11697



    Ankara, 05.06.2012


    Özü: Hazineye ait arazinin kullanma izni sözleşmeleri hk.



    G E N E L G E


    ( 12 )



    ........................ NOTER ODASI BAŞKANLIĞINA


    ........................ NOTERLİĞİNE




    Bir noterliğimizden Birliğimize intikal ettirilen yazıda, noterliklerinde, Milli Emlak Müdürlüğü ile bir şirket arasında yapılan kullanma izni sözleşmesinden % 07,5 oranında damga vergisi tahsil edildiği, bunun üzerine ilgili şirketin İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığına yazı ile müracaat ederek özelge talep ettiği, İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığınca verilen 25.10.2011 tarihli özelgede söz konusu kullanma izni sözleşmesinden %01,65 oranında damga vergisi alınması gerektiğinin bildirildiği, bunun üzerine ilgili şirketin fazla ödemiş olduğu damga vergisinin iadesi için talepte bulunduğu ifade edilerek söz konusu işlemden alınması gereken damga vergisi oranın ne olması gerektiği hususundaki bilgi verilmesi istemi, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığına intikal ettirilerek görüş talep edilmiştir.



    Gelir İdaresi Başkanlığına gönderilen yazımızda;


    “Bilindiği üzere, Birliğimizin 2007/48 sayılı Genelgesinde duyurulan Hazineye ait arazinin kullanma izni sözleşme süresinin uzatılması hakkında Başkanlığınızdan alınan 27.07.2007 tarih ve 67584 sayılı muktezanızda, “....kullanım bedeli esas alınmak suretiyle hesaplanacak matrah üzerinden aynı nispette (binde 7,5) damga vergisine tabi tutulması...” gerektiği yönünde görüş verilmiştir. Tüm noterliklerimizde bu genelgemiz çerçevesinde işlem yapılmaktadır.



    Ancak, ilgili noterliğin yazısı ekinde gönderilen İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığının 26.10.2011 tarih ve 4280 sayılı muktezasında , “.... ilk yıl kullanma izin bedelleri ile kullanma izin süresinin (49 yıl) çarpılması suretiyle bulunacak değer üzerinden binde 1,65 oranında damga vergisine ve 0,99 oranında harca tabi tutulması gerekmektedir.” şeklinde görüş bildirilmiştir.



    Bu durumda, benzer konuda Başkanlığınız görüşü ile İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığının görüşü birbiriyle çeliştiğinden, konunun Başkanlığınızca değerlendirilerek, noterliklerde uygulama birliğinin sağlanması için kamu arazileri ile ilgili kullanma izin sözleşmelerinde nispi damga vergisi yönünden hangi görüşe göre işlem tesis edilmesi gerektiği hususunda nihai görüşünüzün Birliğimize bildirilmesini arz ederim.” denilmek suretiyle görüş istenilmiştir.



    Gelir İdaresi Başkanlığından cevaben alınan ve Yönetim Kurulumuzun 29.05.2012 günlü toplantısında görüşülen 24.04.2012 tarih ve 044206 sayılı yazıda;


    “İlgi (a)'da kayıtlı yazınızda kullanım izin sözleşmelerinden alınacak damga vergisinin hesaplanması hususunda Başkanlığımız görüşünün sorulması üzerine ilgi (b)'de kayıtlı yazımız ile gerekli açıklamalar yapılmıştı. Ayrıca, somut olaya ilişkin düzenlenen sözleşmelerin gönderilmesi durumunda konuya ilişkin daha ayrıntılı değerlendirme yapılmasının mümkün olacağının bildirilmesi üzerine bu defa, ilgi (c)'de kayıtlı yazınız ekinde birer örneği gönderilen "Kullanım İzin Sözleşmesi" başlıklı kağıtlara ait damga vergisinin nispetinin ne olacağına ilişkin görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.


    488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olacağı; 14 üncü maddesinde, belli parayı ihtiva eden mukavelenamelerin değiştirilmesi halinde artan miktarın aynı nispette vergiye tabi olduğu hükme bağlanmıştır.


    Aynı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I- Akitlerle İlgili Kağıtlar" başlıklı bölümünün A/l fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin binde 7,5 nispetinde; A/2 fıkrasında ise kira mukavelenamelerinin (mukavele süresine göre kira bedeli üzerinden) binde 1,5 nispetinde damga vergisine tabi olacağı hüküm altına alınmıştır. 2009/15725 sayılı Bakanlar Kurulu Karan ile 1/1/2010 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere damga vergisi oranları, Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-l fıkrasındaki kağıtlar için binde 8,25; I/A-2 fıkrasındaki kağıtlar için binde 1,65 olarak belirlenmiştir.


    İlgi (c)'de kayıtlı yazınız ekinde alınan,


    - "Kullanım İzin Sözleşmesi" başlıklı kağıdın, söz konusu sözleşmede, inşaat proje yapımına ilişkin değer içeren bir taahhüde yer verilmediği dolayısıyla, sözleşmenin sadece kira sözleşmesi mahiyetinde olduğu anlaşıldığından, Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı tablonun I/A-2 fıkrasına göre binde 1,65 nispetinde,




    - 29 yıl için düzenlenen söz konusu kullanım izin sözleşmesinin diğer maddeleri aynı kalmak üzere 2 nci maddesinde yer alan süresinin 49 yıl olarak değiştirilmesine ilişkin sözleşmenin ise uzayan süre için aynı nispette,


    damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.”denilmektedir.



    Gelir İdaresi Başkanlığından alınan bu son görüşe göre, bu nevi kullanma izni sözleşmelerine münhasır olmak üzere, sözleşmelerde inşaat proje yapımına ilişkin değer içeren bir taahhüde yer verilmemişse, sözleşmenin sadece kira sözleşmesi mahiyetinde olduğu kabul edilerek, Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı tablonun I/A-2 fıkrasına göre binde 1,65 nispetinde damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.



    Yanısıra, bu sözleşmelerin süresinin uzatımına ilişkin olarak bilahare düzenlenen sözleşmenin ise uzayan süre için yine aynı nispette damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.”



    Bilgi edinilmesini, kullanma izni sözleşmelerinde, damga vergisinin, kira değil normal sözleşme damga vergisi nispeti üzerinden vergi alınmasını öngören 2007/48 sayılı Birliğimiz Genelgesinin uygulamadan kaldırıldığının bilinmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.



    Saygılarımla,


    BAŞKAN


    Fahri KÖSE


    (Beyoğlu 37. Noteri)

    "Ağzıyla kuş tutsa da sevemediğim insanlar var benim! Bir de canımı okusa bile sevmekten vazgeçemediklerim.."